FesztiválBerlinDialóg nélkülRuprech Dániel
A 66. Berlinale egyik
főárama a dokumentarizmus. Az objektivitás, a korrekt távolságtartás azonban
nem egyszer torkollt dermesztő közönybe.
Nikolaus Geyrhalter Homo Sapiens című filmjének sajtóvetítése
késő este kezdődik. A helyekért nem kell tolakodni, a vetítés alatt is jó pár
felszabadul. A másfél órás film elhagyott tereket mutat, statikus, szimmetriára
törekvő beállításokban. A hangsávot csak a víz halk csöpögése vagy a szél
zúgása tölti be. Ember soha nem bukkan fel a képeken, de nyomait mindenhol
fellelhetjük; a sietős távozás utáni megdermedt káoszt filmezi a kamera, utcákat
mutat, ahol még ott állnak az autók, jó állapotban a lakóházak, csak a
növényzet kezd elburjánzani rajtuk. A boltokból sem hordták el a termékeket,
egymás hegyén-hátán fekszik minden a földön. Máskor épületeket látunk, amelyek
többé-kevésbé üresek. Ami pedig megmaradt a valaha volt bevásárlóközpont, vagy
a kórház berendezéséből, az felesleges, otthagyható az enyészetnek. Geyrhalter
egyik korábbi filmjében, a Mindennapi
kenyerünkben (2005) szintén szavak nélkül mesél arról a mechanizmusról,
amelyben ipari szinten tenyésztik és dolgozzák fel az állatokat, termesztik a
növényeket. Szemben azonban a gépekkel, illetve gépies monotóniával ugyanazokat
a mozdulatokat ismétlő emberekkel, a Homo
Sapiens középpontjában a mozdulatlanság áll. Helyesebben fogalmazva a
felszín alatti, láthatatlan vagy nagyon apró mozgás: az erózió munkája. Ezért
mozgókép, és nem fotográfia. Az ember utáni világ lebomlásának bemutatásához
szükség van az időre.
A vetítés során valaki a
közelemben ötpercenként a telefonjához nyúl, nézi, hogy írtak-e neki, elteszi,
majd ismételten felvillantja. A fesztivál előre haladtával egyébként már
figyelmeztetnek is rá a vetítéseket prezentáló moderátorok: okostelefonjainkat
csak csökkentett fényerővel használjuk. Valahogy mintha elveszett volna a
kapcsolat mindazzal, ami a vásznon pereg, és a kiskijelzős interakció újból és
újból győzedelmeskedne a passzív befogadás felett. E filmek, mint Geyrhalter Homo Sapiense vagy talán még erősebben
Mark Lewis Invention című munkája
pedig türelmetlenségünket veszi célba. Küzdelemre hív minket az önuralmunkkal.
Lewis az első és az utolsó beállítás zenei aláfestése kivételével teljesen
kivonja filmjéből a hangot. Az Invention
installációkként is bemutatott, különálló videókból áll. Gyakran rendkívül
komplex kameramozgásokkal filmez városi tereket, épületbelsőket, múzeumokat,
keresve a formákat, grafikus elemeket, egybeeséseiket: amikor például a
nézőpont révén egy üvegfalú szoba sarkának szöge szinte megegyezik azzal a
szöggel, amelyet két járda zár be egymással a hóban. Lewis kamerája állandóan
mozgásban van, ismétel, keres, néha azt hisszük megfigyel valakiket, máskor
közönyösen hagyja el a járókelőket. Ez a film olyan, mintha minden eseménytől
mentes lenne, pedig – szemben Geyrhalterrel – ott az élet benne. Bármikor
elkezdődhetne egy történet, de mégsem történik meg. Egészen egy bizonyos
pontig, amikor idegen elem kerül a filmbe: egy baleset utáni pillanat (illetve
annak megrendezése), mely egyben a mű vége is. A Berlinale Forum szekciójának e két filmje kivezeti nézőjét a dokumentumfilm
területéről és a kísérleti film felé indul, mellettük azonban több olyan munka
is felbukkan, melyeknek tárgya ugyan nem maga a film volt, formai
megoldásaival, eszközeivel mégis ránehezedett a dokumentálandó valóságra,
mintha kíváncsiságát inkább saját maga kötötte volna le, mint az előtte
feltárulkozó világ. Az Eldorado XXI
nagytotálokkal nyit az Andok havas csúcsairól, egy településről, amely egy
bánya mellé épült. A következő kép már a bányát mutatja, egy körülbelül egy
órás beállítás, ahogy a bányászok fel-alá mennek a kanyargó úton. A képen
