MaNDA-dossziéVolt egyszer egy Filmtudományi IntézetCsak a fejléc maradtHamar Péter
Ha
Balázs Bélán múlik, már 1948-ban elindult volna a filmesztétika intézményes
kutatása Magyarországon. A hivatal másként döntött.
Most
éppen Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) a neve a hazai
filmtudomány központjául szolgáló intézménynek, de számba venni is nehéz, hány
néven szerepelt és hány helyszínen működött fennállásának kezdetétől. 1982-ben,
amikor Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívumnak nevezték, és a
Népstadion úton volt a székhelye, kötet jelent meg negyedszázados működéséről.
Ebben Karcsai Kulcsár István rövid áttekintést adott az 1940-es évek végén
lezajlott első nekifutásról, amelynek eredményeképpen létrejött ugyan egy
intézmény, de néhány hónap múltán meg is szűnt. Talán nem érdektelen, ha ennek
a különös kezdetnek a dokumentumaiba bepillantunk!
A
Filmtudományi Intézet mint az Országos Magyar Színművészeti Főiskola csatolt
része kétségkívül létezett már 1948 végén. Ezt bizonyítja Balázs Béla kézzel
írott levele az intézmény nyomtatott fejléces levélpapírján, amelyben
tájékoztatja Hont Ferenc igazgatót az 1949-es munkaterv tudományos
alapelveiről, és ígéretet tesz rá, hogy a dokumentum végső szövegét január
10-ig meg fogja küldeni. A másik bizonyíték még korábbi: megjelent a Főiskola
brossúra-sorozatának 7. füzete, s ez a rajtra kész igazgató dolgozatát adja
közre Filmesztétikai gondolatok címmel,
a fedőlap alján pedig ez olvasható: „A Filmtudományi Intézet kiadása.” Ma, a
tényeket történelmi összefüggésbe helyezve, az a benyomásunk támadhat, hogy
erre a füzetre csak azért volt szükség, hogy bizonyítsa az intézmény létét;
azt, hogy íme nélkülözhetetlen láncszemként ott van a kulturális intézmények
rendszerében. (Az már más kérdés, hogy 1949 közepétől 1957-ig mégis
nélkülözhetőnek bizonyult.) Végül 1949 elején ünnepélyes körülmények között
hivatalosan is létrejött, ahogy erről fénykép is tanúskodik, melynek előterében
Balázs Bélát láthatjuk az elnöki pódiumon helyet foglaló díszvendégek között,
Lenin és Sztálin hatalmas képe előtt, és ott a szokásos lózung is, ezúttal „nagy
tanítónktól”: „Nehéz összeegyeztetni a tanulást a szervezéssel. De mióta félünk
mi a nehézségektől?”
De
előbb vegyük szemügyre az előzményeket!
„Visszatérve legutóbbi beszélgetésünkre” − így
kezdődik Balázs Béla Hont Ferencnek 1948. április 29-én írt levele, amelyben
először a filmfőiskolai oktatásban való részvételéről ír, majd így folytatja:
„A
nekem szánt filmtudományi intézet igazgatóságát nem vállalhatom, amíg nem
tudom, hogy miről lehet majd ott szó.
Filmrendező és operatőr-növendékek ugyanis egyáltalában nem alkalmasak komoly
tudományos kutatásokra és idejüket ilyesmire fordítani nem szabad. Az nem
művésznövendékeknek, hanem tudós-növendékeknek dolga. Mindenütt a világon ahol
Filmtudományi Intézet működik, Moszkvától Párizsig, nem jövendő rendezők és
operatőrök működnek benne, hanem jövendő tudósok.
Ha
kapnék erre a munkára egyetemi katedrát és szemináriumot, ott rögtön
elvállalnám. Mert az egyetemen filozófusok és psychologusok, esztétikusok és
szociológusok foglalkoznának a filmmel mint új témával. Ott nevelhetnék gárdát a filmtudományi
intézet számára.” (A cikkben közölt idézetek forrása a Magyar Tudományos Akadémia
kézirattárában őrzött Balázs Béla-hagyaték. A dőlt betűs szöveghelyek a
filmesztéta kiemelései.)
