KönyvJankovics Marcell: LékiratokApi könyveZalán Vince
Az animáció
mesterének memoárja a polgári életszemlélet és egy értelmiség-ellenes korszak
forrásértékű megörökítése.
Jankovics
Marcell vaskos önéletrajzi kötetében, a második kiadásban megjelent Lékiratokban több mint hétszáz oldalon
(nagy alakú, B/5 formátumban, 119 dokumentum- és képmelléklettel, több mint
hétszáz jegyzettel!) foglalta össze emlékeit családjáról, gyermek- és ifjúkoráról.
Azok az olvasók, akik a szerzőre elsősorban, mint animációs művészre, mint filmrendezőre
kíváncsiak talán csalódottan teszik le a kötet, mivel az emlékezés éppen akkor
fejeződik be – 1960. szeptember 19-én – amikor Jankovics a Pannónia Filmstúdió munkatársa
lesz. Természetesen elkerülhetetlen, hogy ne essék szó – ritkán és
érintőlegesen – filmes tevékenységéről, vagy például arról, hogy kik és mik
hatottak korán megmutatkozó rajzkészségének fejlődésére, a különböző (ifjúsági)
könyv illusztrációktól (Gara Arnold, Sebők Imre) a Vaillant francia képregény-újságig.
A
könyv főalakja Jankovics Marcell édesapja – Api – aki a II. világháború előtt s
azt követően a Magyar Nemzeti Bank főtisztviselője. És akit a Rákosi-rendszer a
teljes hatalomátvételkor hazug, koholt vádak alapján bíróság elé citál és első
fokon életfogytiglani börtönre ítél. S bár büntetését később a körülmények
alakulása miatt (1956) nyolc évre „mérsékelték”, a börtönévek alatt egészsége
megrendül, s szabadlábra helyezése után is csak megalázó, számára alantas
munkákat végezhet. Családját (természetesen!) kitelepítik (Öcsöd), a szerző
Pannonhalmán járja ki a gimnáziumi osztályokat, itt is érettségizik. Api, az
édesapa történetének emlékiratokban történő megörökítése, élettörténetének
megmentése a feledéstől nemes fiúi gesztus, amely minden tiszteletet
megérdemel. A Lékiratok megrendítő,
privát dokumentum, de több is annál. A szerző ugyanis hallatlan precizitással
és rendkívüli részletességgel írja le a történéseket, a helyszíneket, a
tárgyakat és így tovább, mondhatni a tényirodalom ritka példájaként. A tények
sokasága lassan-lassan egy ritka történelmi tablóvá áll össze a kortárs olvasó
számára. Tudjuk, hogy a tények felsorakoztatása még nem történelemírás, dehogy
történelemírás nincs tények nélkül, az is biztos. Jankovics Marcell anélkül,
hogy különböző történelmi folyamatok elemzésére vállalkozna, vagy bármiféle
történelmi tanulságok levonására tenne kísérletet könyvében, plasztikusan
rajzolja meg magyar polgári szakértelmiség karakterét és életútját (és nem
szerepét!) a 20. század harmincas-hatvanas éveiben. A hivalkodás nélküli
hazafiságot, a magas szakértelmet, a széles és alapos műveltséget megtestesítő értelmiséget
olyan hatékonyan irtotta a Rákosi-rendszer, hogy el- és lepusztulása, hiánya jelentősen
éreztette hatását még a rendszerváltás utáni években is. Ismétlem: a könyvtől
nem egy társadalmi réteg szerepének történeti értékelését kapjuk, hanem ennek a
rétegnek egy olyan életmód-leltárát, amelyet Marc Bloch mai követői is
megirigyelhetnének. Részletezően olvashatunk a lakások beosztásától a különböző
bútorok értő és aprólékos leírásáig. A szokásokról, főképpen az étkezési
szokásokról, az ételekről, elkészítési módjukról; aztán az asztal körüli
beszédmódról, a jellegzetes „szófacsarásokról”, a magyar és idegen nyelvek szavaiból
született „szótalálmányokról”. Az öltözködésről, a ruhák és cipők anyagáról,
szabásfajtákról. Az ismétlődő, jellegzetes vasárnapi programokról. Sorolhatnám
(és dicsérhetném) még sokáig e krónikás hűség és lendület fáradhatatlanságát.
Talán így is mondhatnám: forrásértékét, a privátéletből történelem lesz.
Hasonló
a szerző módszere az ötvenes-hatvanas évek elbeszélésekor is. Csakhogy a dolgok
természeténél fogva a hangsúly egyre erősebben áttevődik Apiról, a könyv igazi
főszereplőjéről az elbeszélő, a fiú életútjára, amely így óhatatlanul egyre
jobban telítődik szubjektivizmussal, s veszít történeti súlyosságából. A
kitelepítés évei, Öcsödön még őriznek valamit a korábbi oldalak fájdalmas
tárgyszerűségéből (ne felejtsük: ezekről az évekről már ismerünk emlékező
filmdokumentumokat), ám a gimnázium időszaka Pannonhalmán már inkább „fejlődés-regénynek”
tekinthető mintsem történelmi forrás-
dokumentumnak.
„Egyedi esetek” (diáktársak, tanárok és mások) végtelen felsorolását kapjuk, a
diákélet szubjektív (s ekként fontos) apró történéseit. Anélkül, hogy
lebecsülnénk ezek jelentőségét, a szerzőre vonatkozó meg-meghatározó
fontosságát, mégis jól érzékelhető, hogy a krónikás témaköre jelentősen
beszűkült, s az események „főfonalához”, akkor talál vissza, amikor érettségi
után szembe találja magát az ötvenes és hatvanas évek fordulójának társadalmi
gyakorlatával.
Jankovics
a főszöveghez illesztett jegyzeteiben gyakran találunk „aktuális”, (gyakran
indulatos) megjegyzéseket, amelyek méltatlanok a kötet magas színvonalához. De
a Lékiratok kimagasló erényeit nem
érintik. „... az utóbbi években úgy jöttek föl „iratok” a múltamból, mint a
fókák levegőt venni a lékhez. Emlékeim feltárása – olvashatjuk az előszóban –
olyan, mintha lékeket ütnék a vastagodó kérgen, hogy az életemet – mindnyájunk
életét – megkeserítő események árnyképei felszínre jöhessenek.” Jankovics
Marcell komoly „feltáró munkát” végzett. Megbecsülést érdemel érte.
Helikon, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 43 átlag: 4.6 |
|
|