KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A köd

Nagy V. Gergő

The Fog – amerikai, 1980. Rendezte: John Carpenter. Szereplők: Janet Leigh, Adrienne Barbeau, Jamie Lee Curtis. Forgalmazó: B-Roll. 89 perc.

 

Edgar G. Ulmertől Roger Cormanig megannyi rendező bizonyította már, hogy a ködpára a szegénysori horrorfilmes egyik legfontosabb hatáseffektje és stíluseszköze – ám a hiányzó díszletek elfedésén és a hangulatfestésen túlmutató potenciálját először a modern független rémfilm egyik legnevesebb szerzője aknázta ki. Míg John Carpenter nálunk DVD-n frissen megjelent alkotásai közül a Menekülés New Yorkból és az Elpusztíthatatlanok esetében a western héroszait megidéző főhősök váltak ikonikussá, addig a műfajt szintúgy hasznosító, ostromszituációra komponált A köd az életmű egyik legfélelmetesebb antagonistáját lépteti föl.

Hatalmas, világító felhő lepi el az északi tengerpartot, és a Halloweenhez hasonlóan egy apró, ünneplő közösséget, Antonio Bay falucskáját kezdi dúlni a borzalom. A világítótoronyban veszteglő rádiós főhősnő (Adrienne Barbeau) szokatlan eseményekre lát, a stopposlány (Jamie Lee Curtis) nyakába hirtelen hulla zuhan. A cselekmény a kísértet-történetek nyomvonalán halad, ám szellemek helyett feketébe öltözött, kampóskezű zombik ölnek a homályban, támadásukra pedig – szemben a hasonszőrű Carpenter-opuszokkal, vagy a többszörösen megidézett Madarakkal – világos indok érkezik: hiszen az alapító atyáktól elárult lepra-kolónia történelmi bosszúja a tét. Míg azonban az amerikai képmutatást és öntetszelgést becélzó társadalomkritika kevésbé meggyőző, a heveny rettegés atmoszférája hamar torkon ragad. A köd példás ritmusban teríti párhuzamos cselekményszálait, mesterien késleltetett sokkeffektusokkal él, és a szélesvásznú képein elvesző szereplőiről távolról lerí a magány. Fájdalmasan lassan gomolyog elő a sötétből a neonfényű halál, a háttérben Carpenter szintetizátorának jeges hangja búg.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10315