FesztiválTitanicHozamkorlátHuber Zoltán
A verseny egyre élesedik
a fesztiválok között, az idei áramvonalasabb programmal kihajózó Titanic azonban
elkerülte a jéghegyeket.
A filmrajongók kegyeiért a Titanic már nemcsak a
legális és illegális internetes forrásokkal száll versenybe, de az erősödő
hazai versenytársakkal is. Különféle filmnapokból, filmhetekből és
fesztiválokból szerencsére egyre több van, az őszi Cinefest pedig évről-évre
nívósabb és izgalmasabb kínálattal jelentkezik. Az aktuális nemzetközi trendek
olyan metszetét adni tehát, ahol máshol nem látható ínyencségek, ismeretlen
kult-potenciálok és váratlan meglepetések futnak be, ma gyakorlatilag
lehetetlen. A szervezők idén úgy próbálták megoldani a feladatot, hogy a
mennyiséget áldozták fel minőség oltárán. Kevesebb alkotással találkozhatott a
közönség, de a merítés mélysége számottevően nem csökkent, sőt, sikerült néhány
valódi csemegével szolgálni.
*
Hiába ismerhették sokan a tavalyi év egyik
legjobbjaként számos helyen kiemelt Kongszongi siratót, moziban, vásznon látni az utóbbi
évek egyik legizgalmasabb horrorját így is különleges élmény volt. Már ha
egyáltalán rásüthető ez a műfaji címke, hisz a film pont az éles kanyarjaival
és stílusváltásaival hozza zavarba a közönséget. A fordulatos és
kiszámíthatatlanul csavarodó cselekmény valahol a krimi, a családi melodráma, a
természetfeletti mesék és sötét rémtörténetek határvidékén játszódik, jó adag
fekete humorral és igen komplex utaláshálóval lepve meg a legedzettebb nézőket
is.
Na Hong-jin rendező nem tesz engedményeket a
könnyebb érthetőség kedvéért, a markáns helyi motívumokkal átszőtt sztori a jó
és a rossz közötti határvonal elmosódását a távol-keleti hiedelemvilágon
keresztül ábrázolja. A szellemek, démonok és sámánok felbukkanásával a
racionális ok-okozati láncokban gondolkodó nyugati néző végleg elveszíti a
megszokott kapaszkodóit. A film az érzékeinken és ösztöneinken keresztül
cserkész be, különösen az ördögűzés intenzív szertartásai emlékezetesek. Bár a
masszív két és fél órás játékidő nem feltétlenül indokolt, a méregerős finálé
mindenért kárpótol és jó darabig nem fogjuk elfelejteni. Az is rendkívül
beszédes, hogy az interneten több tucat videó és fórumok sora foglalkozik a lehetséges
megfejtésekkel és magyarázatokkal.
A dél-koreai filmipar energiája láthatóan nem
csökken, már közel másfél évtizede megbízhatóan szállítja a jobbnál jobb
darabokat. A Titanic idei programjának másik biztos befutója is innen érkezett,
az Árnyak ideje míves kémtörténete lazán felvette a versenyt a
szuperköltségvetésű hollywoodi produkciókkal. A japán megszállás nemzeti
traumája mostanában rendre felbukkan a távol-keleti ország filmjeiben, az
árulásokkal és kettős játszmákkal teletűzdelt látványos eposz az ellenállásnak
állít emléket, de a lokális viszonyoktól függetlenül is tökéletesen működik.
A vérgőzös bosszúdrámák és éjsötét bűnfilmek után a
csavaros történelmi thrillerek jöttek divatba, Kim Jee-woon alkotása
egyértelműen az új trend eddigi csúcsteljesítménye. A dél-koreai sztárokkal
teletűzdelt, rendkívül látványos mű tökéletesen bizonyítja, hogy az ország
alkotói egyre magabiztosabban beszélik az amerikai blockbusterek nyelvét. Bár a
titkos földalatti mozgalom vezetői és az őt üldöző rendőrök macska-egér
küzdelme hangulatában a szesztilalom alatt játszódó gengszter-mozikat idézi, a
japán katonai diktatúra rémuralma végig ott lappang a háttérben. A film
hibátlanul egyensúlyoz a drámai komolyság, a patetikus heroizmus, a kényeztető
vizualitás és a szórakoztatás minőségei között, nem véletlen tehát, hogy
hetekig uralta a hazai pénztárakat és sikerült komolyabb nemzetközi figyelmet
keltenie.
