Magyar MűhelyBeszélgetés Magyar Dezsővel – 1. részSzenvedély a celluloidonMorsányi Bernadett
Magyar Dezső az Agitátorokban és a Büntetőexpedícióban a forma szabadságát kereste, Amerikában a tartalom újszerűségére törekedett, diákjainak az önkifejezés bátorságát tanítja.
Magyar
Dezsőt a filmszakma az 1969-ben induló nemzedék egyik legtehetségesebb rendezőjeként
tartotta számon, de két, a Balázs Béla Stúdióban elkészített emblematikus film
(Agitátorok, 1969; Büntetőexpedíció, 1970) után, 1971-ben
úgy döntött, elhagyja Magyarországot. Egy évig Németországban élt, majd
Amerikában telepedett le. A hetvenes-nyolcvanas években kis költségvetésű
független filmeket készített, és neves amerikai filmstúdióknak (Fox, Warner Brothers) írt forgatókönyveket. 1988-tól 2005-ig az Amerikai Filmintézet Nemzeti
Konzervatóriumának művészeti igazgatója, 1994-től 2000-ig a Torontói Kanadai Filmközpont vezetője, 2005 és 2015
között a Chapman Egyetem Filmkollégiumának dékánja. Az utóbbi két évben mesterkurzusokat tart. Áprilisban
a Párizsi Filmfőiskolán oktatott, s a kurzus után néhány napot Budapesten
töltött.
*
Milyen gyakran jár Magyarországra?
Amikor csak tudok.
Szeretek Magyarországon lenni, a testvérem Budapesten él, s mindig örülök, ha
az itthoni barátaimmal találkozhatok.
1969-ben szerzett diplomát a Színház- és
Filmművészeti Főiskola rendezői szakán Makk Károly osztályában. Milyen
emlékeket őriz a főiskoláról?
Makk
Károlyra ma is nagy szeretettel és hálával gondolok, filmrendezőként és
emberként egyaránt hatással volt rám. Nemcsak filmrendezést, hanem
bölcsességet, emberismeretet és érzékenységet tanultam tőle. Sokat segített
abban, hogy megtaláljam a saját rendezői stílusomat, temperamentumomat, s a
vizuális kifejezésformámat. Ha azt mondta, „Dezsőkém, ez döfi”, akkor tudtam,
hogy a vágásom, a kameramozgásom, a kompozícióm kitűnő. Makk vizuális
érzékenysége hihetetlen, azon rendezők közé tartozik, akik csodálatos
folyékonysággal „beszélik” a filmnyelvet. Sokszor próbálta a rám jellemző őrült
lelkesedést bizonyos racionalitással ellensúlyozni. Sosem felejtem el, egyszer
elhívott sétálni, s azt mondta, Dezső, te nagyon tehetséges vagy, de próbálj a
keretek között mozogni, ne akarj mindent felrúgni. Ez nagyon bölcs tanács volt
a részéről, de sok év kellett ahhoz, hogy rájöjjek: bárcsak hallgattam volna
rá. A főiskola elvégzése után Kovács Andrással dolgoztam, a munkák során sokat
utaztunk együtt. András esze úgy vágott, mint az acélcsapda, szigorú
pontosságot és elemző éleslátást tanultam tőle.
Pályatársai ma is emlegetik véd- és dacszövetségét Bódy Gáborral
és Dobai Péterrel. Dobai Dokumentumok alapkőbe és
komputerbe című novellájában meg is
örökít egy olyan eseményekben bővelkedő napot (1969. szeptember 21-ét), melyet
együtt töltöttek.
Ez egy egyedülálló
barátság volt, olyan férfibarátság, amilyenről csak a 19. századi regényekben
lehet olvasni. Én nem voltam annyira intellektuális, mint Gábor és Péter, az
érzelmi, temperamentumbeli azonosság jelentette a közös pontot. Az Agitátorokat mind a hárman szenvedéllyel
csináltuk, de utána Gábor és Péter között volt némi rivalizálás. Péterrel
készítettem a Büntetőexpedíciót,
Gábornak csak megmutattam a filmet. Éppen haragban voltak Péterrel, de mikor
Gábor megnézte a Büntetőexpedíciót,
meghatódott, s azt mondta, gyönyörű ez a film, bárcsak az életünk is ilyen szép
lenne. Sok mindent találtunk ki együtt, nagyon termékenyek voltunk. Nagyszerű
pillanatokat éltünk át, s csak nekik mondtam el, hogy elmegyek Magyarországról.
A Büntetőexpedíció az oberhauseni
fesztiválon különdíjat kapott, s a pénzből vettem egy drága Grundig rádiót.
Mikor eldöntöttem, hogy elmegyek, Péternek ajándékoztam, úgy tudom, még megvan
neki.
