FilmiskolaBeszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával„Korlátok helyett mértéket állítani”Soós Tamás Dénes
A médiakutatás két
legégetőbb kérdését az újmédia és a médiaműveltség jelenti.
Több médiatartalmat
fogyasztunk, mint korábban bármikor, de a médiaműveltségünk nem feltétlenül nő
ezzel arányosan. Belevetjük magunkat az új technológiák kínálta lehetőségekbe,
ugyanakkor félünk, hogy könnyen függővé válhatunk tőlük. Nevelést az iskolától
várunk, de az alapvető médiafogyasztási sémáinkat otthonról hozzuk. Az NMHH
oktatási célra szánt médiaköteteinek szerkesztőivel, Aczél Petrával és
Antalóczy Tímeával az újmédia hatásairól, újdonságairól, és
médiaműveltségünkről beszélgettünk.
*
Mi az új az újmédiában?
Antalóczy Tímea: Leginkább
az, hogy a technológia gyors fejlődése nagymértékben megváltoztatja a befogadás
mechanizmusait. A médiakutatásban például eddig főként a tartalomra
koncentráltunk, most pedig egyre inkább arra, hogy maga a tartalom milyen
formátumban jelenik. A McLuhan-i elmélet és a technológiai determinizmus kérdése
ma újra komoly problémaként merül fel. Félünk attól, hogy a kommunikációs
eszközök eluralják életünket, kiszolgáltatottá, függővé válhatunk. Tartunk a
lemaradástól is, attól, hogy képtelenek vagyunk időben reagálni azokra a
kulturális változásokra, amelyeket sok esetben maguk a technológiai eszközök rohamos
fejlődése generál.
Aczél Petra: Érdekes dinamika a
médiakutatásban, hogy a technológiai determinizmussal kezdtük, majd áttértünk
az igény- és tartalomközpontúságra, most pedig újra a technológiával
foglalkozunk. Az újdonságot a konvergencia jelenti: míg korábban élesebben
elváltak egymástól a médiák, ma a közös platformokon elmosódnak a határok. Ha
maga a technológia nem is új, az újmédia fogalma kifejezi az emberek
szakadásélményét, azt, hogy másképpen élik meg a szerepüket a médiában. Hiszen
a média fogyasztója a média készítője is lett egyben. Ezzel együtt pedig
megjelent egyfajta ifjúságeufória is az új rendszerben, amelynek révén a
digitális bennszülöttet versenyképesebbnek látjuk és láttatjuk, mint a
bevándorlót. A hagyományos oktatási formák és módok megkérdőjeleződnek, a
kreativitást szembeállítjuk az iskolázottsággal – például az igen népszerű Szilikon völgy című sorozatban is azt
hangoztatják, hogy az a jó, ha nem fejezed be az egyetemet.
Manapság több médiatartalmat fogyasztunk, mint korábban bármikor.
Ezzel együtt nő a médiaműveltségünk is?
A. P.: Van bennünk egy természetes
atyáskodó, anyáskodó magatartás, amellyel az utánunk jövőket szeretnénk
segíteni, és ez eltereli a figyelmet arról, mi magunk mennyire vagyunk
médiaműveletlenek. Merthogy egyes felmérések szerint a 30 és 50 év közötti
felnőttek nagy része nem tudja, hogyan készülnek a médiatartalmak. Minden
korosztálynak növelni kéne a vizuális tudatosságát, hogy megtanulják, hogyan
érvel, hogyan közöl üzeneteket, közvetít ideológiákat a kép, a mozgókép. Ez
régi téma, de még mindig keveset tudnak róla az emberek. A fiatalokra szokták
mondani, hogy tablettel a kezük alatt születnek, de vegyük figyelembe, hogy ez
számukra természetes odahajlás a technológiához. Olyasmi, mint hogy tudják, hol
van otthon a kilincs. Ettől még nem lesznek tudatosabb médiafogyasztók. Sok
vizuális tartalmat néznek, de ha nem reflektálnak rá, nem válnak műveltebbé, hiszen
beleszorulnak azokba a sémákba, amiket a hasonlóra gyártott populáris
tartalmakból kapnak, például hogy hogyan kell megjeleníteni egy szerelmi
történetet.
Az újmédia az olvasást
és az írást is megváltoztatta. Bár a felmérések szerint többet írunk és
olvasunk 2010 óta, már nem azért tesszük, mint régen. Andrea Lunsford
megállapította, hogy a deklaratív közléstől – amikor állítunk, valamiről
mondunk valamit – haladunk az exploratív – önfelfedező, befejezetlen – közlés
felé. Minden, amit az online térben mondok, valójában egy kísérletező
magatartás része lesz. A szövegek fluiddá, folyékonnyá válnak a digitális
térben, nehéz őket befejezni – gondoljunk csak az e-mailre, amelybe minden
fordulónál újra és újra beleírhatunk. De megváltozott az is, ahogy olvasunk.
Vannak olyan olvastató applikációk, amelyek szavakra bontják a szöveget, és egy
pontba rendezve, nagy sebességgel váltogatják azokat. Így a szemnek annyi „munkát”
sem kell végeznie, amit egy oldalon gépelt sor követése igényelne tőle. Persze,
ezzel a módszerrel a hagyományosnál hatszor gyorsabban lehet olvasni. De ki állította,
hogy a legfőbb cél a gyorsolvasás? Nem lehet, hogy inkább egyre jobban kellene
értenünk, amit olvasunk? Ez azonban mintha még nem következett volna be.
