DVDEx MachinaPápai Zsolt
Ex Machina – amerikai,
2015. Rendezte: Alex Garland. Szereplők: Domhnall Gleeson, Alicia Vikander,
Oscar Isaac. Forgalmazó: Select. 108 perc.
A teremtője ellen
forduló szuperintelligencia toposza Kubricknak köszönhetően lassan félszázéves
lesz a mozgókép történetében, de a gép és az ember ambivalens viszonyát
tárgyaló téma kimeríthetetlen. Az elmúlt évtizedekben a kreatúrák hol hidegen
számítóak és manipulatívak (2001:
Űrodüsszeia), hol pedig forrón érzőek és egyenes célok által vezéreltek
voltak (Szárnyas fejvadász), ám
újabban a két csoport közötti határvonal cseppfolyóssá vált. Az Ex Machina écája nem is feltétlenül az,
hogy összekapcsolja, és egy figurában egyesíti a két motivációt, inkább az, hogy
eldönthetetlen, valóban összekapcsolta-e azokat? Az eddig regényíróként (A part) és forgatókönyvíróként (28 nappal később, Napfény, Dredd) jeleskedő
Alex Garland debütáns rendezői munkájában ugyanis nem tisztázza – mégpedig
okosan nem tisztázza, hiszen ezzel a szüzsét többértelművé teszi – azt a
pofonegyszerű kérdést, miszerint géphősét milyen szándékok vezérlik, sőt
meghagyja azt az értelmezést is, hogy esetleg egy bonyolult, rétegzett lelki
világú figurával van dolgunk, akit a legkülönbözőbb eredetű, alkalomadtán
ellenirányú célok mozgatnak. A film alapötlete azért ragyogó, mert ha
elfogadjuk, hogy Avát, a bájos humanoidát szeretet és gyűlölet, szánalom és
számítás sokismeretlenes egyenlete irányítja, akkor egyúttal azt is
kijelenthetjük, hogy minden idők egyik legösszetettebb, nem egyszerűen
intelligens, de pszichéjét illetően leginkább emberszerű robotja született meg
ezzel a filmmel.
A négyszereplős
kamaramesében az ifjú programozó, Caleb azt a feladatot kapja, hogy tesztelje főnöke
legújabb robotnőjét a világtól elzárt alaszkai gigabirtok katakomba-nyaralójában.
A feladat azért kiváltképpen izgalmas, mert Caleb kezdettől tisztában van vele,
hogy Ava gépnő, nem pedig hús-vér lény, mégis a hatása alá kerül a meglehetősen
jól sikerült humanoidának. Garland nem csupán a sci-fi és a thriller eszközkészletéből
merít filmjéhez, Ava összetettségének megteremtéséhez ugyanis a nagy hollywoodi
műfajok közül a melodrámára és a románcra is épít. Módszeresen végigveszi
azokat a – Király Jenő kategorizálásával élve – szociális, episztemológiai,
erkölcsi, pszichoanalitikus akadályokat, amiket a nagy melodrámák hőseinek le
kell gyűrniük ahhoz, hogy elnyerjék a vágyott boldogságot. A műfajok keverése egyúttal
izgalmas plusztartalmakat eredményez. Attól függően, hogy milyen műfaji
aspektusból nézzük az Ex Machinát, bővül
a jelentése: ha nem sci-fiként, hanem melodrámaként vagy románcként látjuk,
egyszeriben a világ jelenére, jövőjére nehezedő tudományos-technikai problémák
másodlagosnak tűnnek fel benne, és a film a privátszféra sokkal emberközelibb
tartományába kerül. A mindenkori párkapcsolatoktól, azok megszületéséről –
önfeláldozásról, elköteleződésről –, no meg a felek kishitűsége,
bizalmatlansága miatti kríziseiről – önzésről és szakításról – kezd szólni.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 38 átlag: 6.58 |
|
|