FesztiválGdyniaKisiklott hétköznapokPörös Géza
Ezelőtt
41 évvel indult Gdanskból a lengyel filmek fesztiválja.
Idén kerek
évfordulót ünnepeltek a tengermelléken, ahol szeptember 14. és 19. között
rendezték meg a 40. Gdyniai Filmfesztivált. Az elsőre még 1974-ben Gdanskban a
Technika Házában került sor, a jubileumra kiadott múltidéző kézikönyv szerint
azon Jerzy Hoffman Özönvíz-adaptációja nyerte el az Arany Oroszlánokat,
Zanussi Illuminációja pedig különdíjat kapott a Jerzy Kawalerowicz által
elnökölt zsűritől. Eleinte kétévente tartották meg a rendezvényt, ám 1981 után a
hadiállapot miatt kényszerű szünet következett, s csak 1984-ben nyílott
lehetőség a folytatásra. 1988-ban került mai helyére a fesztivál, amelynek a
tárgyévben Krzysztof Kie¶lowski (Rövidfilm az ölésről, Rövidfilm a szerelemről)
volt a főhőse, de itt került nyilvánosság elé Agnieszka Holland évekig
betiltott Magányos nő című alkotása is.
A
száz évvel ezelőtt még egyszerű halászfalu azóta igazi fesztiválvárossá nőtte
ki magát, minden év hozott valami újat, szállodák és mozik épültek,
felújították a fesztivál egyik otthonául szolgáló Zenés Színházat, idén pedig már
egy filmiskolát, kávézót, DVD és könyvesboltot is magában foglaló elegáns
filmcentrum fogadta a látogatókat.
Gdynia
most is tiszteletre méltóan gazdag programmal hozakodott elő, a vendég ezúttal
Litvánia volt, de szokás szerint külön szekciót kaptak a fiatalok, a
rövidfilmek, a lengyel vonatkozású művek, a háború előtti filmkincsek éppúgy,
mint néhány felújított klasszikus. És természetesen számos workshop, kiállítás,
könyvbemutató és koncert között választhatott az, akinek a filmkinálat aznap éppen
szűknek bizonyult.
Ami az
56 benevezett filmből kiválasztott, 18 műből álló idei versenyprogramot illeti,
egészében elmondható, hogy az idei termést is több nemzedék egyidejű jelenléte,
a tematikai és stílusgazdagság, továbbá a világképek sokfélesége jellemzi. A
lengyel filmet hosszú ideig jellemző múltidejű tematika ezúttal csak három
alkotásban volt jelen, közülük a tekintélyes életművel bíró, 1983 nehéz
napjaiban a leváltott Andrzej Wajda helyett a Lengyel Filmművész Szövetség
elnökének konszenzussal megválasztott Janusz Majewski Excentrikusok, avagy
az utca napos oldalán (Ekscentrycy,
czyli po słonecznej stronie ulicy) című fél-retrója el is nyerte az Ezüst
Oroszlánokat az Allan Starski vezette zsűritől. Majewski műve az ötvenes évek
végét idézi meg, amikor Lengyelországban (és kismértékben a vasfüggöny mögötti
térség más országaiban is) a szabadságvágyat és a ránk parancsolt valóság
elleni érzelmi lázadást a jazz testesítette meg. A rendező szerint a jazz volt
az ő nemzedékük vallása. A történet arról szól, hogy 1957-ben Fabian (Maciej
Stuhr), a háborús veterán hazaérkezik Angliából egy igazi amerikai meseautóval.
Zenekart alapít, együttesük pillanatok alatt népszerű lesz, Benny Goodman és
Duke Ellington muzsikája feltartóztathatatlanul hódít, még a helybéli rendőr is
velük játszik. Aztán Fabian megismerkedig a gyönyörű Modestával (Natalia
Rybicka), ettől kezdve jó ideig a szerelem, a tánc és a jazz aranyozza be a
hétköznapokat, mígnem egy szép napon a titokzatos Modesta eltűnik az életéből.
Ki volt ő? Kémnő? Valakiknek a megbizottja? Majewski filmjében minden múlékony,
a szerelem is, a politika is, csak a zene örök, no meg a csillapíthatatlan
vágyódás a falon túli világra.
A
legtöbb film, szám szerint tíz, a hétköznapok emberének kisvilágát ábrázolta, a
szerzők ebben a közegben fedeztek fel érdekes, mulatságos vagy drámai tartalmakat.
