Film + ZeneHip hop és film: Straight Outta ComptonEgyenesen a gettóbólGéczi Zoltán
Félelem és rettegés a
fehér középosztályban: ami a 80-as évek végén még mélyen felzaklatta a
kertvárosi WASP közösség lelki nyugalmát, mára kirobbanó kasszasikerré vált.
Korántsem kínálkozik
kézenfekvő receptúra a Billboard-listás helyezések mozis sikerekre váltására: radar
alatt lépni be a forgalmazás légterébe, majd lidércként tűnni el a semmibe –
rendszerint ez a sorsa a zenészekről szóló életrajzi filmek. Kiváltképpen igaz
ez a fekete muzsikusokról szóló mozik vonatkozásában: a James Brown munkássága
előtt tisztelgő Get On Up (2014) alig
30 milliós bevételt szerzett az Egyesült Államok filmpiacán, a Jimi Hendrix
londoni időszakát feldolgozó Jimi: All Is
By My Side (2013) tragikomikus módon a félmilliós határt sem tudta elérni, a
Miles Davis élettörténetét elregélő, évekig developement
hell fázisban sínylődő Miles Ahead
(2015) pedig a főszerepeket játszó színészek (Don Cheadle, Ewan McGregor) népszerűsége
és az elismerő kritikák ellenére sem kapott országos terjesztést. Mégis, a
gangsta hip hop úttörő zenekaráról szóló, augusztus közepén bemutatásra került Straight Outta Compton R-kategóriás
besorolással is 161 milliós bevételt elérve vált minden idők legsikeresebb
zenészfilmjévé az amerikai piacon, jócskán megelőzve a nemzeti ikonként
tisztelt Johnny Cash életrajzi moziját (A
nyughatatlan, 2005) – ily módon az ellentmondásokban bővelkedő, társadalmi
viták sokaságát gerjesztő zsáner nem csak a rádiós játszási és a lemezeladási
toplistákat, de a music drama műfaját
is uralma alá hajtotta.
Az Üzenet
A hip hop első hulláma
az 1980-as évek derekán érkezett meg a moziba. A Dél-Bronxban játszódó, a műfaj
atyamestereit felvonultató (Grandmaster Flash, Cold Crush Brothers, Fab 5
Freddy), autentikus Wild Style
(1983), a Harry Belafonte produceri közreműködésével leforgatott Beat Street (1984), vagy a nyugati parti
hip hop mozgalom korai időszakát feldolgozó Breakin’
(1984) filmesztétikai szempontból nem igazán kiemelkedő alkotások, de az
aktuális trendek iránti érzékenységük okán éppúgy érdemesek a figyelemre, mint
a Tony Silver által rendezett dokumentumfilm (Style Wars, 1983), amelyet a Sundance Film Festival zsűrije is méltónak
tartott a fesztivál nagydíjára.
Bár a fenti filmek utóbb
kultstátuszba emelkedtek, a szélesebb közönség, kiváltképpen a fehér
mozilátogatók nem mutattak számottevő érdeklődést a korai fecskék iránt. Ezekben
az években zajlott a keleti parti mozgalom kibontakozása és térnyerése; a New
Yorkban élő és alkotó, már az 1970-es években is rappelő Gil Scott-Heron, a
lemezjátszó-mágus Afrika Bambaataa, a műfaj legelső himnuszát (The Message) jegyző Grandmaster Flash
and the Furious Five, a kereskedelmi áttörést meghozó Run-D.M.C., a militáns
politikai üzeneteket kommunikáló Public Enemy tagjai a fekete öntudatot, az
afro-amerikaiak önmagukért való kiállásának szükségességét hirdették, felrázták
és inspirálták a közösségeket, bátran nézve szembe a hétköznapi rasszizmus, a
bűnözés és a kábítószerek problémájával. A hip hop keresztapjának tekinthető
James Brown imígyen méltatta érdemeiket: „Nagyra becsülöm a rapet, a
breaktáncot és mindazt, amit a hip hop hozott magával. Sok lemez üzenet, amely
közösségi problémákat fejez ki. (…) Azt tanácsolnám minden választott
tisztviselőnek, rendőrnek és bírónak, hogy vegye meg ezeket a lemezeket, és
hallgassa meg, miről szólnak, mielőtt ismét nyakunkon a baj.” A New York-i úttörők
fejlett szociológiai-politikai érzékhez társuló tisztánlátásának ékes
bizonyítéka a felismerés, miszerint a fehérek világában vajmi kevés társadalmi
csatorna kínálkozik számukra az érvényesülésre, ezért propagálták a tanulás, az
összetartás, az önszerveződés, a közösségi érdekérvényesítés szerepét, markánsan
kiállva a nyers erőszakkal és a kábítószerekkel, a bűnözéssel és a fegyverekkel
szemben – ám ezzel egy időben a nyugati parton már érlelődött valami, ami gyökeresen
megváltoztatta a mozgalmat.
