KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az örökbeadás

Rudas Dóra


Nowhere Special – olasz-brit, 2021. Rendezte és írta: Uberto Pasolini. Kép: Marius Panduru. Zene: Andrew Simon McAllister. Szereplők: James Norton (John), Daniel Lamont (Michael), Chris Corrigan (Gerry), Valene Kane (Celia). Gyártó: Rai Cinema / Picomedia / Digital Cube. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 96 perc.

 

Ha bárkinek is pozitívak lennének még az első asszociációi e szó hallatán, azt Uberto Pasolini máris emlékezteti, hogy a szeretet elsősorban a fájdalom és önfeláldozás szinonimája. John főállásban ablakokat tisztít, az üvegen át olyan életekbe nyer bepillantást, amilyen a fiáé is lehetne, és amilyen az övé már sosem lesza férfi ugyanis haldoklik. Mivel egyedül neveli Michaelt, nincs más választása, mint örökbefogadó családot találni neki, az idő azonban szorít.

Az élet nélkülem című filmet idéző történet többnyire kiszámítható, hiszen az egymáshoz végletekig ragaszkodó, az anya elvesztésének traumáján osztozó apa-fiú páros nyilván nagyon nehezen engedi el egymástkülönösen, ha ezt a folyamatot a férfi halála katalizálja. De a leépülés csak keretezi az eseményeket, nem csap át drámai agóniába és az örökbefogadó családok sem válnak a rideg mostohaszülők archetípusává. Maguk is saját keresztjük súlya alatt rogyadozó jó emberek, akiket a leheletfinom narratíva és a rendkívül szerethető főszereplők miatt mégis muszáj kicsit utálnunk. Pasolini filmje egy egyszerű munkásosztálybeli ember igaz története, ehhez igazodva a róla készült mozi is letisztult, mentes mindennemű túlzástól, sőt olyannyira szikár realista, hogy míg a szenvedést hitelesen, az örömöket egészen esetlenül ábrázoljamintha csak nem lenne gyakorlata az efféle érzelmekben.

A fajsúlyos dráma csupán apró jelekkel, mimikákkal és utalásokkal dolgozik, igaz, ezek közül néhány valamelyest többet segít az értelmezésben, mint szükséges. De némi szájbarágás talán indokolt is, hiszen szűk szöveg ésa kisfiú védelmében elfojtott - még szűkebb érzelmi skála jellemzi az alkotást. Nem kapunk nagy kiborulás-jelenetet vagy az apja kezét toporzékolva visszahúzó gyereket. Így a tehetetlenségből fakadó összes düh, szomorúság és fájdalom megélése a befogadóra marad, amitől Az örökbeadás az év egyik legmegrázóbb filmes élménye.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15206