Az Agitátorokat nemrég Zágrábban és Párizsban is
vetítették. A film a Tanácsköztársaság ötvenedik évfordulójára
készült alkotás, melyben 1919-et a hatvanas évek új baloldali megmozdulásaival,
s 1968-cal állították párhuzamba. Az Agitátorokban sok az ideologikus jelmondat, az esszéisztikus párbeszéd, miért
érdekes a film a külföldiek számára?
A film utóélete nagyon
érdekes. Madridban két éve egy hétig vetítették. Párizsból egy avantgárd
alapítvány keresett meg, Tarr Béla egyik filmjével együtt vetítették az Agitátorokat. Három hónapja pedig egy
művészkollektíva hívott fel Zágrábból, s kértek, hogy járuljak hozzá ahhoz,
hogy vetíthessék a filmet. Ez egy avantgárd kulturális intézmény nagy
galériával, főként az avantgárd festészetre fókuszálnak. Az Agitátorokat úgy vetítették, mintha egy
videó-festmény lenne, egyfolytában ment a képernyőn, érdekes módon a
vizualitása miatt választották. Az Agitátorokban
nagyon sok a párbeszéd, ezért annak idején a forgatókönyvről azt mondták, hogy
megfilmesíthetetlen. Bódy Gáborral rengeteget vitáztunk, mert Gábor egy olyan
filmet képzelt el, amiben öt ember egy szobában elemzi az 1919-es forradalmat.
Én viszont egy vizuális, dinamikus filmet akartam. Ez a film számomra nem a
Tanácsköztársaságról szól, hanem arról, hogy fiatalemberek egy gyönyörű
világról álmodnak, s annak erkölcsi, etikai és politikai megvalósításáról
vitatkoznak. Nem érdekelt a politika, az volt az érdekes, hogy szenvedélyes
emberek szenvedélyesen akarnak valamit, s hogy milyen eszközökkel tudják
megvalósítani az álmukat. Maga a forgatás is álomszerű volt. Tizenhat órákat
forgattunk, a stáb tagjai szinte leestek a székről, annyira fáradtak voltak.
Olyan mértékű energia volt bennem, hogy nem volt szükségem alvásra. Éjjel
kettőkor lefeküdtem, két-három órát aludtam, reggel ötkor felébredtem, s
mondtam, hogy forgatunk. Koltai Lajos nagyon fáradt volt, de hihetetlenül szép
munkát végzett, viszont egy segédoperatőr, aki az élességet állította, elaludt
és leesett az állványról. Bódyval úgy döntöttünk, hogy hitelesebb a történet, ha
amatőr szereplőkkel forgatunk, ezért elmentünk a bölcsészkarra, értelmes,
intelligens arcokat kerestünk. Akkor ismerkedtem meg Dobai Péterrel. Péter nem
egy vérbeli színész, de akkor ő volt a legközelebbi barátom, s meg akartam
örökíteni az arcát. Ezért osztottam rá a Büntetőexpedícióban
az osztrák ulánus hadnagy szerepét, akit lelőnek a film elején. Péter arca
szerepel az első nagyközelin, és áttűnéssel megjelenik a ködből a lovascsoport,
olyan, mintha ő álmodná meg a büntetőexpedíciót. Gáborral jó érzékkel
választottuk ki a szereplőket az Agitátorokhoz,
többen közülük ismert emberek lettek. Bódy folyton kérdezte, hogy ki játssza
majd Botost, a főszereplőt. Az első pillanattól őt akartam a szerepre, de azt
mondtam neki, hogy nem tudom, titkoltam előtte, hogy ne izguljon. Mikor
elmondtam neki, elsápadt, de szívét, lelkét beleadta, kitűnő alakítást
nyújtott. A Kádár-kormány képviselői azt mondták, hogy a film Che Guevara
kultuszát erősíti, a heroikus pesszimizmus filozófiáját jeleníti meg. A szovjet
doktrína csak a heroizmust fogadta el, nem pedig a heroikus pesszimizmust. Az Agitátorok fogadtatása ellentmondásos
volt. Aczél György behívatott magához, „megmosta a fejemet”, de baloldali
értelmiségi körökben jelentős tekintélyre tettem szert, a művészvilág kisebb
hőse lettem. Együtt vacsoráztam Lukács Györggyel és Heller Ágnessel, nagyon
szerették a filmet. Mikor Lukács kijött a vetítésről azt mondta, ez olyan szép,
mint egy Beethoven-szimfónia, ha fiatalabb lennék, tanulmányt írnék róla. Az Agitátorok forgatása után elegem lett a
sok párbeszédből és szövegből, ezért elhatároztam, hogy a következő filmem
szinte néma lesz. Dobai Pétertől olyan forgatókönyvet kértem, amiben kevés a
dialógus, a képi világ dominál, az atmoszférikus világ felidézése. Péter ennek
szellemében írta meg az első világháborúról szóló hat tételes analitikus
történelmi filmtervünket, a Hat
brandenburgi versenyt.