Egyenesen a gettóból
A Niggaz Wit Attitudes
(magyar fordításban kb. Eltökélt Niggerek) a popzene történelmének alighanem
leghangosabb, legerőszakosabb és legbotrányosabb bandájaként robbant be az
amerikai közéletbe, példátlanul nyers szókimondással, félreérthetetlen üzenettel,
a nagyvárosi nyomornegyedekbe kiszorult, fiatal fekete generáció frusztrált és
agresszív stílusával sokkolva a gazdasági konjunktúra emelkedő dagályán
ringatózó fehér középosztályt, alaposan felborzolva a Los Angeles Police
Department állományának általános idegállapotát, szenvedélyes televíziós viták
és szociológiai tárgyú PhD-k végeláthatatlan sorát inspirálva. Mindemellett: a
félprofi dealerek, nagybani munkanélküliek és szabadidős gengszterek (Eazy-E és
MC Ren a Crips nevű, hírhedt Los Angeles-i banda Kelly Park szekciójának voltak
tagjai, miközben a legfőbb antagonista, az összeférhetetlenül agresszív Suge
Knight a rivális Bloods kötelékébe tartozott) szedett-vedett csapata létrehozott
egy merőben új zenei hangzást, urbánus népköltészetté léptetve elő az utcai
szlenget, alaposan megválogatott, nyers és konfrontatív szavakkal exponálva a
nyilvánosság számára a gettólakók hétköznapjait.
Vászonra vitt
történetük, a Straight Outta Compton (rendezte:
F. Gary Grey, 2015) egyszerre zenés film, a felnőtté válás krónikája,
kultúrtörténeti jegyzet és polgárjogi nyilatkozat. Legfőbb erénye, kereskedelmi
sikerének egyik kulcsa a keep it real
szlogennek megfelelő történelmi hitelesség: sem forgatókönyv, sem rendezés
szempontjából nem kívánt direkt botrányfilmmé válni (holott a sztori bőséges
muníciót szolgáltatott volna ehhez), ugyanakkor tárgyilagossága mellett is
gazdagon árnyalt, szenvedélyes képet ad a nyugati parti hip hop mozgalom
úttörőiről – amely kép alighanem a kortárs fiatal feketék számára is könnyen
értelmezhető, balszerencsésebb esetben: átélhető.