Ahogyan azt az elmúlt időszak fesztiválszereplései
is bizonyítják, a helyi ízek és globális műfaji formák hatásos keverésében
Argentína is az élen jár. A spanyol közreműködéssel készült Az alagút végén ugyan
nem ér fel az ország huszadik századi traumáit feszes thrillerekkel boncolgató
világsikerekkel, de kimondottan izgalmas és élvezetes alkotás.
Mozgáskorlátozott főhősünk a pincéjében egy nap különös zajokra lesz figyelmes,
a háza mellett ugyanis bankrablók ásnak alagutat. A férfi a rendőrség helyett
inkább az újonnan beköltözött albérlőjét vonja be és végül a zsákmány megdézsmálása
mellett döntenek, amiért nyilván súlyos árat kell később fizetniük.
Mivel egy tolószékhez kötött figura próbálja
átverni a legkevésbé sem szimpatikus bűnözőket, a néző törvényszerűen neki
szurkol, különösen azután, hogy apránként feltárul a karakter tragikus múltja.
A rablás eltérítése és a terv megvalósítása fokozatosan az elveszített
cselekvőképesség és önértékelés, a családi boldogság visszaszerzésével lesz
egyenértékű, elegánsan igazolva a főhős nem feltétlenül tisztességes
szándékait. A film a Hátsó ablak alapszituációját a heist-filmek szokásos dramaturgiájával keresztezve tartja fent a
feszültséget és bár Rodrigo Grande író-rendező az utolsó felvonásra kissé
túlcsavarja az eseményeket, az okos alapképlet simán elviszi a hátán az egész művet.
*
Ismerős alaphelyzetből építkezik a dán Shelley
is, bár az elsőfilmes, iráni származású Ali Abbasi inkább a fenyegetően rideg
atmoszféra megteremtésében jeleskedik és a témában rejlő társadalomkritikus
lehetőségeket szinte teljesen zárójelezi. A jó pénzért béranyaságot vállaló
román Elena és a különc dán házaspár furcsa viszonyában nem nehéz megpillantani
a bevándorlók és befogadók igen ellentmondásos viszonyát, az alkotók rendre
kihagyják a kínálkozó ziccereket. A Rosemary gyermeke fontosabb
dramaturgiai elemeit újrahasznosító film lassan bontakozik ki és rengeteg
kulcsinformációt hallgat el, így próbálva megnyitni a történetet a különféle
értelmezések számára.
Abbasi sok energiát fordít a szürke vidéki
környezet ábrázolására és a két nő közötti párhuzamok és különbségek aprólékos
bemutatására. Az egyre sűrűbb rejtély és a fokozódó feszültség a játékidő
utolsó harmadára számtalan érdekfeszítő irányba elvihető lenne, az addigiakat
felülíró finálé azonban meglepően konvencionális megoldást kínál. A gazdag
nyugati ország és az oda áramló keleti munkaerő ambivalens szimbiózisa helyett
az anyaság univerzális témájában sikerül egy már unalomig ismert
horror-közhelyet elismételni. A meghökkentő reveláció helyett a film beváltatlan
ígéret marad.
Nem úgy a Huszadik századi nők, mely a
nőiség nagyon is aktuális gender-témáit képes volt többfajta fénytörésben,
eltérő nézőpontokból vizsgálni. Az író-rendező Mike Mills már önmagában azért
komoly dicséretet érdemel, mert úgy mutat be három igen összetett női figurát,
hogy a körülöttük felbukkanó férfiak csupán passzív szemlélődők. A sztori
középpontjában álló tinédzser fiút ugyanis három nő, az anya, a nővér-pótlék és
a barátnő formálják, folyamatosan ütköztetve az egymástól igen eltérő
világlátásukat. A film ráadásul 1979-ben, az Egyesült Államok erkölcsi- és
értékválsága csúcsán, a macsó-kultuszt hivatalos ideológiává emelő
Reagan-korszak előestéjén játszódik, tovább árnyalva a szereplők viselkedését.