Mint például a 2007-ben a Négy éjszaka Annával című remekléssel
reaktivizálódott s most másodvirágzását élő Jerzy Skolimowski különdíjas 11
perce, amelynek minden fölöslegtől legallyazott és feszesre vágott, hol
egymás mellett futó, hol lazán egymásra utaló epizódjait nem oksági
kapcsolatok, hanem a véletlenek által teremtett rejtélyes társítások kötik
össze. Több kritikus, köztük Tadeusz Sobolewski szerint is a nyolcadik
évtizedét taposó Mester a tempó és a feszültség tűréshatárig való fokozásával
voltaképpen a hollywoodi akciófilmet parodizálja, s Skolimowski nem is tagadta
a kritikus megállapításának jogosságát. A rendező egy interjúban azt is
elmondta, hogy mivel minden epizód a matéria költői sűrítését igényelte, ennek
következtében nem a forgatás, hanem a vágás volt művének legnehezebb
munkafázisa. A minél pontosabb és erőteljesebb hatás érdekében valamennyi
epizódból több verzió készült, s csak a legsikerültebbek kerültek bele a
filmbe. Formai igényesség terén a költőként és festőművészként is számottevő
életművel rendelkező Skolimowski nem ismer tréfát.. Ő már azt is tudja, hogy
nem kell mindig nagyot mondani, néha elég, ha néhány percig elidőzünk az élet
hol derűs, hol megható, hol abszurdba forduló képtelenségeinél, amelyeket
nevezhetünk csodáknak is. Így eltűnődhetünk a börtönviselt hotdog áruson, amint
éppen négy murisan egyformán öltözött apáca kívánságait teljesíti, a féltékeny
férjen, aki azért lohol újdonsült – s éppen egy amerikai producer heves
udvarlását fogadó – felesége randevújának helyet adó szállodába, hogy elejét
vegye az esetleges tragédiának, mivelhogy a pezsgőbe, amibe az imént beleittak,
előzetesen altatót kevert. De van a filmben gyónni készülő drogdealer,
pornófilmet néző szerelmespár és akadályokba ütköző mentőscsapat is. Skolimowski
előítélet nélkül, főlényes szakmai tudással és biztos ízléssel használja a
digitális köznyelv eljárásait, ha kell lassít, ha kell gyorsít, megállít és
felnagyít, hogy a párhuzamosan futó történetek mozaikkockáiból a végén összeálljon
egy nagyváros, a mai Varsó mozgóképi szimfóniája. Erőfeszítései nem maradtak
visszhangtalanok, a lengyel filmszakma ezt a filmet nevezte be a jövő évi
Oscar-díjra.
A
migráns sorsnak, mint az életkörülmények gyors megváltozásából és a kultúrák különbözőségeiből
fakadó próbatételeknek az ábrázolása több filmnek is tárgya volt, egyebek
között az Elzbieta Benkowska, Lukasz Ostalski és Michal Wawrzecki alkotta
debütáns szerzőhármas Új világ című művének, amely három olyan külföldi
fiatal portréját mintázza meg, akiknek Lengyelország jelenti az ígéret földjét.