kívülről szövegek hallhatóak; beszámolók, párbeszédek a településről, az
emberekről, akik itt élnek, reményvesztettségről, nehézségekről,
alkoholizmusról, erőszakról, emberek eltűnéséről. A képen azonban némaság
uralkodik, a vízcsepegés, a lépkedés állandó és monoton hangja keveredik olykor
hangokkal (szórakozás, állathang), melyek mintha az elmondottakkal lennének
kapcsolatban. Van mindebben valami meditatív erő. A film végül szakít ezzel az
elbeszélői móddal, és visszatér fantasztikus nagytotáljaihoz, valamint kisebb
szituációk megfigyelésével mesél tovább (asszonyok beszélgetése cigarettáról és
politikáról, valamiféle szakszervezeti gyűlés a kősivatagban, egy keresztény
ünnep). Nem alakul ki egységes narratíva, a jelenetek lazán vagy egyáltalán nem
kapcsolódnak egymáshoz. A bányászváros nehezen hozzáférhető világát nem hozza
közelebb, inkább misztikummal tölti fel. Képei rendkívül hatásosak, olykor
egészen hátborzongatóak: egy éjszakai felvétel a helység két egymást metsző
utcájáról, ahol minden járókelő munkásruhát visel, mindenki részeg, magányos zombiként
tántorog valamerre. Majd újból feltűnnek a hegyek, minden fehér, kivéve az
utolsó beállítás közepén tátongó fekete lyukat, a bánya bejáratát. A Homo Sapiens, az Invention, az Eldorado XXI
nem az értelemre, sokkal inkább az érzékekre próbál hatni. Nem feltárni,
értelmezni akarja a valóságot, hanem érzékeltetni. Eszközeik ennek megfelelően megegyeznek:
az ismétlés, a lecsupaszítás, a némaság, az idő elnyújtása.
Volt egyébként még egy
film, amelyből teljes mértékben hiányoztak a kimondott szavak. A januárban
elhunyt Ettora Scola emlékére levetítették 1983-as filmjét, A bált, mely annak idején a legjobb
rendezőnek járó Ezüst Medvét kapta. „Eddig ez a legjobb film, amelyet az idei
Berlinalén láttam” – mondja a mellettem ülő férfi a társának. Egyetértettem
vele. A bál terepe a táncparkett,
ideje Európa kiszámíthatatlanul örvénylő XX. százada. Ebben a bálteremben
összecsúszik makro- és mikrovilág, az ideológiák, rendszerek, korszakok
szüntelen vonulása, tündöklése és bukása együtt jár a mindennapi fájdalmakkal,
magánnyal, tetszeni akarással, bizonytalansággal, árulással. Emberek elvesztésével
és viszontlátásával. A bál olyasmit
képvisel, ami mintha kiveszett volna a Berlinale filmjeiből. A szeretetteljes
figyelmet, a kíváncsiságot az ember iránt, legyen az bármilyen esendő. Kritikus,
de kritikájának nyelve a humor, karikíroz, de nem gúnyol, tiszteli figuráit. Valami
ott marad belőle a nézőben a vetítés után is. Sokkal inkább ez az a humanizmus,
amelyre a mozi képes vagy képes lehetne, nem pedig a hideg kalkulációval elért
hatás, melyért idén Arany Medvét lehetett kapni.
*
Mint minden évben, idén
is a Forum szekcióból érdemes szemezgetni, nem feltétlenül azért, mert itt
csupa remekmű látható, hanem mert a fórumos filmek többségén érződik a
gondolkodás, a gondolatébresztés szándéka. A kifejezéssel vagy
kifejezhetőséggel való küszködés, legyen az játékfilm, mint Fliegauf Bence Liliom ösvénye vagy dokumentumfilm, mint
a Tempestad. Ez a kísérletező kedv,
ez a bátorság termékeny akkor is, ha a végeredmény kevésbé meggyőző. A Liliom ösvény témája és stílusa is az
elbeszélhetőség kérdéskörét kutatja. Története egy trauma feldolgozásáról szól,
mely mesévé alakul az anya számára, ez a mese pedig beleszövődik kisfia
életébe. Így mindketten egy közös, misztikummal átitatott valóságból keresik a
kiutat. Maga a film pedig azokkal a képi eszközökkel kísérletezik, amelyek
egyszerre viselik magukon a realizmus és a misztikum jegyeit. Szubjektív
felvételei, szuperközeli képei akár amatőr felvételeknek is tűnhetnének, mégis
a hozzá társult erős és nyomasztó hanghatások, a képek gyakran nyugtalanító
tartalma (egy varangy, a sötét gyerekszoba különös játékaival) egy fájdalmakkal
terhelt világba vezetnek be bennünket.