„A dalaik vonzónak
állítják be a bűnöző életmódot, a drogokat és a fegyvereket.” – szól vádlón egy
– nyilvánvalóan fehér – újságíró a zenekar sajtótájékoztatóján. „A művészetünk
a valóság leképeződése. Mit lát maga, amikor kimegy az utcára? Mert amit én
látok, az nem valami vonzó látvány.” – replikázza a fiatal Ice Cube. „Nem
kellene óvatosabban megválogatniuk a szavaikat, hogy mit mondanak, és miként
mondják?” – kérdi egy másik. „Semmiképpen. Határozottan nem.” – vágja rá
pillanatnyi késlekedés nélkül a zenekar. A koncert helyszínén már várja őket a
rendőrség különleges műveleti csoportja, ultimátumot intézve a csapathoz: ha
eljátsszák a Fuck the Police című, a
fegyveres testület tagjai ellen nyíltan lázító zeneművet, úgy alkotmányos jogaikra
való tekintet nélkül rekesztik be a koncertet, majd verik kurtavasra a művész
urakat. „Fuck the police!” – feleli reflexből az egységfrontba tömörült banda;
az inkriminált dal természetesen elhangzik a koncerten, a tagok pedig röpke fertályóra
múltán már az előzetes letartóztatás boszorkányosan gyors kivitelezhetőségén, a
rendőri fellépés sosem tapasztalt hatékonyságán ámuldozhatnak.
A férfiegó gátlástalan
hangsúlyozása, a soha meg nem hátrálás pszichotikus kényszere, a széles és provokatív
gesztusok alkalmazása azon emberek sajátja, akik a lehető legrosszabb
társadalmi pozícióból iramodnak neki az életnek, ennélfogva semmiféle vesztenivalójuk
nincs. F. Gary Grey, a Straight Outta
Compton rendezője New Yorkban nőtt fel az 1980-as években, a bűnözési
statisztikák tetőzésének évtizedében, ennélfogva alapos és mélyen személyes
tapasztalatokat szerezhetett az utcai bandák életéről. Már elsőfilmes
rendezőként forgatott Ice Cube-bal, az N.W.A. egykori tagjával (Végre péntek, 1995), videóklipeket
készített a Cypress Hill és Snoop Dogg dalaihoz, második munkája, A nagy dobás (1998) pedig a korszellem,
a fekete öntudat és a feminizmus ritka együttállásának példázata. „A
rendszertől vesszük el, az meg úgyis csak kibaszik velünk.” – menti fel önmagát
és társait a bankrablások sorozatát végrehajtó csajbanda egyik tagja. Az
elszenvedett igazságtalanságok sorától megkeseredett, kilátástalan
élethelyzetben vergődő fekete nők kétségbeesett döntése az adott körülmények
közepette voltaképpen kézenfekvő és természetes elhatározás, ugyanakkor a forgatókönyv
nem dicsőíti a fegyveres erőszakot, nem óhajtja üdvözítő megoldásként
kommunikálni a bűnözést. Sérült és irányt vesztett, morális szürkezónába
sodródott emberek ők, így csupán szemlélet kérdése, hogy áldozatként vagy
bűnözőkként tekint rájuk a néző; még az erőszaktól megcsömörlött, tragédiák
által megtört nyomozó is megkönyörül az utolsó túlélőn, és behunyt szemmel ad
egérutat a Jada Pinkett Smith által játszott karakter számára.
A nagy dobás, bár műfaját tekintve
fikció, számos ponton hasonul a Straight
Outta Comptonhoz. Feltárja a karakterek motivációit, híven idézi a
korszellemet (a Fab 5 Freddie által felfedezett hip hop díva, Queen Latifah
kulcsszerepet kapott a filmben, valamint az N.W.A. dalai is elhangzanak), s bár
nem ítélkezik a főszereplők felett, tetteik következménye alól sem menti fel a
lányokat. Természetes közege az utcai erőszak, üzenete mégis mélyen humánus: a
csajok megszerzik a pénzt, de testvéri szövetségük szétzilálódik, majd
fokozatosan egymás ellen fordulnak, és keserű veszteségeket elszenvedve döbbennek
rá, hogy a nagy lóvé hajszolása közben minden mást elbuktak. Ugyan a Straight Outta Compton egyebek mellett az
önerőből meggazdagodás kultuszát hirdeti (a kilós fukszok, márkás ruhák, luxusautók
és úszómedencés házak azóta is a műfaj elemi jelentőségű szimbólumai), de a történet
a való világban is a fentihez hasonló fordulatot vett – az egykori barátokból,
mihelyst beüt a nagy lóvé, halálos ellenségek váltak.