Manapság már nem a szappanoperák, hanem a tehetségkutatók és a
realityk a televíziócsatornák tipikus műsorai. Mit mond ez a mai médiáról és
annak fogyasztójáról?
A. T.: Mindez azt jelzi, hogy
ez a terep maradt meg a televízió számára. A „kukkoló műfajokkal” például a
társadalom 40 %-át le lehet ültetni a készülék elé, ehhez nem kell nagy truváj.
Viszont ezeknek a műfajoknak a pozitívumát is az jelenti, hogy leültetik az
egész családot a tévé elé. Közös platformot teremtenek a fiatalok és az idősebb
generációk között, tematizálják a beszélgetést otthon, az iskolában, a
munkahelyen. Ezeket a műsorokat lehet jó és rossz minőségben készíteni, ami azért
is fontos, mert közvetlenül hatnak a nyelvhasználatra, a köztudatban pedig sokáig
élnek az innen megismert figurák, sztárok, celebek.
A médiakutatás
szempontjából például ma már érdekes megvizsgálni azt is, hogyan hatnak ezek a
szórakoztató műfajok az ún. alkotói filmekre, hogyan válnak részükké a televízióban
szereplő klisék. A kereskedelmi televíziós műfajok – jól megtervezett és széles
tömegeket mozgósító – kliséi szinte észrevétlenül kúsznak be a filmek világába.
Korábban inkább a filmek konstruáltak világokat, ma gyakran a körülöttünk lévő,
a nézők számára saját életükből ismertnek vélt népszerű klisékből konstruálják
a filmet. A magyar nézők szívét egyébként is a vígjátéki elemekkel gazdagított,
alapvetően szórakoztató filmekkel lehetett rabul ejteni hosszú évtizedeken
keresztül. Ez a trend ma is erős, általában a klasszikus vígjátéki
alaphelyzetek, a népszerű sorozatok témavilága, egy szerelmi háromszög bemutatása,
a megcsalt feleség/férj bosszújának kibontása a legegyszerűbb és egyben legkifizetődőbb
vállalkozás.
Mi történik a média nevelő, oktató funkcióival a látványcentrikus,
szórakoztató médiatartalmak korában? Mennyire feladata egyáltalán nevelni az
embereket, ahogy azt az első médiakutatók még idealisztikusan gondolták?
A.T.: A média a létével,
habitusával akaratlanul is neveli az embereket. Mint arra a Határtalan médiakultúra című, Pörczi
Zsuzsannával együtt szerkesztett kötetünk címe is utal, a média és annak hatása
szinte határtalan, kordában tartani csak erős társadalmi közmegegyezés, értékrend
alapján lehet, ellenkező esetben ízlésterrorrá válhat. A fiatalok számára
például nem korlátokat kell szabnunk, hanem mértéket kell állítanunk, annak
érdekében, hogy saját világot tudjanak létrehozni. Megfelelő habitusú szülők és
oktatók jó példát tudnak mutatni arra, hogy mire és hogyan lehet használni a
médiát.
A. P.: Minden szabályozás
természete szerint konzervatív, mert egy korábbi állapotot őriz meg és
érvényesít. Ezért a nagy változások túlterhelhetik, túlnőhetik. Mégis, egy
társadalom egészségessége azon múlik, kik nőnek fel benne és hogyan neveljük
őket. Én nem vagyok híve a médiától való távolságtartásnak, például annak, hogy
a gyerek 14 éves koráig ne lásson tévét. Elsősorban nem védelmezni kell a
fiatalokat, hanem felelősségre nevelni és tudással felhatalmazni. Ne zárjuk el a
lehetőségeket, amelyeket az új média kínál. Ma a minőségi ismeretért nem kell
mindenkinek a világ legnevesebb egyetemeire járnia, és milliókat fizetnie.
Egy-egy kurzusra digitálisan is beiratkozhat. A tudás nehezebben elzárható,
privilegizálható. De nehezebben ellenőrizhetők forrásai is.
A. T.: Az alapvető felelősséget
abban, hogy milyen kultúrát hoz magával a gyerek, mégiscsak a szülők, a család
viseli. Egy gyereket nem tud teljesen beszippantani a média, ha ott van
mellette a családja, és próbálja a médián túli világban is érdekfeszítővé tenni
a mindennapjait.
A. P.: Ma már mindent az
iskolától várunk az erkölcsi neveléstől kezdve a családi életre való okításig,
miközben az alapvető médiafogyasztási sémákat otthonról kapja a gyerek. Amint
mi, szülők hazaértünk, már telefonálunk vagy televíziót nézünk beszélgetés
közben, vagy akár a közös étkezésnél. A legfontosabb ebből a szempontból is az
érett, önkritikus emberi magatartás. Például abban, hogy magunknak se hazudunk
arról, miként és mennyi ideig szoktuk használni a médiát. Mindezekre és sok
egyéb kérdésre is rávilágítanak, választ adnak azok a médiakötetek, amelyek
most az NMHH gondozásában megjelentek. Ahogy Andok Monikával és Bokor Tamással
közös könyvünk címével is üzenjük: műveljük a médiát!
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 33 átlag: 5.06 |
|
|