Film / RegényDave Eggers: A KörA cápa, amelyik fölfalja a világotPethő Réka
A közösségi média és
árnyoldala.
Ki az, aki használta már
a Facebook-on azt a funkciót, amellyel meg lehet nézni, bizonyos ismerőseink
mikor voltak utoljára bejelentkezve? Aki most gondolatban azt válaszolta, „én
igen”, annak érdemes elolvasnia Dave Eggers 2013-ban megjelent, A Kör című könyvét, mert ő már elindult
azon a spirálon, amelyről az amerikai író mesél. Eggers a magyarul is megjelent,
kafkai Hologram a királynak után
ebben a regényében is olyan témához nyúlt, amelyről mindenkinek van véleménye,
és bár bizonyos pontokon egészen a ponyvairodalom szintjére süllyed mind
stílusban, mind szóhasználatban, nem szabad szó nélkül túllépni rajta.
A Kör ugyanis nem az a
regény, amit szépirodalmi értékei vagy igényessége miatt olvasunk el, hanem
azért, amiről szól. Olyan témát és kérdéseket vet fel, amelyek a jelenben,
folyamatosan alakítják át a világot – csak éppen az nem egyértelmű, hogy ez a
fejlődés meddig üdvös. A regény főhőse egy 24 éves lány, Mae, aki a globális
Kör nevű vállalatnál kezd dolgozni. Annál a cégnél, amely követi minden
internetes tevékenységünket, kereséseinket, és uralja a közösségi médiát. Mae
az ügyfélszolgálaton kap munkát, ám a tevékenységi köre hamar bővülni kezd:
miközben munkaasztalánál a monitorok száma egyre csak nő, eljutunk a teljes
átláthatóságáig: reggeltől este 10-ig van rajta egy kamera, amely folyamatosan élőben
közvetíti őt és amit lát. Ő lesz a vállalat arca, aki bemutatja a cég működését
a világnak.
A regény igazi értéke
abban rejlik, ahogy Eggers fokról fokra haladva építkezik és szép ívben
rajzolja fel a digitális világ egyre nagyobb uralmát Mae-n – vagy
bármelyikünkön. Eleinte mindannyiunk számára ésszerűek a folyamat előnyei: az
ügyfélszolgálat munkáját egy kérdés megválaszolása után az ügyfél azonnal
értékeli egy százas skálán, a munkatársnak pedig igyekeznie kell, hogy bizonyos
átlag fölött maradjon. Így az ügyfélszolgálatos motivált, hogy jól dolgozzon,
az ügyfél pedig színvonalas szolgáltatást kap. A teljesítményünk pontosan
mérhető, és ez hasznos. Mae-nek ezzel párhuzamosan részvételi rangja van a
cégnél, ez az a pontszám, amely a közösségi médiás tevékenységéből áll össze:
mennyi tartalmat osztott meg, mennyien kedvelték az ő tevékenységét, mennyi
eseményhez fűzött megjegyzést. Ez határozza meg a népszerűségét a vállalatnál,
kollégái ennek alapján alkotnak véleményt róla. A teljesítménye tehát számosítható.
De ennek nagy ára van.
Eggers nagyon szépen
egyensúlyoz azon a vékony határvonalon, ahonnan kilátás nyílik a közösségi tér,
a széles körű elérés és az online világ minden előnyére, de a privát szféra
felszámolásának, a valós élmények digitálisra cserélésének árnyoldalára is. A sorra
érkező technikai újítások mind a mai valóságból táplálkoznak – A Kör utópiája nem sci-fi –, alkalmazásuk
kapcsán Eggers újabb és újabb kérdéseket rajzol fel. Visszaszoríthatók a
gyermekrablások, ha minden gyerek csontjába beültetünk egy chipet, amellyel
örökké követhető, hogy hol van. De hová vezet az, ha egy emberről mindig meg
lehet mondani, hogy éppen hol tartózkodik? Mae apja gyógyíthatatlan betegségben
szenved, ezért az orvosok bekamerázzák a szülői ház minden szegletét, mert a
folyamatos megfigyelés közelebb visz a betegség megértéséhez, és ezáltal
gyógyításához. De lehet-e úgy élni, hogy minden cselekedetünk látható mások
számára?
Az utópia azonban
disztópiába fordul, amikor a bosszantó apróságok nyomasztó hitvallásként
kezdenek működni. Mae gyerekkori barátja, a Kör világának didaktikus
ellenpontjaként a digitális világot elutasító „analóg” Mercer tart eleinte tükröt
a lány átalakulásának, kimondva az ítéletet: „Az az igazság, hogy már nem vagy
valami érdekes. Ülsz az íróasztalnál napi tizenkét órát, mégse tudsz felmutatni
semmit a végén, csak egy-két számot, ami egy hét múlva elavul, és nem emlékszik
rá senki.” A Mae kamerái elől menekülő Mercer öngyilkossága után a lány levonja
a következtetéseket, amellyel Eggers végül állást foglal az addig nyitva
hagyott történetben: ebben az új, szabad világban épp csak választási lehetőség
nincs – a kimaradás nem opció.
A sötét és bántóan
összecsapott befejezésig azonban alapvetően élvezetes regény A Kör, ha hajlandóak vagyunk túllépni az
időnként megmosolyogtatóan gyenge epizódokon. Számos érdekes gondolatot vet
fel, amelyek esetében azt lenne igazán izgalmas megvizsgálni, hogy melyik
olvasó számára mikor válik abszurd túlzássá mindaz, amit Eggers vizionál.
Európa Könyvkiadó, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6 |
|
|