A
levél szövege arra enged következtetni, hogy a filmintézet létrehozásának
lehetőségét Hont lebegtette meg előtte, és mivel azt is szóba hozta, hogy Balázs
lehetne ott az igazgató, azt feltételezhetjük, hogy előzetesen felhatalmazást
kapott a tájékozódásra. Nem valószínű a pártirányítás módszereit ismerve, hogy
a főiskola igazgatója ilyen horderejű kérdésben a saját szakállára mert volna
intézkedni. Balázs fenntartását („nem vállalhatom”) pedig nem kell komolyan
venni. Bele is betegedett volna, ha mást kérnek fel erre a feladatra. Ez afféle
taktikai lépés volt, hogy majdan több önállóságot követelhessen a maga számára,
ha komolyra fordul az alapítás kérdése.
Nincs
kizárva egyébként az sem, hogy Balázs Béla részéről már előzetesen felvetődött
az intézet létrehozásának ötlete, ezért akár igaza is lehet Karcsai Kulcsár
Istvánnak, aki azt írja: „Balázs Béla már 1946-ban kezdeményezte Filmtudományi
Intézet létrehozását”, de erre vonatkozó dokumentumot nem sikerült találnunk.
A
levélidézet utolsó mondata azt tükrözi, hogy Balázs azonnal távlatos
összefüggésekben gondolkodik, és komolyan érdekli a feladat. A filmpolitikai
bizottság felhatalmazása alapján rövidesen munkához is lát, és nem rajta múlik,
hogy az ügymenet nehézkesen alakul. Ezt abból a november 7-én kelt jelentés-jellegű
leveléből tudjuk, amelyet Orbán Lászlónak, az MDP Agitációs és Propaganda
Bizottsága elnökének írt:
„I. A
filmtudományi intézet.
Én
Orbán elvtárs irányítását követve a filmtudományi intézet keretében
megterveztem egy nyilvános szemináriumot,
mely népszerűen, az általános filmkultúra emelését szolgálná olyan klasszikus
régi filmek és filmkülönlegességek sorozatos bemutatásával, melyek a mozikban
nem láthatók. Ezek a tervszerű filmciklusok, bevezető előadásokkal és vitákkal,
megszervezett bérletközönség előtt, képeznék a megalakítandó filmbarátok
egyesületének magvát.
A
filmcyklusok repertoárját összeállítottam és a magyar bemutatás számára
biztosítottam. A prágai és bécsi hasonló intézményekkel szoros kapcsolatba
léptem. Terveimet és javaslataimat benyújtottam a filmhivatalnak. Beszereztem
mintának az osztrák és csehszlovák műsorokat, propaganda nyomtatványokat, még
belépő blankettákat és jegyeket is. Eddig még feleletet nem kaptam. Nem történt
semmi.”
A
nyilvános szemináriumokra vonatkozó tervezete szerencsére fennmaradt a
hagyatékban, pontos képet rajzolva összeállítója elképzeléseiről. Arra a
formációra törekedett, ami a későbbi filmklub-mozgalomban gyakorlattá vált. A
tíz-tíz alkalomból álló programot bérletes rendszerben akarta megvalósítani,
hangsúlyozva, hogy deficites nem lehet. Ez maga a szervezeti keret, de sokkal
érdekesebb a tervezett tematika, amely jól tükrözi Balázs ismeretrendszerét és
persze korlátait is.
Az
első sorozat az egyetemes filmtörténet néma korszakát mutatta volna be. (Az
első előadás kísérő műsora is készen állt: a Hindu síremléket, Chaplin Cirkusz
című alkotását, valamint egy Lumière-tekercset ígért az érdeklődőknek.) Véleményezni
nehéz ezt a listát. Nem tudhatjuk, mely filmek maradtak ki azért, mert Balázs
ismeretkörén kívül estek, s melyek a kópia hozzáférhetetlensége miatt. Azt
azért nyugtázzuk, és írjuk Balázs szakértelme javára, hogy az 1958-as „Brüsszeli
12” listáján szereplő kilenc némafilmből hét szerepel a listán, Murnaut pedig Az utolsó ember helyett a Nosferatu alapján tervezte bemutatni.
Erich von Stroheim a Gyilkos arany-nyal
együtt kimaradt, viszont rendezőként szerepel a neve a második, az elsőnél
jóval eklektikusabb sorozat első előadásában (Hollywood hőskora: Griffith,
Stroheim, King Vidor). Nincs ott viszont sem egyikben, sem másikban a
klasszikus némafilmek közül a Cabiria,
Az andalúziai kutya, A halál kocsisa.
A
második sorozat „A film nagyjai” címet kapta, s benne meglehetősen vegyes
válogatásban rendezők, filmek és sztárok szerepelnek. A többség egyébként
jogosan, de például Lupu Pick csak a Balázzsal való személyes kapcsolata miatt
kerülhetett bele, miként Rintintin, a kutya szerepeltetése sem az igényesség
irányába mutat. A legfeltűnőbb jelenség az, hogy a negyvenes évek mozija teljes
egészében kimaradt a válogatásból.