Az elbeszélt történet és
a képanyag kettősségére épül a Tempestad
is. A mexikói Tatiana Huezo dokumentumfilmje, azért válik érdekes kísérletté,
mert technikája, melyet a film egyik felében valószínűleg kényszerből használ,
és kevésbé működik, a másik felében kissé másként alkalmazva, sokkal
hatásosabb. Egy nő történetét meséli: 2000 km-t kell megtennie, hogy
viszontláthassa kisfiát, akit már évek óta nem látott. Ártatlanul volt
fogságban egy olyan börtönben, amelyet a drogkartell irányít. A nőt egyszer sem
látjuk, mialatt beszél, az utazás képei peregnek; utasok a váróteremben, arcok
a buszon. A szűkös képanyag miatt a felvételeknek idővel egyre kevesebb
jelentőségük lesz. Mielőtt azonban a film elvesztené feszültségét, Huezo egy
másik szálat is hozzáfűz a cselekményhez, és párhuzamosan váltogatja a kettőt.
A másik nő egy vándorcirkusz bohócaként dolgozik. Kép és hang itt is elválik
egymástól, voice-overből ismerjük meg a második nő történetét, miközben a felvételek
a miliőt festik le. A lassan elmesélt történethez kapcsolódó képek (családról,
cirkuszról, a hatalmas, üres sátorról) ki nem mondott szomorúságot árasztanak
magukból, még mielőtt megtudnánk, milyen tragédia áll mögöttük. A második nőnek
a lányát rabolták el, feltételezhetően a rendőrséghez közel álló emberek. A
fiatal nő soha nem került elő. A Tempestad
két személyes történeten keresztül, anélkül, hogy kilépne az elbeszélők nagyon
szűk világából, mesél egy ország velejéig korrupt és erőszakos társadalmáról, mely
csupán valahol a háttérben dereng föl, láthatatlansága ellenére azonban mégis
ránehezedik a film képi világára.
A versenyprogram filmjei
között már jóval kevesebb egyedi vonást, fogalmazásbeli finomságot lehetett
találni. Sőt, mintha a sorozatjelleg, az önismétlés lenne inkább szembetűnő a
programban. Az utóbbi évek nyitófilmjei például (Wong Kar-wai: A nagymester, Wes Anderson: A Grand Budapest Hotel, valamint idén a
Coen-testvérek Ave, Cézár! című
alkotása) impozáns, erős stilisztikai eszközökkel dolgozó művek, melyek nem
igazán tükrözik azt a fajta szociálisan érzékeny realizmust, mellyel oly
sokszor jellemezték a Berlinalét (ezt az imázst maga a fesztivál is tudatosan
erősíti). A versenyprogramban futó Hedi,
a tunéziai Mohamed Ben Attia első rendezése is ebbe a szociográfiai irányzatba
tartozik. A kamera mintha véletlenszerűen csatlakozna átlagosnak tűnő hőséhez,
akit aztán nyomon követ, megfigyel. Hedi személyes története lassan felfedi a
társadalmi problémát, a fojtogató hagyományoktól, a családi kötelékektől való
menekülés lehetetlenségét. A kézikamerás, dokumentarista stílus, melynek
legtöbb plánja a nem túlságosan tolakodó, de mégis alapos szemrevételt
biztosító félközeli és kistotál közé esik, az esetlegesnek tűnő vágás, a
látszólagos objektivitás – látszólagos, mert a véletlenszerűséget kiemelő
eszközök mögött, melyek a történet általános érvényét igyekszenek igazolni, egy
pontosan felépített dramaturgia és nézőpont áll
– a Dardenne-fivérek realizmusa (mint
co-producerek közreműködtek a filmben). Áhítattal figyeli témáját, de
udvariasan visszafogott marad vele szemben. Ez a fajta alkotói magatartás kissé
kirekesztőnek tűnik. Közvetlen és hideg, szereplőiből csend árad. Értjük mi
történik, hogy mi zajlik a szemünk előtt, látjuk, hogy milyen a világ, de
nézőként érzelmileg képtelenség hozzáférni. Pozíciónk semleges, passzív,
megfigyelő. Annyit várnak el tőlünk, hogy elfogadjuk azt, amit látunk. A
valóság nem szorul értelmezésre, mert olyan, amilyennek az alkotók elénk
tárják. Nincs kérdés, nem is kell tehát gondolkodnunk a válaszon. Így hát a
film – legyen akármennyire is tisztességesen elkészített munka – különösebb
hatás nélkül múlik el.
