Magyar MűhelyAndrás FerencMég mindig veri az ördög…Kelecsényi László
Elkallódott nemzedékek,
mellőzött tehetségek, elfecsérelt életek – András Ferenc hősei a rendszerváltás
előtt és után is egy eszményeit vesztett, megalkuvásra berendezkedő társadalommal
szembesülnek.
Vannak filmalkotók, akik
hosszú készülődés, ifjúkori zsengék forgatása után, esetleg egy évtized múltán
készítik el legnagyobb hatású műveiket. Kevesen akadnak, akik első nekifutásra
az élvonalba kerülnek, mindjárt a bemutatkozásuk nagy feltűnést kelt.
András Ferenc
filmrendező első játékfilmje ilyen alkotás. Az 1977 nyarán bemutatott Veri az ördög a feleségét igen nagy
szakmai és közönségsikert aratott. Nézőszám dolgában is felvette a versenyt a
kifejezetten szórakoztató célzattal gyártott, és mára jószerivel elfeledett
darabokkal, és a kritika is jól fogadta, szinte már dédelgette a pályakezdő
rendezőt és újszerű, hatásos művét. Csak az elfogadása körül volt némi
hercehurca. Az a történet járja vele kapcsolatban, hogy még a bemutatása előtt
levetítették az aligai pártüdülőben, ahol az „elvtársak” és főként a
házastársaik jól szórakoztak, így a nyilvános premiernek nem volt akadálya.
A Veri az ördög a feleségét című filmben semmi különös nem történik,
csak megfőznek és megesznek egy ünnepi ebédet. Szent István napja van, melyet a
kommunista hatalom összekötött az 1949-ben kiadott alkotmány kényszerű
ünnepeltetésével. A Balaton-felvidéken zajlik a történet, egy ügyeskedő család
házában, ahová meghívták a pesti rokont és annak főnökét, egy befolyásos
pártkádert. Hátsó szándékuk, hogy a bőséges trakta, a finom falatok
elfogyasztása közben protekciót szerezzenek csip-csup ügyeikben maguknak.
Csakhogy a fontos elvtárs gyomorbeteg, semmit sem fogyaszthat, nem ehet-ihat az
ünnepi lakomából.
Ebből a groteszk alaphelyzetből
vérbeli komédia kerekedik. Aprólékos részletezéssel látjuk a sütés-főzés
valamennyi, ínycsiklandó mozzanatát, így a rendező – legalábbis vizuálisan –
minket is bevon a lehetséges gasztronómiai élvezetekbe, amelyekből végül ugyanúgy
nem részesedünk, mint a filmbeli öltönyös-nyakkendős pártkáder. A filmen
kétségtelenül érezhető az évtizeddel korábban virágzó cseh újhullám hatása.
András Ferenc azonban eredeti, magyaros világot teremtett. Kisszerű ez a
környezet, ahol az események zajlanak, de erről legkevésbé a történet szereplői
tehetnek. Az ún. kádári konszolidáció csak ezt a lehetőséget, ezt a
szabadságfokot adta meg számukra. A magyaros „nagy zabálás” históriája mélyén
nagy-nagy szomorúság lappang. A ki nem mondott, rejtett tanulság: megtömheted a
hasad, szerezhetsz ezt-azt, de igazán szabad sohasem lehetsz. Nem biztos, hogy
mindenki értette annak idején ezt a rejtett üzenetet, de hogy a Veri az ördög a feleségét tartós
sikerének, évtizedeken átívelő hatásának ez a titka – az egészen biztos.
Örök vesztesége a magyar
filmgyártásnak, hogy András Ferenc ezután kereken öt esztendeig nem jutott
szóhoz, politikai okok miatt (többekkel együtt aláírt egy tiltakozást a cseh
értelmiség érdekében) nem rendezhetett egész estét betöltő játékfilmet.