Ahogyan a cím is eligazít, a patinás, szebb napokat
látott kaliforniai házban együtt élő nők a huszadik század három
kulcsfontosságú pillanatában születtek, így a fájdalmas társadalmi krízisre is
máshogyan reagálnak. A klasszikus férfiideál eltűnésével szembesülő anya, az
önmegvalósításra fókuszáló harcos feminista albérlő és a bonyolult, kaotikus tinédzser
lány rendkívül erős és árnyalt jellemek, a reakcióikat és döntéseiket figyelve
egyre inkább megértjük és megismerjük őket. Ez pedig sajnos még mindig ritkán
fordul elő női figurákkal az amerikai fősodor filmjeiben.
A különféle gender-szerepek dilemmái szerencsére
egy pillanatra sem tűnnek tételszerűnek, a remekül megírt forgatókönyvet kiváló
színészek keltik életre. Mills nagy bravúrja, hogy a keserédes kamaszdrámán
keresztül nemcsak az őt felnevelő nők előtt hajt fejet, de egy kitüntetett
történelmi pillanatot, egy eddig kevéssé hivatkozott kulturális fordulópontot
is képes érzékletesen megragadni. A Huszadik századi nők az amerikai
független film legszebb hagyományait folytatja, a kollektív változások és
személyes problémák összefüggései rendkívül hatásosan rajzolódnak ki.
*
Hasonló nézőpontból mutatta meg a mai kínai
társadalom egészségtelen torzulásait a tíz éves kora óta Kanadában élő Johnny
Ma is. Bemutatkozó filmje, a Halálos adósság testközelből, egy
becsületes kisember vívódásán keresztül készít szomorú pillanatképet egy
névtelen kínai városról, illetve a deformálódó családi és társadalmi kapcsolatokról.
Taxisofőr hősünk a belső erkölcsi tartását követve nem hagyja magára a véletlen
baleset áldozatát még akkor sem, mikor kénytelen egymaga fizetni az egyre
tetemesebb kórházi költségeket.
Hiába a kollégák, a rendőrség és a feleség felől
érkező jelzések és a folyamatosan kínálkozó kiutak, ő inkább marad a többség
szemében balek, de szeretne segíteni a másikon. Bár a dilemma ismerős, a lényeg
ezúttal a részletekben rejlik. A sztori hátterében ugyanis feltárul Kína egy
ritkán látható arca, a lepukkant kocsmák, a koszos utcák, a párás irodák
világa, ahol az ügyét intézni kívánó kisember hajlongva tukmálja cigarettával a
hivatal dolgozóit. Ha a személyes és kollektív morál súrlódásairól nem is mond
sok újat a film, kéretlen realizmusa és elkapott hátterei miatt mindenképp
érdekes színfoltja volt az idei kínálatnak.
Szintén különleges csemege volt a finn
sufni-chambara, a Kisvárosi szamuráj is, ami a japán kardforgatók
szigorú világát a gyéren lakott északi kisváros unalmával keresztezte, igen
különös módon. Az alkotók dicséretére legyen mondva, a durva és erőszakos,
hangsúlyosan alkoholista hős bukását sikerült egészen meghökkentő módon
elmesélniük. A szamurájfilmek motívumait és stílusát úgy imitálják, mintha
gyerekek játszanának újra egy ilyen történetet, az idézőjelezés vagy a hű
reprodukció helyett így egy egészen bizarr világot teremtenek. A csapongó,
szertelen játékosság a film legnagyobb előnye és hátránya is egyben, de a hol
nézhetetlen káoszba, hol zseniális látomásokba átcsapó jelenetek egyediségéhez
kétség sem férhet.