A jövendő (L’avenir) hősnőjének története Hediével ellentétes, Nathalie nem
szökni szeretne otthonos világából, sokkal inkább benne maradni. Párizs A jövendőben olyan, mint egy kisváros:
az emberek parkokban heverésznek, olvasgatnak, filozófiáról beszélgetnek,
vörösbort iszogatnak, a bretagne-i nyaralójukban heverik ki fáradalmaikat.
Olykor tüntet egy-két diák, elállják az iskola bejáratát, némi izgatottságot
okozva. Mégis nyugodt, talán kissé bágyadtan nyugodt marad minden. A harmónia
hirtelen szűnik meg; Nathalie-t elhagyja férje, anyja meghal, a kiadó már nem
tart igényt a munkájára. Hirtelen felszabadul, mondja ő, szabadságával mégsem
tud mit kezdeni. Olyan, mintha semmi sem izgatná fel többé. Keresi önkéntes
száműzetésbe vonult volt tanítványa és fiatal barátai társaságát, de látszólag
nem azért, mert közéjük akarna illeszkedni. Amíg Hedi tettei érthetőek,
Nathalie kicsúszik a kezeink közül, bonyolultabb személyiség. Mintha valami
elvesztett életcélt keresne a fiatal „forradalmárok” társaságában, mégis
kívülálló marad. Hirtelen ott találja magát az idősödő, elvált nő és a nagymama
szerepében, és elfogadja ezt a szerepet. Nem ismerjük meg igazán az asszonyt.
Karaktere felvillantja az azonosulás lehetőségét, zárkózottsága azonban
gátolja, hogy igazán közel kerüljünk hozzá, hogy együtt szomorkodjunk vagy
örüljünk vele. Jellemének ellentmondásossága azonban kimozdít bennünket a
passzív megfigyelés pozíciójából.
Mia Hansen-Løve filmje,
aki rendezéséért Ezüst Medvét kapott, nem remekmű, de mindenképpen
felértékelődik versenytársai között. Nagyrészük érdektelen marad, még akkor is,
ha jól látható mögöttük a munka, különösen a színészi teljesítmény. Sajnos A kommuna, Thomas Vinterberg új filmje
is ebbe a körbe tartozik: hiányzik belőle az a bátorság, az az erő, ami a Születésnapot és A vadászatot feledhetetlenné tette.
Ugyanez mondható el Jeff
Nichols Midnight Special című
sci-fijéről is: erős benne a színészi jelenlét, jól felépített, feszült a
cselekménye, de sem történetében, sem ábrázolásmódjában nem igazán kapunk tőle
újat. Mint Vinterbergnél, az elvárások Nichols esetében is nagyobbak, némileg
csalódást okoz mindkét mű.
Idén harmatsúlyú filmek
is versenybe szállhattak az Arany Medvéért. A főként színészként ismert Vincent
Perez (A holló 2, Tulipános Fanfan) harmadik rendezése a
német író Hans Fallada utolsó regényéből készült (Jeder stirbt für sich allein) Minden
ember egyedül hal meg (Alone in
Berlin). Az igaz eseményeken alapuló történet a rendezés hibái miatt saját
maga paródiájává válik: egy középkorú berlini házaspár elveszti katonaként
harcoló fiúkat Franciaország lerohanásakor. Úgy döntenek, képeslapok hátára
írt, sután megfogalmazott Hitler-ellenes szólamokkal buzdítják a népet ellenállásra.