Szerencsére, amikor újra a rajtvonalhoz állt, első filmjéhez hasonlóan újabb
hatásos művel állt elő, amely ugyancsak egyszerre volt népszerű a közönség és a
szakma köreiben. Abban az időszakban ő lett az a rendező, aki személyében és
munkáiban garanciát jelentett a közönségfilm/művészfilm amúgy is hamis
ellentétének feloldására.
Míg első filmje esetében
eredeti forgatókönyv nyomán dolgozott, az 1982-ben elkészült Dögkeselyű Munkácsi Miklós kisregénye
alapján lett nagy mozisiker. Talán az irodalmi élet sem figyelt volna föl erre
a meglehetősen karcos és harcos prózai alkotásra, ha a film nem teszi még
közismertebbé a nyolcvanas évek első felének egyik égető társadalmi gondját, az
értelmiség lecsúszását. A történet hőse egy taxisofőr, aki eredetileg diplomás
ember, de nem tudott megélni a fizetéséből, mint oly sokan abban az időben.
Munkája közben két tiszteletre méltónak tűnő, idős hölgy meglopja, mire ő saját
kezébe veszi a törvénykezést, és végül iszonyatos bosszút áll – nemcsak
másokon, saját magán is.
A filmet záró öngyilkos
robbanás csak a túl tájékozott filmtörténészeket emlékezteti a Bolond Pierrot című Godard-film
bejezésére. Ennek a diplomás magyar taxisofőrnek nem volt más kiútja, mint hogy
ezzel az akcióval figyelmeztessen nemcsak a saját, hanem egy egész társadalmi
réteg, tágabban egy egész ország helyzetének ellehetetlenülésére. Vészjelzés
volt ez a film egy kalandos, akciódús mozgókép sztanioljába csomagolva. Van,
aki csak a magyar filmekben addig szokatlan, feszültségekkel teli, hatásosan
izgalmas jeleneteket csodálta, de akadtak olyanok is, akik komolyan vették az
üzenetet, és nem tudtak szabadulni Simon József taxisofőr (Cserhalmi György)
emberáldozatának torokszorító emlékétől.
A siker ezúttal sem
maradt el; András Ferenc második filmjével is meghódította a közönség minden
rétegét. Mégis újabb esztendőknek kellett eltelnie, mire ismét játékfilmmel
jelentkezett (közben azért rendszeresen dolgozott a televízió számára). Egy
másik kitűnő íróval, Bereményi Gézával (aki már ott volt a Veri az ördög… stábjában is) szövetkezve írta meg A nagy generáció forgatókönyvét. Amikor
ez a mű 1986-ban a mozikba került, már javában érlelődött Magyarországon a
gazdasági és társadalmi válságok után a politikai válság. Azt még senki sem
sejthette, hogy pár év múlva Európa keleti felében új világrend alakulhat ki,
de az, hogy ami van, így nem mehet tovább, minden felelősen gondolkodó
értelmiségi már alig titkolt véleménye volt.
A nagy generáció két
évtizeddel későbbi visszatekintés a legendás hatvanas évtizedre. Válságkorszak
válságfilmje ez, de az alkotók nincsenek válságban. Elmondják nekünk az utókori
igazságot, hogy senkinek sem volt igaza. Annak se, aki elment, szökött innen,
de azoknak se, akik maradtak a 68-as mozgalmak elfojtása utáni időszakban.
Félrecsúszott valami, de nagyon – ez ennek a keserű tanulságú filmnek az
üzenete. Az alkotók azt is sejtetik, hogy már akkor, a lelkesítő hatvanas évek
során is csak illúziókat tápláltak, igazából nem volt „nagy nemzedék” ez a
korosztály sem, hiszen történelmi léptékkel mérve semmit sem adott, semmit sem
oldott meg a társadalmi bajokból. A diktatúra volt, a diktatúra maradt –
legföljebb lehetett ábrándozni, és néha hangosan kiabálni, vagy rejtett értelmű
dalszövegeket mormolni (à la Cseh Tamás).