Az
Orbán Lászlónak írt jelentés így folytatódik:
„II. A
filmtudományi intézet alakító ülésére írt meghívó körlevelem már hat hét óta
fekszik Hont elvtárs irodájában lekáderezés és szétküldés végett. Nem történt semmi.
A
filmtudományi intézet számára odaadtam saját könyveimet, folyóiratanyagomat,
fotóimat. (Még azt se őrizték meg, széthordták.) Nincs senki, aki felelős. Hont
elvtárs nem közli velem, ha valakit tikárnak tett oda, teljhatalommal.
Semmiféle ügyrend nincsen.
Különben
nem történik semmi.
Közben
húzom fizetésemet (205 fr.) mint a filmtudom [sic!] intézet elnöke!”
Az „odatett
titkár” egyébként Kertész Pál filmrendező, és Karcsai Kulcsár Istvántól tudjuk,
hogy „1949-ben ugyan az akkoriban feloszlatott Országos Színészegyesület
Színészképző Iskolájának Dohány utcai helyiségeit is birtokba vette a Főiskola,
és ide települt a könyvtár mellett a Színháztudományi és Filmtudományi Intézet
is, de a filmrészlegen itt is csak Kertész Pál és Révész György tevékenykedett,
Balázs Béla felügyelete és sebtében felvázolt munkatervei alapján.”
A
kinevezett igazgató szerette volna maga megválogatni munkatársait, és
ügybuzgalmában messze szaladt, de Hont rövidesen visszafogta lendületét. Január
végén ezt írja neki: „…felhívom figyelmedet arra, hogy a Filmtudományi Intézet
munkájába senki sem vonható be előzetes jóváhagyás nélkül. Ismételten
tapasztalom, hogy a Filmtudományi Intézet munkatársai közé olyan személyeket
javasoltok, akik vagy politikai, vagy tudományos szakmai szempontból nem
megbízhatók. A munkatársak előzetes jóváhagyását megkövetelő szabályt kérlek, a
legszigorúbban tartsátok be.”
Az
átmeneti kor szervezeti viszonyai eléggé áttekinthetetlenek, de valószínűleg az
intézethez tartozott a Magyar Állami Filmarchívum is, amely a Hunnia Stúdió
Pasaréti úti telepén működött. Lajta Andor dolgozott itt egyedül, ő pedig a
Filmintézet munkatársa volt. Balázs fennmaradt iratai között megtalálható egy
géppel írt, majd tollal agyonjavított jelentés a filmtudományi intézet első
havi munkájáról (bár címzett nincs megjelölve, és valószínűleg nem is küldte el
sehova), s ennek egy mondata így szól: „Lajta Andor segítségével sikerült
megszerezni 33 tekercs nagyon értékes filmet.” (A gyűjtemény az ‘50-es évek
elején beleolvadt a MAFILM Archív Osztálya filmtárába.)
Térjünk
vissza Balázs Béla december 30-i levelére, amelynek tárgyát így jelöli: A filmtudományi intézet munkaterve, de
valójában nem az, hanem az elkészítendő terv alapelveit tisztázza benne,
valószínűleg azért, hogy Hontnak − ha nem értene valamivel egyet − legyen ideje
reagálnia rá. (Balázs − bár konfrontálódó hajlama mindvégig megmaradt − a
hierarchiában fölötte állókkal kapcsolatban óvatos duhajnak, mondhatni
meghunyászkodónak bizonyult.)
Az
első alapelv filmpedagógiai természetű. Eszerint „a Filmintézet elméleti
paedagogiai és didaktikai feladata a szinműv-isk. filmtanszakának tananyagát és tantervét rendszeresen feldolgozni. […]
(Ennek a tantervnek alapján új tantárgyakat és tanárokat fogok javasolni!)”
Balázs itt sem tagadja meg önmagát! Azonnal és mindent meg akar változtatni,
holott megbízatása − ahogy az Hont válaszleveléből kiderül − csak arra szólt,
hogy a filmtanszak tantervét kidolgozza. Ráadásul amit egy pártfórumon e
témával kapcsolatban elmondott, azt a benyomást keltette, mintha a főiskolán
tanterv és tanmenet nélkül folyna a munka. „Ezzel a kijelentéseddel úgy
állítottad be a főiskola filmtanszakát a párt legfelsőbb kultúrpolitikai fóruma
előtt, mintha ott tervszerűtlen, anarchikus munka folynék” − háborog főnöke, és
nyilvános helyesbítést, jóvátételt vár el tőle.