Tagja volt a Balázs Béla Stúdió 1969-ben megválasztott
vezetőségének. Milyen volt a kapcsolata a vezetőség (Szomjas György, Grunwalsky
Ferenc, Gazdag Gyula, Mihályfy László) többi tagjával?
Gazdag Gyuszi kedves
barátom, ő is Amerikában él, néha találkozunk. A vezetőség nagyon tehetséges és
értelmes fiatal filmrendezőkből állt, akik később a magyar filmvilág
meghatározó alakjaivá váltak. Egyetértés volt közöttünk abban, hogy az előző
filmes nemzedékhez képest valami újat akarunk, ezért 1969-ben közzétettük a Szociológiai filmcsoportot! című
kiáltványt. Megváltoztattuk a BBS működési alapokmányát, és a Stúdió kapuit
megnyitottuk a filmszakmán kívülről érkező művészek számára is, nagyszerű
emberek kezdhették el filmes pályájukat. Nem emlékszem, miért, de rám esett a
választás, hogy a BBS-t a Filmfőigazgatóság felé reprezentáljam. Az Agitátorokat betiltották, viszont a
hatalom respektált. Jó viszonyba kerültem a filmfőigazgató-helyettessel, Bogács
Antallal, aki a BBS költségvetését kezelte. Kedves, jóindulatú ember volt,
Huszárik Zoltán barátja. Ma is emlékszem arra, hogyan győztem meg Bódy és Dobai
filmjének jelentőségéről. Először Gábor forgatókönyvével, A harmadikkal (1971) mentem el hozzá. Bogács kérdezte, hogy ki ez
az ember, elvégezte a főiskolát? Mondtam, hogy nem, de elértem, hogy adjon
pénzt a filmre. Gábor és Péter egy kávéházban várt rám. Kérdezték, hogy mi
történt. Gábor felé fordultam és azt mondtam: Te filmet rendezel. Utána Péter
felé fordultam: Te leszel a következő. S így is lett, mert az Archaikus torzó (1971) forgatókönyvével
is eljátszottam ugyanezt Bogácsnál.
Hogyan sikerült elérnie, hogy az Agitátorok betiltása után
filmet forgathasson?
Benyújtottam a Hat brandenburgi verseny forgatókönyvét,
de a Filmfőigazgatóság elutasította azzal, hogy Magyar Dezső még nem csinálhat
filmet. Aztán eltelt fél év, s Bogács Antalnál sikerült elérnem, hogy a BBS-ben
egy tételt leforgathassak. A Filmfőigazgatóságnál azt mondták, elkészíthetem a
tételt, s ha jól sikerül, a többit is megcsinálhatom. Leforgattam, s bemutattam
a tizenöt perces anyagot, erre azt mondták, hogy elég ez így is, a többit már
nem kell leforgatnom. Úgy játszottak velem, mint macska az egérrel. Az alkotás
kényszere munkált bennem, elhatároztam, hogy ezzel az egy tétellel mondom el
mindazt, ami a Hat brandenburgi versenyben
érdekelt. Fogtam a hét nap alatt leforgatott anyagot, a vágószoba és a
Filmarchívum között ingáztam. Három-négy órát töltöttem a vágószobában és
hat-nyolc órát a Filmarchívumban, ahol egyfolytában dokumentumokat, archív
anyagot kerestem. A vágómnak, Sellő Hajnalnak készenlétben kellett állnia, s ez
így ment addig, ameddig a tizenöt perces anyagból negyven perc lett. Abban az
időben sehol a világon nem próbálkoztak azzal, amivel a Büntetőexpedíciónál kísérleteztem, hogy egy archívból vett
pillanatot, például négy hölgy beszélget, teázik egy szalonban, összevágok egy
törékeny alkatú tiszt arcával, aki a menetelő lován ülve melankolikusan
ábrándozik valamiről. Egy objektív pillanatot tettem személyessé, lényegében
Pudovkin elméletéhez tértem vissza, hogy az egy plusz egy az három, tehát, ha
összevágom a tiszt arcát a teázó hölgyekkel, ebből a kettőből egy harmadik
jelentés következik, aminek teljesen új értéke, új valósága lesz. A
dokumentumanyagokat, az archív elemeket nemcsak arra használtam fel, hogy
történeti-politikai kontextust teremtsek, hogy megmutassam, 1913-ban vagyunk,
fontosabb volt, hogy úgy használjak egy objektív dokumentumanyagot, hogy
dialógus nélkül személyessé tegyem hat-nyolc katonatiszt karakterét,
megrajzoljam a lélektani hátterüket. Például az idős ezredes, aki a
büntetőexpedíciót vezeti, pihenő közben a távolba réved, s arról álmodik, hogy
egy hatalmas lovasosztagot rohamba vezet, s még egyszer hős lesz. S ez mind ott
született meg egy sötét kamrában, a vágószobában, ahol azzal kísérleteztem,
hogy minél jobban kitágítsam az anyagot, így került be kép koncentrációs
táborról, s 1968-ról. Ügyelnem kellett az egyensúlyra, mert ha az ember túl
sokat asszociál egy pillanatról, akkor túl didaktikussá, politikussá válik a
film. Számomra az, hogy az anarchista fiú a fáklyával felgyújtja a falujának
házait, mert gyűlöli, hogy a saját népe nem lázad fel, hanem alázatosan tűri az
elnyomást, jelképezi a ‘44-45-ös kollaborációt és Prágát. Ez a forradalmár
olyasmi karaktert testesít meg, mint az Agitátorokban
Földes Laci (Hobo), s azt üzeni, ébredjetek fel, mert itt aljas dolgok
történnek, amiknek nem szabadna megtörténniük. Jancsó Miklós azt mondta, hogy
mesterművet forgattam, jobbat, mint Juraj Jakubisko, de vágjam ki az összes
dokumentumot, nincs szükség illusztrációra, az emberek maguktól is rájönnek az
üzenetre. De számomra ez nem illusztráció volt, hanem olyan intenzív érzelmi
pillanatot akartam teremteni, ami szinte kirobban az anyagból.