András Ferencnek ez a
filmje nem aratott olyan sikert, mint a korábbi kettő. A közönség egy része,
főként a hangadók, saját életkudarcuk tükörképét látták viszont a vásznon,
ezért fordultak el tőle, ezért lett számukra „keserű pohár” ez a film, s csak
többszöri, későbbi újranézés után értették meg tanulságait.
Szinte ugyanezt a témát
filmesítette meg következő filmjében, az 1988-as Vadonban. Egy elvetélt forradalmi
helyzet utáni erkölcsi állapotok rajzát kaptuk a Dobai Péter terjedelmes
történelmi regénye alapján készült filmben. „Hiú remények, eszelős álmodozók” –
írta erről a filmről Koltai Ágnes kritikus. 1859-ben játszódik a történet,
amikor a Kossuth-emigráció elérkezettnek látta az időt, hogy Magyarországon
Habsburg-ellenes harcokba kezdjen. A hazatérő légiósok azonban hamar csapdába
kerülnek, és semmi esélyük sincs bármiféle győzelemre. Pillanatok alatt
foszlanak szét a történelmi illúziók, és a kezdeményezőkből csak áldozatok
lehetnek.
Mintha a „nagy generáció”
históriáját látnánk újra – történelmi köntösben. András Ferenc ebben a
Dobai-regényben találta meg életműve talán legfontosabb alap-mondanivalóját,
amit kiskamaszként édesapjával az ‘56-os pesti utcákon sétálva személyesen is
megtapasztalt: az illúziók szertefoszlását, a történelmi léptékű vágyak és
ábrándok megvalósulásának lehetetlenségét. Pedig amikor ez a filmje a mozikba
került, 1989 márciusában, a pesti utca megint forrongott, egy újabb, nagynak
látszó nemzedék tüntetett március 15-én a változó politikai rend lázában égve.
A Vadon ezért nem is kapott akkora
figyelmet, mint amilyet érdemelt volna. Pedig András Ferenc a fogalom
elsődlegesen esztétikai értelmében legszebb filmjét forgatta le. A szakma
azonban parabolának vélte, amely elbeszélő formának ebben az időszakban már nem
volt meg az a művészi ereje, ami korábban sikeresen működött.
*
A politikai
rendszerváltás az akkor pályán lévő magyar filmalkotók túlnyomó többségét, így
András Ferencet is, rosszul érintette. Maga is beszámolt egy interjúban arról,
hogyan omlott össze szinte egyik napról a másikra a gyártás addigi rendje. A
magyar filmesek nem tudták úgy megvédeni magukat, mint a példaként emlegetett
lengyelek, akik Andrzej Wajda vezetésével megmentették az anyagi és szellemi
lehetőségeiket. Legfőbb probléma a sokat bírált, de a művészeknek mégis fontos
régi stúdiórendszer összeomlása volt.
Erre a gyors politikai
kihívásra András Ferenc megpróbált azonnal egy új filmmel válaszolni. Maga
mellé véve a rendszerváltás egyik fontos szereplőjét, Csengey Dénes írót,
leforgatta Az utolsó nyáron című
művét. Jellemző, hogy a produkció nem a Mafilm, hanem a Magyar Televízió és a Mokép
közös produkciójában készült, és 1991 őszén került a filmszínházakba. Miután a
hazai filmgyártásnak nemcsak az anyagi pozíciói rendültek meg, hanem a szakmai
befogadás rendszere is jelentősen meggyengült, magyarán és brutálisan, senki
nem várt semmi jót a filmesektől, Az
utolsó nyáron elsikkadt a moziműsor süllyesztőjében.
Hová megyünk? – hangzik
föl a kérdés egy fiatalember szájából, de erre sem a szereplők, sem az alkotók
nem tudnak egyértelmű választ adni 1989 őszén. Egy újabb generációs társaság, a
középkorúak nemzedéke, akik a hazai rendszerváltás idején még javában aktívak
voltak, bukik meg a történelem érettségi vizsgáján. Tanácstalanok az érlelődő változásokkal
szemben, és inkább saját megszerzett pozícióikat féltik, őriznék tovább a
kiváltságaikat.
