Film / RegényRob Letterman: LibabőrA képzelet szökevényeiJankovics Márton
A Libabőr ars poeticája a képzelet hatalmát hirdeti.
A Libabőr-könyvek gyerekeket megcélzó rémtörténetei hamar és magától
értetődő könnyedséggel költöztek át a tévéképernyőre, a mozivászonig vezető út
viszont hosszú és rögös volt számukra. Tim Burton, a kiskamasz lelkületbe
oltott horror nagymestere ugyan már a 90-es évek végén filmre akarta vinni R.
L. Stine giga-bestsellerét, de a projekt akkor az alapanyag épp azon
adottságába – a szeriális jellegbe – bukott bele, ami a hétről-hétre új
szörnyet felvonultató tévésorozathoz tökéletesen passzolt. Az alkotók állítólag
nem tudtak megegyezni, melyik sztorit emeljék ki a folyton duzzadó regényfolyamból.
A 2015-ös adaptáció
huszárvágással oldotta fel ezt a dilemmát: ahelyett, hogy kiválasztott volna
egy szerencsés szörnyet a sok közül, inkább mindet belezsúfolta egyetlen
filmbe, bizarr All Star-gálát rendezve ezzel a Libabőr-univerzum lényeinek, akik így közösen törhetnek a
kertvárosi gyerekek életére.
Na, és az íróéra,
merthogy a mozifilm a végletekig fokozza a tévésorozat önreflektív jellegét: míg
Stine ott csak egy-egy slusszpoén erejéig bukkan fel az epizódok végén, a
mozi-verzióban végleg beépül a cselekménybe, és szerves részévé válik saját
történeteinek. Az író szerepében persze ezúttal nem ő maga, hanem Jack Black
ripacskodik, de azért Stine sem tudta kihagyni azt a geget, hogy beköszönjön
egy pár másodperces cameo erejéig, ráadásul Mr. Black néven tette ezt.
Az alteregó jelenlétének
az ötletes alapvetés ágyaz meg: A szörnyek itt nem a kertváros sötét zugaiból,
feneketlen kutak mélyéről vagy távoli bolygókról, hanem az emberi képzeletből
támadnak. Az író által magányos gyerekként kitalált lények ugyanis a könyvekben
élnek és raboskodnak tovább. Onnan szabadulnak rá a kertvárosra, és csakis oda
lehet visszazárni őket. Ez persze nem olyan könnyű feladat, mivel Slappy, a
démoni hasbeszélő baba vezetésével keményen küzdenek a szabadságukért a
képzelet szökevényei.
A film a nagy
szörnykoncentráció ellenére – vagy talán éppen azért – jócskán elmarad a
sorozattól az ijesztgetés és a nyomasztó jelenetek terén. A cselekmény nagy
részét a menekülés teszi ki, így hiába bukkannak fel pár percre olyan
klasszikus rémek, mint a farkasember vagy a zombik, a Libabőr inkább célirányos ifjúsági kalandfilmként, mint horrorként
működik. Közelebb áll a Jumanjihoz,
mint a Szörnyecskékhez, és ezen az
sem változtat, hogy maga a film közben a horrort jelöli ki műfaji kereteként. Csak
úgy röpködnek a mókás utalások a Stine irodalmi nagytestvéreként jegyzett
Stephen Kingre: egyszer konkrétan a neve is előkerül, a fináléhoz közeledve
pedig Stine a Ragyogás iskolai
előadásának díszleteiben kényszerül rekordsebességgel befejezni művét, amely
véget vethet a szörnyinváziónak.
Mert a film logikája
szerint a fikcióból eredő csapást nem győzheti le az értelem vagy a nagyon is
valóságos fegyverek, egyedül az újabb fikció révén lehet vele szembeszállni. A Libabőr ars poeticája tehát a képzelet
hatalmát hirdeti, amelyet egyedül saját maga képes megzabolázni.
A happy end persze csak
látszólagos, hiszen mégiscsak Stine-ról van szó, akinek egyik kötelező
rituáléja a hamis biztonságérzetet felrobbantó csattanó. Ennek
elkerülhetetlenségét épp a szerző filmbéli alteregója dörgöli az orrunk alá,
miközben mi az iskolapadból vagyunk kénytelenek hallgatni őt a gyerekekkel
együtt. A tökéletesen kiszámítható és menetrendszerűen meg is érkező végső
fordulat azonban érdekesen egészíti ki a műfaji önreflexió síkját. A csattanó
épp arra hívja fel a figyelmet, hogy a kibillentett rend nem mindig helyreállítható,
és bizonyos rémeket nem lehet visszazárni a könyvekbe és a filmekbe, ha egyszer
kiszabadultak onnan.
Mintha a film ezen a
metaszinten saját műfaja, a gyerekhorror pszichológiai veszélyeire hívná fel a
figyelmet, ékesen példázva, hogy a rémtörténetek könnyen kontrollálhatatlan
reakcióba léphetnek a gyermeki félelmekkel. A borzalom egyes képei ugyanis
olyan mélyen égnek be a pszichébe, hogy képtelenség kitörölni vagy felülírni
őket, így egész életre elkísérik új gazdájukat. A sikeres horrorszörnyek ebben
az értelemben tényleg életre tudnak kelni, és épp a kiskori trauma jelenti
számukra a belépőt a halhatatlansághoz. Szinte biztosra vehetjük, hogy a
2015-ös Libabőr-adaptáció nem fog egy
komplett generációt traumatizálni – a könyvekkel ellentétben.
LIBABŐR (Goosebumps) –
amerikai, 2015. Rendezte: Rob Letterman. Írta: R. L. Stine nyomán Scott
Alexander és Darren Lemke. Kép: Javier Aguirresarobe. Zene: Danny Elfman.
Szereplők: Jack Blak (R.L. Stine/Slappy/Láthatatlan fiú), Zach (Dylan Minnette),
Odeya Rush (Hannah), Ryan Lee (Champ), Amy Ryan (Gale), Jillian Bell (Lorraine).
Gyártó: Columbia. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
103 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 32 átlag: 4.91 |
|
|