Második
alapelvnek (holott ez az elsőnél fontosabbnak tűnik) a kutató munkát jelöli
meg: „…a filmnek és vele kapcsolatos minden
kérdésnek tudományos vizsgálata is. Csak ha ennek a feladatnak
biztosíthatunk méltó helyet munkánkban, akkor lehetünk tagjai a
filmtudintézetek [sic!] nemzetközi szervezetének. És én csak akkor vállalhatom
az elnökséget.” Tervezetének ez a részlete egyúttal kiváló önjellemzés! Ide
nekem az oroszlánt is, és ha nem kapom meg, akkor dafke nem vállalok semmit.
Még mindig nem érti, hogy a pártvezetés nem tartja őt olyan fontosnak, mint
ahogy azt képzeli.
A
szöveg befejezése igazolja, hogy Karcsai Kulcsár találóan használta
munkaterveivel kapcsolatosan a „sebtében felvázolt” kifejezést: „Most veszem észre, hogy kifelejtettem a III.
főcsoportot. De hiszen magától értetődő: a közönségnevelés minden formában.”
Végül
lelkendező utóiratot csatol írásához:
„Most kaptam levelet Dr. Toeplitztől akit
kineveztek a lódzi filmfőiskola és filmtudintézet vezetőjévé és aki újra akarja
szervezni és ehhez segítségül meghívott engemet – február végére. Kapcsolni
fogom ezt az utamat Berlin utamhoz ahová a DEFA hívott meg egy előadás
sorozatra és prágai előadásaimhoz. Ez alkalommal nem csak megszervezhetem
konkréten és praktikusan az együttműködést, hanem beszerezhetem a
szemináriumunkhoz szükséges filmeket és Könyvtárunk
alapjait.
Értesítést
kaptam Radványitól, hogy kérésemet teljesíti és beszerzi számunkra a francia és
olasz folyóiratokat és könyvtárat!! A
németet én hozom Berlinből!! Ragyogni fogunk!”
Létezik
ezenkívül egy további gépiratos dokumentum A
Filmtudományi Intézet kutatási területei és munkaköre címmel, amelynek végére Balázs odaírja
(pontosítás nélkül) az 1948-as évszámot, és aláírásával látja el a tervezetet.
A cím szerinti első rész nagy vonalakban a szerző harmadik filmes alapművének (Filmkultúra: A film művészetfilozófiája)
gondolatmenetét követi, ezért fáziskésésben van a filmtudomány akkor
korszerűnek tekinthető eredményeihez képest; a második rész, ami a tevékenység
praktikus részére vonatkozik, viszont célirányos és kívánatos módon jelöli ki a
legfontosabb gyakorlati feladatokat.
Ez
utóbbi szellemében folyamodik egy „saláta”-levélben Honthoz, és azt kéri,
kapjon a Filmtudományi Intézet bútort a disszidáltak javait szétosztó
felszámoló bizottság XIV. osztályától. (Révész György emlékezete szerint az „intézet”
egy üres szobából állt a Dohány utcai épületben, ahol a padlón voltak
feltornyozva a könyvek.)
Hasonló
megfontolásból küld „kolduló”-levelet Korda Sándornak Londonba. Hivatkozva
korábbi közös munkájukra, arra kéri, hogy könyvekkel és folyóiratokkal
támogassa az újonnan létrehozott filmintézetet, mert − mint írja − „[n]ekünk
pedig itthon semmink az égvilágon nincsen. És pénzt sem ad erre a Kormány…”
Ekkortájt
fordul kedvenc műfajában, panaszkodó levélben Rákosi Mátyáshoz, akivel
személyes kapcsolata még Moszkvában jött létre. A terjedelmes szövegben szót
ejt a Filmtudományi Intézet élére szóló megbízatásáról is: „Igaz: kineveztek a
»filmtudományi intézet« igazgatójává. Magyar film ugyan nincs. De van »magyar
filmtudományi intézet« ! Egyetlen ember ebben az országban nincs, aki csak
foglalkoznék is filmtudománnyal, vagy tudná, mi fán terem. De »intézet« az van.
Engem, akire, úgymond, alapítva van, meg sem kérdeztek, hogy milyen célja,
feladata, munkaköre legyen egy ilyen intézetnek. Akkor hallottam róla először,
mikor igazgatónak − egy üres szó igazgatójának − kineveztek anélkül, hogy
megkérdeztek volna.”