A tanácstalanság nem
jellemzi az 1994-ben bemutatott Törvénytelen
című film főszereplőit. Ismét Munkácsi Miklós írása nyomán készült a
forgatókönyv, amely a hirtelen kitört szabadság vámszedőit veszi célba, olyan
figurákat, akik a törvények határait átlépve, maffia-módszerekkel gyűjtenek
vagyont. Ennek a maga korában, két évtizeddel ezelőtt nagyon tipikus
(gondoljunk az. „olajszőkítés” néven ismert, soha fel nem derített ügyekre)
történetnek a western dramaturgiája adott műfaji keretet. Cserhalmi György
immár negyedízben játszott András Ferencnél főszerepet, a kockáztató, magányos
hős alakját.
Újabb, viszonylag hosszú
szünet következett a rendező pályafutásán. A közbeeső időszakban sem volt tétlen,
mert forgatott televíziós és dokumentumfilmeket, de a hazai filmes köztudat
valamiért csak a mozi-forgalmazásban vetített műveket tekinti egy-egy életpálya
fontos eseményének. S még az is befolyásolja valakinek a filmtörténeti
megítélését, hogy miféle tervei voltak, s mit nem tudott leforgatni, bár nagyon
szerette volna. András Ferenc tarsolyában maradt egy-egy Szerb Antal illetve
Csáth Géza adaptáció nagy ívű terve. (Az Utas
és holdvilág adaptációjára nem adódott lehetőség, de a Csáth prózája iránti
erős vonzalomnak azért vizuális nyoma lett a Morfium című előtanulmányként ható rövid játékfilmben.)
A két magyar író
regényei helyett egy 20. századi olasz szerző munkáját vitte filmre. A 2003-ban
bemutatott, eddigi utolsó András Ferenc játékfilm, A Szent Lőrinc folyó lazacai megvalósítása, mivel nemzetközi
koprodukcióról volt szó, hosszú ideig tartott. A címben rejlő példázat a
lazacokról, amelyek vándorlásuk során soha nem érnek célba, egyúttal kifejezte
András Ferenc mondanivalóját a művészek sorsáról.
*
Két és fél évtized alatt
hét egész estét betöltő játékfilm – ez András Ferenc pályafutásának számszerű
mérlege. Vannak rendezők, akik ennél kevesebb alkotással kerültek bele a
filmtörténeti halhatatlanságba, s akadnak olyanok is, akik fénykorukban évről
évre rendeztek, de munkáik java részét a feledés jótékony homálya borítja. A
mennyiség soha nem jelent minőséget. Nem azt díjazza az utókor, aki szakmányban
termelte a műveit, hanem azt, aki hatásos élményeket nyújtva fontos
gondolatokat adott a nézőknek. András Ferenc filmjei – függetlenül attól, hogy
milyen kritikai sikerük volt – mindig tekintettel voltak a nézőkre. („Nincs
film közönség nélkül”, hangsúlyozta egyik interjújában.) Munkássága nemcsak a
hazai filmes kánonban ismert és elismert, jelentős nemzetközi sikereket is
magáénak mondhat. Olyan filmművész ő, aki a művészetet elsősorban szakmának
tekinti, s ha megvannak az alkotás létrehozásához szükséges feltételek, csak
akkor gondolkodik azon, hogy mi is lenne ebben vagy abban a témában a művészi
mondanivaló.
Szokás egy-egy jelentős
alkotó, író, képzőművész vagy akár filmrendező egész munkásságát egyetlen
mondatba sűrített gondolattal kifejezni, jellemezni. Az őt jellemző egyetlen
mondat úgy szólhatna – a munkásságát elemző Zalán Vince kifejezését kölcsön
véve –, hogy általában olyan hősökről (vagy átlagemberekről) forgatott filmeket,
akiket „cserbenhagyott a történelem”.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 20 átlag: 4.7 |
|
|