Pont ellentétes okokból, de hasonlóan felemás
élmény volt a felhozatal egyik legjobban várt filmje is. Ben Wheatley legújabb
munkájával látványos lépést tett a szélesebb közönség felé, ami viszont nem
feltétlenül vált a Kereszttűz előnyére. Az egyetlen helyszínen,
gyakorlatilag valós időben pergő morbid akciókomédia egy balul sikerült
fegyverügylet ólommal jól megszórt utóhatásait követi úgy, ahogyan az a műfaj
nagykönyvében meg van írva. A csípős párbeszédek, a hetvenes évek barkói és
öltönyei, az egymásra tüzet nyitó gengszterek kétségtelenül szórakoztatóak,
csak épp nagyjából két évtizedet és egy lecsengett Tarantino-divathullámot késtek.
Wheatley hibátlan utánérzése minden tekintetben
laza, gördülékeny és végtelenül profi munka. A színészgárda remekel, a
folyamatosan változó frontvonalak fenntartják a feszültséget, a pontosan érkező
poénok és beszólások ülnek, a film nagyszerűen néz ki. Ha mindezt a kilencvenes
évek második felében látjuk, bizonyára lelkesítőbb a hatás és talán még a
kultusz sem kizárt. A Kereszttűz remek kora esti program, de az önfeledt
nevetgélést és a kellemes pillanatokat leszámítva nem okoz maradandó emlékeket,
ami a brit rendező eddigi életművét ismerve mindenképp csalódás.
*
Könnyedséggel biztosan nem lehetett vádolni az idei
Titanic fő attrakcióját és menetrendszerű hype-mágnesét, a francia Nyers
előzetes híre csurig megtöltötte a nézőteret. A film rafinált promóciója a
felzaklató előzetes mellett taktikusan játszott rá a kannibalizmus témájára és
a vetítések utáni rosszullétekkel és hányásokkal csinált étvágyat az emberhúsra
fanyalodó egyetemista lány történetéhez. Ha hangos öklendezés és látványos
kivonulás végül nem is volt, sőt, többen zavartalanul majszolták a pattogatott
kukoricát, a cinikus felnövéstörténet és a zsigeri gore keveréke célba talált és még a fináléra is maradt benne
energia.
Julia Ducournau író-rendező az új francia horror
törekvéseit viszi tovább, brutális és sokkoló eszközeivel elementáris hatást gyakorol
a nézőre. Egy levágott ujj elfogyasztása, a hősnőből előtörő kannibál-ösztönök
olyan extrém allegóriák, mely a betagozódás és a közösségi elvárások húsba vágó
témáit boncolgatják, igen erőteljes eszközökkel. A vegetáriánus szűz lány az
állatorvosi egyetem kollégiumában kénytelen felvenni a közösség szokásait és
értékeit, miközben a gyakran egymásnak is ellentmondó elvárások között őrlődik.
A Nyers rendkívül frappáns és a maga módján irtózatosan humoros és gúnyos
hangon reflektál a mindenkit folyamatosan irányító passzív hatalmi
struktúrákra, hisz a hősnőjéből emberevő csúcsragadozót farag.
Bármennyire is didaktikusnak tűnik, hogy egy
testileg és lelkileg is ártatlan vega tinédzser az állatorvosi egyetemen ízleli
meg a társai húsát, az egyszerre felkavaróan közvetlen és éjfeketén vicces film
új megvilágításba helyezi a témát. Különösen a nőkkel kapcsolatos társadalmi
nyomás ízekre szedése tetszetős, a szorongató teljesítménykényszer, gyantázás
vagy az első buli borzalmai ritkán jönnek át a vásznon ennyire érzékletesen. Ducournau
alkotása ugyan a húzósabb jelenetei miatt kapott hírverést, ám a sorok között a
Nyers egy vériszamos, végtelenül
kiábrándult szatíra arról a társadalomról, mely a szabadságot és az egyéniséget
tűzi a zászlajára, miközben ellentmondást nem tűrve próbál uniformizálni,
különös tekintettel a nőkre. Ennyiben a főhős és az író-rendező harapós válasza
is érthető, az már más kérdés, hogy a megfelelően erős gyomor vagy a kellő távolságtartás
nélkül nem biztos, hogy működni tud a szarkasztikus, epés poén.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 7.5 |
|
|