Dariusz Gajewski Idegen égboltjában (Obce Niebo) viszont minden másképpen van, ennek hősei külföldön
próbálják megtalálni a maguk jobb világát. A rendező bő tíz esztendeje, hogy
függetlenként nagydíjat nyert Varsó című vallomásos opuszával, aztán
elkészítette bécsies hangulatú lírai stílustanulmányát, a Kuka úr tanácsait (2007), most pedig a
változatosság kedvéért egy feszesen szerkesztett thrillerrel állt elő. Az Idegen
égbolt elején egy Svédországba költözött fiatal lengyel házaspár
szokványosnak tetsző mindennapjai bontakoznak ki a vásznon. Messziről látszik,
hogy valami nincs rendben köztük. A fociedző férj, Marek (Bartlomiej Topa) gondolatai
mindig másutt járnak, ami nem csoda, hisz örökké időzavarban van, innen-onnan
ellopott idejét szeretőjénél tölti. Basia (Agnieszka Grochowska), a feleség tisztában
van a számára megalázó helyzettel, néha kitör belőle az indulat, szakításra
azonban sem ő, sem a férje nem gondol. Már csak a mindkettőjük által egyformán
imádott gyermekük, Ula érdekében is igyekeznek uralkodni érzelmeiken. A gyereket
persze nem lehet becsapni, az elfojtott, feldolgozatlan feszültségek
következtében a kislány szétszórttá válik, az órán figyelme rendszeresen
elkalandozik. Ekkor lép a képbe Anita (a szerepet a Bergman Fanny és
Alexanderéből ismert Ewa Fröling alakítja), a helybéli gyermekvédelmis, aki
mézes szavakkal arra bátorítja a gyanútlan kislányt, hogy egy készülék
segítségével bármikor hívja, ha a szülők veszekednek, vagy ha valami veszélyt
észlel maga körül. Ula egyszer őszintén, ám meggondolatlanul megnyomja a
gombot, minek következtében rögtön beindul a betűhív jogi mechanizmusok
gépezete. A gyermeket a hatóság elveszi a szülőktől, nevelőszülőkhöz adja, s
ettől kezdve a sokktól letaglózott Marekék csak hosszas procedúra után, akkor
is megalázó körülmények között, tanúk jelenlétében és csak rövid időre
találkozhatnak gyermekükkel. Gajewski rendkívül meggyőzően ábrázolja, hogy
jóság és szív híján a formállogikailag kifogástalan jogrend miként fordul
eredeti célja ellenébe s válik az érintettek számára igazságot nélkülöző
pokollá. Mert Anita vélhetően jót akar, amikor védence vélt érdekében az első
gyanús jelre lecsap, ám úgy akarja megmenteni a kislányt, hogy fájdalmat okoz
neki és szeretteinek. Gajewski azt is látja, hogy a kifogástalan alakiság
hátterében a személyes tapasztalat hiánya és ennek kompenzációja működik,
mivelhogy Anitának nincs gyereke. Aztán a minden feltételnek megfelelt nevelőszülők!
Előírásszerűen pedánsak, sótlanok és érzéketlenek, ugyanakkor ott van bennünk
az ugrásra kész vadállat is. A legnagyobb fájdalmat Basiának, az édesanyának
kell elviselni, akinek azt kell megtanulnia, hogy akkor is faarcot vágjon,
amikor a megaláztatások hatására a legszívesebben üvöltene. Az édesanyát játszó
Agnieszka Grochowska remekel a szerepben, el is nyerte érte a legjobb női
alakítás díját.
Az Idegen
égbolthoz hasonlóan a másodfilmes Kinga Debska művében is a környezet
drámai megváltozása indítja el a bonyodalmakat. Az Ezek az én lányaim (Moje córki krowy) történetében a szülők/nagyszülők
halálos betegsége borítja fel a három nemzedékből álló család addigi békés életét
s készteti helytállásra a két lányt, Martát és Kasiát. Kettejük közül Marta (Agata
Kulesza) volt mindig a család bezzeg gyereke. Ő volt a szép, az okos, az ügyes,
nem véletlen, hogy országos hírű tévésztár lett belőle, akiért rajonganak hívei.
Testvére, Kasia (Gabriela Muskala) kevésbé sikeres, tanárként dolgozik egy
iskolában, örökké frusztrált, otthon pedig, hogy neki is legyen valami öröme,
pipogya és örök lúzer férjét egzecíroztatja. A család mindennapjai eszményi
tárgyul szolgálnának egy folytatásos szappanoperához – a kedélyes és csehesen
derűs mozzanatok rendre helyet is kapnak a szomorú alaptörténetben –, ám a
FAMU-n végzett Kinga Debska magasabbra teszi a lécet. A rendezőnőt az érdekli,
hogy a hétköznapok rutinra és megszokásokra épülő folyamatának megszakadásakor
hogyan állnak helyt hősei. A váratlan helyzethez ezúttal is a határozott
karakterrel bíró Marta nő fel, aki egyetlen szempillantás alatt válik ünnepelt
dívából kötelességét azonnal megértő gyermekké. Ő az aki, ha tudná, legszívesebben
magára venné édesanyja keresztjét. Agata Kulesza – akit az elmúlt évek remek
alakításai, azon belül az Ida világsikere után most megérdemelten
tenyerén hord a szakma és a média, egymás után kapja a szerepeket, a női
magazinok tele vannak vele – ezúttal is mer fájdalomtól megtört arcú, szenvedő
ember lenni, aki az utolsó evilági pillanatig anyja mellett marad.