Bűn az élet
Jerry
Heller, az N.W.A. egykori menedzsere, a Ruthless Records elnöke és
társalapítója (a filmben: Paul Giamatti), aki középkorú fehér üzletember létére
akár a rendőrséggel szembeni nyílt konfrontációt is felvállalta a banda
érdekében, rendre rátévedt a szociológia tudományának ingatag talajára, midőn
az interjúk során védelmébe vette a keleti parti gangsta hip hop előadóit. Állásfoglalása
szerint vulgáris attitűdjüket, durva zenéjüket társadalmi hátterük határozta
meg; a környezet, amelyben gyermek- és ifjúkorukat tölteni kényszerültek,
gyorsan kifejlesztette bennük a feltételek nélküli hajlamot a szélsőséges
erőszakra. „Megfelelő álarc nélkül
senki sem élte túl az utcát. Kellett, hogy legyen egy szereped. Keménycsávó,
játékos, sportoló, gengszter vagy cuccos bácsi, választanod kellett. Ha pedig
nem játszottad el ezeket a karaktereket, akkor csak egyetlen szerep maradt: te lettél
az áldozat.” Notorious B.I.G. mozgóképes biográfiájának (Notorious – George Tillman Jr., 2009) főszereplője (Jamal Woolard) hasonló
diagnózist állít fel: „Ahol én felnőttem, onnan senki nem jött ki rendes
emberként. Ha tisztességes gyerek voltál, akkor már a suli udvarán kicsináltak
a kisgengszterek meg a sumák kurvák.” Minden bizonnyal tisztában volt szavai
valódi súlyával: miután egy zavaros lefolyású rablótámadás (amelyért
valószínűleg sem ő, sem a stábja nem tartozott közvetlen felelősséggel) a
keleti parti és a nyugati parti zenészek között kirobbant rapháború
kereszttüzébe lökte, mindössze 25 évesen egy máig felderítetlen gyilkossági
kísérlet áldozatává vált. Egykori nemezisének, a színészként is ragyogó
tehetséget mutató, 1991 és 1997 között összesen hét nagyjátékfilmben szereplő,
szintén 25 éves korában meggyilkolt Tupac Shakur (Az utolsó belövés, 1997) elkeserítő sorsa is igazolja a Straight Outta Compton üzenetét,
miszerint a nihilből nem az erőszak mutat kiutat.
A Straight Outta Compton vegytiszta amerikai történet; első osztályú
filmdráma, ugyanakkor az európai jegyvásárlók számára a popkulturális beágyazottság
teljes hiánya miatt alighanem értelmezhetetlen mozi. Annak ellenére, hogy az
amerikai piacon 161 milliós bevétellel állított fel kategóriarekordot, a „Szigorúan
csak felnőtteknek!” címke és a 147 perces játékidő miatt máig nem akadt olyan
forgalmazó a kontinensen, aki vállalta volna bemutatását, miként a hip hop
műfaj történetét feldolgozó további fontos filmek (Hosszú lé, 1992; CB4,
1993; Belly, 1998; Harlemi történet, 2002; Hustle and Flow, 2005) sem tudtak
bekerülni a fehér közönség által látogatott vetítőtermekbe. A rap népszerűsége
nyilvánvaló tény, de az eredeti gangsta hip hop társadalmi háttere, valódi
üzenete nem dekódolható az európai átlagpolgár számára, ahogy Rosa Louise
McCauley Parks kálváriája, James Brown társadalmi szerepvállalásának valódi
jelentősége, Malcolm X kétségbeesett küzdelme, a Black Panthers mozgalom vagy a
Los Angeles-i faji zavargások krónikája sem váltak az egyetemes tömegkultúra
szerves részévé, hanem megmaradtak ott, ahová mindig is tartoztak: a Nagy
Amerikai Történelemkönyv lapjain.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 34 átlag: 6.12 |
|
|