Olyan
zsörtölődés ez, mint a Hyppolit, a lakájban
Schneider úr kövér kocsisáé, aki egy kocsma kerthelyiségében így panaszkodik
egy vendégnek gazdájára: „− Most is már a hatodik pohár sört küldi nekem,
amikor tudja, hogy nem szeretem a sört!” − és egy húzásra felhajtja az italt.
A
Filmintézet ügyei 1949 januárjában változatlanul egy helyben topognak, s ekkor
Balázs a szolgálati út megkerülésével Losonczy Gézához, a Filmpolitikai
Bizottság tagjához fordul:
„[H]etek óta meg vagyunk bénítva, mert minden
lépést Hontnak kell »engedélyeznie«. De ő nem
ér rá foglalkozni a dologgal és nem
érti ezt a dolgot. Viszont nem tűr olyan munkát melyben nem ő szerepel mint
vezető. Ha nem tudom ezt a naggyá
fejlesztett szervezetet végre munkára indítani ezen a héten kénytelen leszek
lemondani.”
A „naggyá
fejlesztett szervezet” itt a társadalmi munkában foglalkoztatottakkal együtt
értendő, mert a hivatalosan alkalmazott munkatársak köre nem változott. A levél
pedig így folytatódik:
„Kérem a filmpol. bizottságot hogy intézkedjék
abban, hogy [a] filmtudományi intézet intézményesen kivétessék a színiakadémia főigazgatójának főhatósága
alól és a kultusztárcának alárendelt önálló intézet legyen, mint mindenhol…”
Időközben
elkészül a munkaterv, melynek fejezetei a következők: 1. Főiskolai oktatás, 2.
Kiadványok, 3. Szakmai továbbképzés, 4. Alapfokú filmoktatás, 5.
Közönségnevelés, 6. Egyéni tudományos kutatás, 7. Külföldi kapcsolatok, 8.
Könyvtár és múzeum. Olyan dokumentum ez, amely végül nem szabályozott semmit,
mert maga az intézmény csúszott ki alóla.
A
terv azt dokumentálja az egyes feladatok felelősének megjelölésével, hogy
főiskolásokat és a gyakorlati filmélet területén dolgozókat is sikerült bevonnia
a munkába. Például „A szocialista realizmus problémái filmen” címmel tervezett
előadássorozatban megszólalt volna Hont Ferenc, Balázs Béla, Szigeti József
esztéta, Háy Gyula író, Kertész Pál, Somlyó György, a MAFIRT lektorátusának
vezetője, a szervezésért pedig „dr. Jancsó”, azaz Jancsó Miklós, a később
klasszikussá váló rendező lett volna a felelős, aki ekkoriban a főiskola
hallgatója volt, és közöttük „a filmesztéta haláláig megmaradt a jó viszony.
Ami nem volt természetes. Balázs Bélát a főiskolások egy csoportja kiüldözte az
alma mater falai közül” − írja Marx József.
A részletelképzelések
egyike-másika Balázs légvár-építő törekvésének bizonyítéka: például Sadoul
filmtörténeti könyvének kiadását tízezer példányban Kertész Pálnak kellett
volna intéznie, Megyeri Gabinak pedig egy bizottság élén az elemi iskolai
filmoktatás alapelveit kidolgoznia. (A tények kedvéért tegyük hozzá: Sadoul
könyve 6200 példányban tíz évvel később jelent meg, az elemi iskolai filmoktatás
ügye pedig mindmáig megoldatlan.)
Nehéz
tájékozódni a fennmaradt dokumentumok között, mert Balázs gyakorta megspórolta
a dátumot, de ekkortájt készülhetett az is, amely egy saját kezűleg megcímzett
borítóban található gépelt, javításokkal teli szöveg, és a Magyar filmtudományi intézet programja címet viseli, bár belül ez
is megváltozik, és helyette ez olvasható: A Magyar
Filmtudományi Intézet feladata és általános munkaterve. Összehasonlítva a
többivel, lényegesen új momentumot azonban nem találunk benne.
1949.
április 2-án Balázs Béla külföldi előadó-körútra indul, ám hazatérése után már
nem a filmpolitikai bizottság, hanem a sors intézkedik, május 17-én megálljt
parancsolva egy ellentmondásos pályafutásnak, a filmintézetről pedig hamarosan
elfelejtkezik a kultúrpolitika. Bebizonyosodik, hogy az intézményt
tulajdonképpen csak az ő személyes respektusa tartotta életben, s működése az
1957-es újjászervezésig szünetelt.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 6.12 |
|
|