Amíg
az előbbi filmekben a vaksors, illetve a szereplők kisebb-nagyobb drámai vétségei
indítják el a bonyodalmakat, a svéd állampolgárságú, de a lodzi főiskolán
végzett, s ez idő szerint Lengyelországban élő Magnus von Horn Svédországban
játszódó Betolakodó (Efterskalv)
című, a legjobb rendezés és a legjobb vágás díjaival kitüntetett filmje azt a
kérdést feszegeti, hogy van-e visszatérés a halálos bűn után, létezik-e irgalom
és megbocsátás? A rendező nemzeti identítását azért részleteztük, mert némelyekben
a fesztiválon is felmerült, hogy akkor a Betolakodó most lengyel film
vagy svéd? A sajtótájékoztatón a fiatalember frappáns választ adott: története
ugyan svéd, de a filmezést lengyel mesterektől tanulta.
A
történet egy svéd tanyán és annak szomszédságában játszódik, ide tér vissza egy
gyilkosságot követő börtönbüntetés után a tizenéves John (Ulrik Munther). A
rendező rövid, tőmondatszerűen szikár beállításokkal építkezik, a
magyarázkodást mellőzi, szerkesztésmódját inkább a kihagyásos, mint a bőbeszédű
elbeszélésmód jellemzi. Az apa Martin (Mats Blomgren) a földművesek kemény és
egyhangú életét éli, naphosszat kint van a földön, utána közös étkezés a
családi asztalnál, ahol több a csönd, mint a szó, s ha mégis mondanak valamit
egymásnak, akkor szavaik katonásan rövidek. Ez a visszafogott és kopár verbalitás
a hősök közötti bensőségesség hiányára, a kapcsolatok szegényességére utal. Este
tévét néznek. A munka és a háztartás gépesített, a komfortos és tágas lakásban,
csakúgy, mint az öltözködésben a bevásárlóközpontok által diktált egyenízlés
uralkodik. Ez idő szerint minden kockás: az ing is, az abrosz is, még a táj is.
Néha elmennek a közeli hipermarketbe, ahol egy hétre való félkész ételt
pakolnak a kocsiba. A film nem árulja el, hogy mi volt John bűne, csak azt
látjuk, hogy a fiút iskolatársai nem veszik vissza maguk közé. A menzán kiütik
az ételt a kezéből. A fiú egy ideig állja a pofonokat, mindent megtesz azért,
hogy elfogadtassa magát régi barátaival, ebben még a tanárok is segítenek neki,
de a többiek egy lány kivételével hajthatatlanok: nem képesek a megbocsátásra. Magnus
von Horn filmje túlmutat a svéd valóságon s általános látmagyarázat igényével
lép fel: ahol szeretetlenség és érzelemszegénység van, ott a bensőségnek kevés
hely jut. Enélkül pedig nincs, vagy legalábbis elviselhetetlen az élet.
Mintha
csak ez utóbbi állítás lenne a kiindulópontja Malgorzata Szumowska Test (Cialo) című alkotásának is, amely a
berlini legjobb rendezőnek járó díjat követően most Gdyniában elnyerte az Arany
Oroszlánokat is, mintegy megkoronázva a rendezőnő eddigi pályáját. Szumowskát főiskolás
kora óta mindig egyéni hangú, szuverén látásmódú tehetségnek tartották, aki ezzel
a fődíjjal immáron a protokoll szerint is a lengyel film legjobbjai közé került.
