KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A fantasztikus Róka úr

Alföldi Nóra

Fantastic Mr. Fox – amerikai, 2009. Rendezte: Wes Anderson. A szereplők hangja: George Clooney, Meryl Streep, Bill Murray. Forgalmazó: Intercom. 87 perc.

 

Hollywood ifjabb auteur-titánjait egyes berkekben találóan csak Sundance Kölykökként emlegetik. A masszív kis csapat szinte minden tagja az amerikai indie-elit nevezetes fesztiválján kezdte karrierjét, az infantilizmus többségüket erősen jellemzi, ráadásul filmjeik nem mentesek a modernista fogásoktól. A generációt többek közt Soderbergh és Tarantino neve fémjelzi; de Sundance Kidként tartatik számon Sofia Coppola, Spike Jonze, Paul Thomas Anderson, Charlie Kaufman, Noah Baumbach és Wes Anderson is. Szendék, szerények, melankolikusak és kissé bambák; hosszú dialógjaikat, vagy éppen lassan csordogáló filmjeiket szeretik hivalkodó manierizmussal tarkítani, munkáikat nem annyira a mozitudatosság és filmtörténeti ismereteik peckes harsogása, inkább a halk szemlélődés, személyes hangulatok jellemzik. Épp ezért filmjeik mellett nehéz elmenni, főleg akkor, amikor saját gyermekkori fejlövéseiket csomagolják cellulózba. Paul Thomas Anderson a Boogie Nights-szal vált felnőtté, Coppola az igen-igen áthallásos Marie Antoinette-tel, páran pedig úgy tűnik rendet vágtak gyerekszobájukban: Spike Jonze legutóbb Maurice Sednak Ahol a vadak járnak című mesekönyvét adaptálta, Wes Anderson pedig Roald Dahl A fantasztikus Róka úr című meséjét dolgozta fel.

Anderson munkája gyönyörű példája annak, hogyan is gondolkoznak a Sundance Kölykök; szolidan adaptálnak, észrevétlenül kebelezik be az alapanyagot, hogy aztán büszkén, saját szerzői világuk elengedhetetlen darabjaként prezentálják. Anderson a film nyitányában szerepelteti az eredeti, 1972-es kiadványt, ezzel is mintegy jelölve nemes gesztusát, hogy esze ágában sincs eltérni az eredeti mű szellemiségétől. És valóban – A fantasztikus Róka úr küllemét tekintve igazi régi vágású darab: stoptrükk bábanimációval készült, statikus beállításai, egyszerűségükben nagyszerű snittjei tulajdonképpen könyvillusztrációk replikái, Andersonnak azonban ezt a száraz világot – mely mellesleg remekül rímel Dahl meséjének szikárságára, és a rendező eddigi filmjeinek jellegzetes színhasználatára – maximálisan sikerül élettel feltölteni, munkájának minden kockája valóságos kincs. Anderson ugyanis keményfejű szerzőként alaposan felturbózza a mesét: sajátságos, hasadtságukban is szeretnivaló, végtelenül finoman cizellált figuráival és aprócska, ám erős epizódokkal tömi ki a történetet, melyet pár bónusz akció-etappal is kiegészít. Így emeli a ravasz róka három gonosz farmer elleni (kényszerű) bosszúhadjáratát melegszívű, szolidan szatirikus hangvételű, finom humorú felnőttmesévé; így válik Róka úrból kapuzárási pánik felé haladó kalandor, aki a tanyasi tyúktolvajlásból egészen a szupermarket bőségéig jut el, úgy, hogy közben nem hagyja maga mögött vadállati mivoltát. A fantasztikus Róka úrral Anderson is felnőtt, de mindannyiunk szerencséjére ezt sikerült közös nevezőre hozni infantilizmusával.

Extrák: Kisfilmek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10318