KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A kis herceg

Sándor Anna

The Little Prince – francia-amerikai, 2015. Rendezte: Mark Osborne. Írta: Saint-Exupéry meséjéből Irena Brignull. Gyártó: Onyx Films / Orange Studio / Paramount. Forgalmazó: A Company Hungary. Szinkronizált. 108 perc.

 

Amikor a Saint-Exupéry szellemi örökségét kezelő alapítvány meghirdette azt a kampányt, melynek során A kis herceget közelebb kívánták hozni a 21. századi gyerekekhez, egy új filmfeldolgozás elkészítéséről is döntöttek. Rendezőnek a Kung Fu Pandát és a Spongyabob-filmet is jegyző Mark Osborne-t nyerték meg, akinek kezei közt nem direkt adaptáció született, inkább egy domináns kortárs keretsztoriba ágyazta a jól ismert történetet. Ebbe ékelődnek az eredeti regény hangsúlyosabb eseményei és kultikus mondatai a Saint-Exupéry illusztrációira építő, érzékeny szépségű stop-motion jelenetekben.

A szülői elvárásokkal túlterhelt kislány és az idős pilóta barátságát elmesélő, a megszokott vizuális keretek között mozgó 3D-s animációba csempészve a gyerekközönség végre valami mást is láthat a fősodor lekerekített formavilágán túl. A film ráadásul bátran felvezeti korunk gyereknevelési tabuját, a halál témáját is, ami elkerülhetetlenül összekapcsolódik A kis herceg lezárásával. Osborne filmje viszont épp ezen a vonalon bicsaklik meg: utolsó harmada így teljesen idegen az addigi koncepciótól. A cselekménybe erőszakolt akció a jelenkor lélekgyilkos munkamániáját és a hasznosság kizárólagosságát kritizáló kisbolygón átélt kalandokkal végleg bedarálja a kis herceget − úgy a karaktert, mint a regényt. A bátorságukat vesztett alkotók ugyanis visszamenőleg hiteltelenítik a figurát azzal, hogy megmentendő, lúzer felnőttként ábrázolják. Mindezt pedig csupán azért, hogy a felpörgetett eseményekkel eltereljék a figyelmet a szomorkás befejezés közeledtével gyülemlő érzelmi feszültségről. Ezzel viszont kioltják a katarzist, a film végül közepes biztonsági játéknak bizonyul. Bár azt a feladatát ezzel együtt teljesíti, hogy kaput nyisson egy klasszikushoz, és ne csak kötelező olvasmányként és elcsépelt emlékkönyves idézetként bukkanjon fel a gyerekek életében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12522