Szumowska úgy teremt hősöket és úgy fon köréjük történeteket, hogy a narráció
minden szintjén meghökkent. Szereplői furcsa, rendhagyó szerzetek, rendszerint foglalkozásuk
sem szokványos, ráadásul bizarr szenvedélyek tartják őket fogva (prostituált
diáklány, meleg pap). A Test alapötletét az adta, hogy hogyan lehet
ábrázolni az embernek a tulajdon testéhez való viszonyát, s ezen keresztül
bemutatni valami szokatlant a kortárs Lengyelországból. Ebben a filmben egy özvegy
halottkém (Janusz Gajos, a legjobb férfialakítás díja) és félárva lánya, Olga (Justyna
Suwala) él egymás mellett egy lerobbant varsói tömbházban. Az apa foglalkozásától
motiváltan is alkoholista, a lány pedig anorexiás, nincs kibékülve magával,
szebb akar lenni, mint amilyen, a tömegmédiumok által terjesztett ideálokat
követve mindenféle reformételeket vesz magához, mignem egyszer annyira rosszul
lesz, hogy kórházba kerül. A két ember nem figyel egymásra, alig találkoznak. A
csonka család lelki deformációja összefügg a feleség korai halálával, Olga el
is mondja, hogy apját egyrészt anyja halála miatt utálja, másrészt egyszerűen
azért, mert van. Ekkor jelenik meg életükben Anna (Maja Ostaszewska), a
terapeuta, aki gyorsan felméri a helyzetet s családterápiát ajánl az apának. A
prokurátor ezt először visszautasítja, mi több, lányát még húsvétra is bent
tartatja a kórházban, hogy ez alatt ő összejöjjön egy hölgyismerősével. (A
barátnőt játszó Ewa Dalkowska egy meztelenül előadott pazar táncjelenettel teszi
teljessé a groteszk testportrék sorát.) Szumowska persze azt is észreveszi,
hogy bizony a jótündérnek is megvan a maga keresztje. Annát egyszer már torkon
vágta az élet, amikor gyermekét elvesztette, azóta borjúnagyságú kutyájával él
a szűk lakásban. Bár csinos, nőiességét szemérmesen elrejti. Hangsúlyozottan
előnytelen ruhákat visel, s ezekben kifejezetten esetlennek látszik, karikatúraszerűen
bukdácsol, amikor séta közben az utcán a nála erősebb kutyát megpróbálja
valahogy visszafogni. Süt belőle a magány, de minden arc felragyog, amikor
rosszul szocializált gyermekeket és felnőtteket vezet rá a teli tüdővel való
légzésre, a szabad lélekkel artikulált szavakra, a nagyobb szabadság
felszabadult ízére. Ezek az ő győztes pillanatai. Terápiájának az az alapja,
hogy kapcsolatot tud teremteni a paciensek elhunyt hozzátartozóinak lelkével.
Ez a motívum rendezői kommentár, hisz a lengyel hitéletben mindig is
megtalálható volt az ilyenfajta rendhagyó, a nagy egyházak tanításaival nem
mindig harmonizáló spiritualitás igénye. Mindenesetre Anna eljárása beválik, Olgáékon
is tud segíteni, a film végén először jelenik meg önfeledt és felszabadult
mosoly a hősök arcán.
Már
vége felé közeledett a fesztivál, amikor az utolsó munkanap reggelén
megérkezett a lesújtó hír: váratlanul elhunyt Marcin Wrona, a lengyel film
középnemzedékének egyik sokra hivatott egyénisége. A negyvenkettedik életévében
járó rendező önkezével vetett véget életének. A tragédiát azért is fogadta
értetlenül a megdöbbent közönség, mert Wrona tehetséges és sikeres szerző volt,
a fesztiválon bemutatott Démon című filmjét előtte Torontóban is jól
fogadták, és sokáig itt is az esélyesek között emlegették. A Démon úgy
kezdődik, hogy Pyton (Itay Tiran), az angol fiatalember Lengyelországba
érkezik, hogy feleségül vegye a szépséges Zanetát (Annieszka Zulewska). A
lakhelyül kiszemelt falusi ház udvarán azonban az építkezés során emberi
csontok kerülnek elő. Wrona a titkokkal teli, máig elintézetlen múlt
megidézésében tudatosan épít a zsidó folklór Dybbukjára, amely az ember lelkét
megszállva tartó nyugtalan, rosszabbik ént jelenti. Rendszerint ott jelenik
meg, ahol valamilyen bűnt valakik valamiért eltitkoltak. Akárcsak előző
művében, a nálunk is bemutatott Keresztelőben, Wrona itt is kiaknázza a
társadalmi rítusokban, ebbben az esetben a falusi lakodalomban rejlő narrációs
élethetőséget. A rítus ugyanis kész kompozíciójával öntőformát ad, másrészt
mozgósítja és felszabadítja az alkotói képzeletet. Számos kritikus vélte úgy,
hogy a Démon gondolati izgalma és kimunkált, érett kompozíciója révén
Marcin Wrona legjobb műve lett. Ezért is volt annyira megrendítő a bizonyosság,
hogy ez az igéretes pálya immár nem folytatódhat tovább. Maradt a zavart csönd,
no meg a váratlan halálokat körüllengő titok: „Amilyen valóban vagy, nem tudjuk”
– énekelte a gálán Jonasz Kofta dalát Stanislawa Celinska. Pontos szavak.
Maradjunk mi is ennyiben.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 34 átlag: 5.15 |
|
|