Az alkotók mintha minden szinten arra törekedtek volna, hogy komolytalanná
tegyék őket: a dialógok mögül kihallatszik a dramaturgiai szándék, a mondatok
gyakran patetikusak és bárgyúk. A filmben nincs egyetlen hiteles színészi
alakítás sem, holott Emma Thompson és Brendan Gleeson játsszák a főszerepet. A
nyomozót alakító Daniel Brühl jelenetei kimondottan nevetségesek, a karakterek
(a Brühlt terrorizáló SS-tiszt) bután elnagyolt rajzfilm-gonoszok, a
színjátszás már-már ripacskodásba hajlik. Perez filmjében minden művi,
összetákolt és hamis. Az utóbbi évek versenyprogramjai nem igazán voltak
lenyűgözőek, de azt hiszem, az Alone in
Berlin című film beválogatásával sikerült elérni egy mélypontot, és
szerencsétlen módon nincs is egyedül, bár a Genius
jóval ártalmatlanabb. Michael Grandage filmje az igazából csak korai halála
után felfedezett nagy amerikai író, Thomas Wolfe (1900-38) és szerkesztőjének,
Max Perkinsnek munka- és baráti kapcsolatát beszéli el, többnyire kopott
kliséken keresztül. A gyenge színészvezetés (ritkán látni Colin Firth-t ennyire
haloványnak, Jude Law-t ennyire túlzónak), másrészt a karakterjellemzés
ügyetlen megoldásai a Genius
legnagyobb ballasztja.
*
Az idei Berlinalénak nem
a játékfilm volt az erőssége. Hiszen az Arany Medvét is egy dokumentumfilm
kapta, ráadásul egy olyan alkotó, Gianfranco Rosi, aki már Velencében is
felhívta magára a figyelmet, amikor előző dokumentumfilmjével (Róma körül – Sacro Gra, 2013) elhozta az Arany Oroszlánt. Akkor olyan embereket
választott ki, akik Róma peremén élnek. Amíg nem messze tőlük a nagyvárost
körülvevő körgyűrű lüktet, Rosi rövid epizódokban enged bepillantást hősei
kissé komótos, eseménytelen mindennapjaiba. Hasonló szerkesztést alkalmaz Tűz a tengeren (Fuocoamare) című
filmjében is; párhuzamosan futó szálakkal ütköztet két, egymás mellett létező
világot, melyek egymásról szinte tudomást sem vesznek. Az egyikben alig
történik valami. Lampedusa szigetén él egy tizenéves fiú, aki csúzlit készít
magának, egy idős nő slágert rendel a helyi rádióstól, a fiú, Samuele
barátjával madarakra, kaktuszokra lődöz, egy férfi búvárkodik, farekeszbe
gyűjti a tenger gyümölcseit, az idős nő másik számot kér, és így tovább.
Lampedusa másik világában a sziget segélykérő-hívásokat kap. Kétségbeesett
emberek próbálnak segítséget kérni, a kommunikáció azonban nehéz. Később látjuk
a mentést, testeket húznak át a hajóról egy csónakra, hogy ki él, ki nem, nehéz
megmondani. A menekülteket megvizsgálják, számba veszik, párbeszéd nélkül,
mintha futószalagon lennének. Ugrálunk a két világ között, átfedés szinte nincs
is. A doktor az egyetlen figura, aki átjár egyik világból a másikba, egy terhes
nőt vizsgál, hiányzik azonban a közös nyelv. Mesél a szörnyűségekről, amit
átélt, megvizsgálja Samuele szemét. Mintha találkozna itt a Róma körül egysíkúsága és az El Sicario, Room 164 felületessége.
Utóbbi filmjében egy bérgyilkos mesél hosszan arról, miket tett, hogyan működik
a mexikói szervezett bűnözés, többé-kevésbé informatívan. Elszalasztott
lehetőség, mely egy lépéssel sem kerül közelebb az emberhez. A Fuocoammare szépen fényképezett,
alaposan beállított, precíz módon szerkesztett munka. Ügyesebb film, mint a
másik kettő. Nem csak azért, mert egy nagyon aktuális témához nyúl, hanem azért
is, mert jól választ főszereplőt magának. Epizódjai a szigetlakók életéből
többnyire ugyanannyira semmitmondóak, mint a főváros környékén élőké. Egy
gyerek azonban - ráadásul egy olyan gyerek, aki szellemes kommentárjaival
egészen mulatságossá válik - már mindjárt könnyebben belopja magát nézői
szívébe. Játékokból álló naiv kis világa pedig nem is szolgáltathatna jobb
kontrasztot a menekültek arctalan tömegéhez. Rosi azért mutat arcokat: egy
síró, szenvedő nő arcát, egy férfiét, akinek sérült szeméből egy véres
könnycsepp csordul ki. Végeredményben elég számító film a Fuocoammare, számításai pedig bejöttek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 4.37 |
|
|