Egy 1971-ben készült interjúban beszámol egy filmtervéről, melynek
története fiatal ózdi munkásokról szól, s a cselekményt egy lehetetlen szerelem
motiválja. ‘71 júniusában kezdte volna forgatni a filmet, de erre már nem
került sor, mert elhagyta Magyarországot.
Szerettem volna Monori
Lilivel filmet forgatni, kidolgoztam egy nagyon szép forgatókönyvet, s
elkövettem azt a hibát, hogy bár a saját történetemet írtam meg, nem bíztam a
saját szavaimban, és több „odesszai zsidó író” munkájából vettem át jelenetet,
s adaptáltam a történetembe. Irodalmibban, markánsabb formában fogalmazták meg
azt, amit el akartam mesélni. Akkoriban a szocialista országok között nem volt
copyright-védelem, viszont az írók, akiket megidéztem, be voltak tiltva a
Szovjetunióban. Emiatt a Filmfőigazgatóság elutasította a forgatókönyvet. Bódy
Gáborral elkezdtük átírni a forgatókönyvet, kivettük az idézeteket, de várni
kellett az engedélyre. Elkeseredtem attól, hogy mindig várnom kell. Az Agitátorok után majdnem egy évig vártam,
hogy elkezdhessem a Hat brandenburgi
versenyt, amiből ráadásul csak egy tételt forgathattam le. Az új
forgatókönyvemmel meg copyright probléma volt. Annyira elegem lett, hogy
elhatároztam, elmegyek, de erre már korábban is gondoltam. Élt bennem a
kíváncsiság, vonzott egy másik kultúra, életforma. Sosem felejtem el azt a
napot, amikor bementem a Filmfőigazgatóságra, s láttam, hogy ott van egy csomó
filmdoboz, amire rá van írva, hogy Woodstock. Kérdeztem, hogy mi ez, mondták,
hogy ez a Woodstock (1970) című film,
amit nem tudnak vetíteni a filmklubban, mert kvadrofóniában van, négyhangos
változatban. Elkértem Bogács Antaltól a filmet, azt mondta, hogy holnap már
vissza kell postázniuk. Délután két órakor kimentem a Filmgyárba egy hangkeverő
barátomhoz, s kértem, hogy csinálja meg a hangot. A barátom azt mondta, hogy
este nyolcig dolgoznak a stúdióban, utána hat-hét óra, mire elkészül vele,
tehát éjjel négykor lehetne megnézni a filmet. Felhívtam a barátaimat, hogy a Woodstockot fogom vetíteni. Nehéz
szavakba önteni, hogy mit jelentett 1970-ben látni az életforma szabadságát,
szépségét, s azt a hihetetlen tehetséget, ami ebben a filmben benne van. Nem
tudom, miből ered az a vándorszellem bennem, ami arra kényszerít, hogy mindig
valami újba kezdjek egy új helyen. Ez mindig jellemző volt rám, először szenvedélyesen
zenéltem, jazztrombitásként egész magas szintet értem el, aztán felfedeztem a
filmet. Az új országok, új kultúrák, új emberek által mindig valami újat tudok
meg magamról. 1971-ben Németországba költöztem, egy évet töltöttem ott, aztán
mentem tovább Amerikába. Ma már anyanyelvi szinten beszélek angolul, de amikor
kimentem, azt hittem, meghalok, annyira nehéz volt, senkit sem ismertem, s nem
beszéltem a nyelvet.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
 |
|