KritikaZeroFéktelen jövőBilsiczky Balázs
Nemes
Gyula második nagyjátékfilmje rendhagyó apokalipszis
mozi: szabálykövetés és szertelen játék párhuzamos montázsban.
Nemes
Gyula nevét néhány kisfilmet követően a 2006-os Filmszemlén ismerhette meg a
hazai közönség, ahol egy markáns rendezői attitűd nyomait magán tudó, keserédes
generációs vígjátékkal jelentkezett Egyetleneim
címmel. A film többek közt arról a négyezerötszáz snittről híresült el,
amellyel a rendező egészestés videóklipet festett a vászonra egy fiatal
egyetemista fiú párkeresési vesszőfutásáról. Nemest a szakma gyorsan ki is
nevezte a magyar film legfrissebb tehetségének, odaállítva őt az addigra már
második, harmadik munkáikkal szereplő, az évezred elején megjelent fiatal raj
tagjai közé. Hajdú Szabolcs, Török Ferenc, Dyga Zsombor – akkoriban talán az ő
egyes jegyeikre hajazott a leginkább Nemes stílusa.
Durván
egy évtized telt el az első és a második nagyjátékfilm között, ami nem azt
jelenti, hogy Nemes tétlenül ücsörgött volna az Egyetleneimmel learatott babérjain. Több dokumentumfilmet is
rendezett ez idő alatt – ennek is tudhatók be a Zero dokumentarista vonásai, illetve a történet jellege. A rendező
talán maga is érezte első filmjén, hogy bizonyos elemeiben hasonul a kortárs
rendezők munkáihoz, ugyanakkor bőven volt és van benne annyi öntudat és
személyesség, hogy igazán unikális tartalommal és formával rukkoljon elő. A
tartalom félig-meddig egyedi, a rendező az ökoterrorizmus egy sajátos vonaláról
mesél a mézgyár vezető tisztségét háta mögött hagyó, környezettudatra ébredt főhősén
keresztül. Műfaja apokalipszis-film, ami már a történet origójánál
tettenérhető. Albert Einstein vélt vagy valós kijelentésére, mely szerint a
méhek kihalása után néhány évvel az emberiség is kipusztul, főhőse a
nagyvárosból való kivonulással és az önellátással válaszol, mindezzel
párhuzamosan harcot hirdet a mammutcégek, kiváltképp a telefontársaságok vagy
az energiaszolgáltatók ellen. Nemes utópiájában a Föld lakossága olyan szimbolikus
tetteket hajt végre, mint a mobiltelefonok lecserélése postagalambokra vagy az
autóhasználat elhagyása. A károsult érdekcsoportok, a „normalitás védnökei”
persze nem repesnek örömükben a fordulat láttán és hajtóvadászatot indítanak a
főkolomposok után.
Be kell
látnunk, hogy teljesen igaza van Nemes Gyulának, amikor második nagyjátékfilmje
kísérleti jellegét firtató kérdésünkre elutasítóan válaszol. A tavaly nyáron
elsőként Karlovy Varyban bemutatott, idén tavasszal pedig végre a hazai
vetítőtermekbe is eljutó Zeróban valóban
megvan minden, ami egy kimondottan konzervatív szerkesztési elvek mentén
rendezett filmet jellemez: a darab klasszikus, három felvonásos struktúrája, a
keretes szerkezet, a lineáris történetmesélés, és még sorolhatnánk. A rendező
olyannyira fontosnak tartja a hagyományok tiszteletét, hogy amint elkezdődik a
vetítés, azonnal figyelmeztető szöveginzerttel adja a tudtunkra: a most
következő film megtekintéséhez nem elég egy képernyő kijelzője. Az elkészült mű
teljes megértéséhez gyöngyvászonra és a moziterem sötétjére van szükség.
Hű
maradva az alkotó által kijelölt ars poeticához, mi is csak azzal folytathatnánk:
hiába foglaljuk össze néhány mondatban a történetet, hiába próbálunk akár csak
felvillantani néhányat a szűk másfél órán át pergő képekből formálódó
gondolatokból, úgysem megyünk vele többre, mint hogy klisét klisére halmozzunk.
Miként az Egyetleneim sem csak egy
hormonjaival harcban álló pesti bölcsész srác csajozási kísérleteinek krónikája,
úgy a jóval kiforrottabb Zero is több,
mint végsőkig feszített groteszk, sokszínű filmnyelvi trip vagy dokurealista
stílusban skiccelt ökohorror. Mindegyik, miközben egyik sem. Elhiteti magáról,
hogy viccel, aztán egy óvatlan pillanatban a néző fölé magasodik. Mindezt
azért, hogy percekkel később már gúnyosan röhöghessen saját, megjátszott
komolyságán.
Nemes
filmművészete ettől az önmagát újra és újra kifordító, záró- vagy idézőjelbe
helyező, játékos nyelvhasználattól válik a kortárs magyar film egyik
legizgalmasabb területévé. L’art pour l’art jellegéből adódóan viszont könnyen
sebezhető – nem rentábilis tudniillik, legalábbis nem olyan módon, ahogy azt
néhányan kizárólagosnak gondolják. De ami még ennél is nagyobb gondot
jelenthet: teljességgel zabolázhatatlan.
ZERO – magyar-cseh-német, 2015. Rendezte: Nemes Gyula. Írta: Beregi
Tamás. Kép: Dobóczy Balázs.
Zene: Márkos Albert. Vágó: Politzer Péter. Hang: Zányi Tamás. Producer: Nemes Gyula és Durst György. Szereplők: Kovács
Krisztián (A méhész), Martina Kratka
(A lány), Udo Kier (A világ ura), Tóth Orsi, Nemes Jeles László, Oláh
Lehel, Szirtes András. Gyártó: Playtime Kft. 83 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 12 átlag: 4.5 |
|
|