Ingmar BergmanA szemtanú mint karakterA törpe, aki leharapta a lábujjamatPólik József
A szemtanúfilm műfaja
azért is mélyebb értelmű az átlagkrimiknél, mert maga a művészet is tanúság az
emberről és életéről.
A thriller
gyűjtőműfajnak tekinthető, amelyhez több filmtípus tartozik. Ezek egyike a szemtanúfilm.
A szemtanúfilm olyan thriller – Hátsó
ablak (Alfred Hitchcock, 1954),
Kamerales (Michael Powell, 1960), Nővérek
(Brian De Palma, 1973), Laura Mars
szemei (Irvin Kershner, 1978), Gyilkossághoz
öltözve (Brian De Palma, 1980), Halál
a hídon (Brian De Palma, 1981), A kis
szemtanú (Peter Weir, 1985), Hatodik
érzék (M. Night Shyamalan, 1999), 8
milliméter (Joel Schumacher, 1999) – vagy a műfaj jegyeit hordozó
stílusfilm – Nagyítás (Michelangelo
Antonioni, 1966), Farkasok órája (Ingmar
Bergman, 1978), A londoni férfi (Tarr
Béla, 2008) –, ahol a központi karakter tanúja lesz egy bűncselekménynek, oly
módon, hogy a megszerzett információ életveszélybe sodorja őt (ami lehet
tényleges életveszély, de lehet olyan morális vagy szellemi válság is, amely
gátolja, hogy a hős rutinszerűen folytassa életét).
Tág értelemben a
thriller a bűn témájával foglalkozik. Ez három módon ábrázolható: a bűnöző, az
áldozat és a szemtanú nézőpontjából. A három nézőpont keveredhet egymással. A
tanúfilm esetében a keveredés azt jelenti, hogy a szemtanú, a cselekmény egy
adott pontján, áldozattá válhat, de akár bűnözőnek is bizonyulhat. Előbbire a Hátsó ablak, utóbbira a Kamerales a klasszikus példa. A Hátsó ablakban a begipszelt lábú, unatkozó
Jeff megfigyeli a bérház lakóinak életét, így a Thornwald házaspárét is, majd
amikor a feleség hirtelen eltűnik, nyomozni kezd a férj után, mert bizonyos
jelekből arra következtet, hogy gyilkosság történt. Áldozattá akkor válik, amikor
Thornwald ellene fordul, ráébredve, hogy Jeff megfigyelte őt, sőt a barátnője
révén olyan bizonyítékhoz jutott, ami a bűnösségét bizonyítja. Hitchcock a gyilkossági
kísérlet szimbolikus formáját választja a filmben: Thornwald az ablakon dobja
ki a zuhanást túlélő Jeffet, jelezve, hogy egy kukkoló ellen irányul az
agresszió, aki nem tiszteli más emberek magánéletét. A Kamerales főhőse a gátlásos Mark Lewis, aki nappal egy londoni
filmstúdióban dolgozik, mint focus puller, éjszaka azonban nőket gyilkol, super
8-as kamerával rögzítve a bűncselekményeket. Mark egyszerre gyilkos és szemtanú:
a kamera jóvoltából, amelyet a gyilkosság pillanatában a szeme előtt tart. És
szemtanú abban az értelemben is, hogy a gyilkosságról készült felvételeket
otthon előhívja és levetíti, áldozatai viselkedését tanulmányozva. (Lásd még: Varró
Attila: Az ember, aki túl sokat tudott.
Műfaji önreflexivitás a thrillerben. Metropolis, 2007/3.)
A szemtanú általában élő
személy, de lehet, extrém esetben, halott is. Erre példa A vihar kapujában (1950), ahol a meggyilkolt szamuráj szellemét is kihallgatja a bíróság.
Hiába, mert a kísértet ugyanolyan hamis tanúnak bizonyul, mint a gyilkosság
többi szemtanúja: a favágó, az útonálló meg a feleség. Ezek a karakterek szem-
és fültanúi a történet középpontjába állított eseménynek, holott arra is van
példa, amikor a tanú nem tudja használni valamelyik érzékszervét. A Laura Mars szemeiben a címszereplő
telepatikus képességénél fogva látja, de nem hallja a gyilkosságokat, a Halál a hídon főszereplője pedig egy
hangmérnök, aki zörejeket gyűjt egy filmhez, rögzítve véletlenül egy merénylet
hangját.
Az áldozat helyzetébe
került szemtanút szenvedő tanúnak, a
bűncselekményt elkövető szemtanút bűnös
tanúnak nevezhetjük. Jeff és Mark magatartásában az a közös, hogy mindketten
cselekvő karakterek. Ezt figyelembe véve különbséget tehetünk az aktív és a passzív szemtanú típusa között is. A szenvedő tanú aktív vagy
passzív, a bűnös tanú mindig aktív – a bűn ugyanis tettest feltétez. A szenvedő,
de aktív tanú mindig egy olyan karakter, aki tisztázni akarja, hogy mit látott
vagy hallott, kit terhel a felelősség egy bűncselekmény elkövetése miatt. Ez a
gyakorlatban nyomozást jelent, vagy közreműködést benne (amennyiben a nyomozást
például egy rendőr, tehát egy szakértő vezeti). A szenvedő, de passzív szemtanú
máshogy viselkedik: a traumatikus élményre adott reakciója kimerül a
vallomástételben vagy a vallomástétel megtagadásában, illetve késleltetésében,
amivel mások, például a rendőrség munkáját támogatja vagy akadályozza. Ilyen
karakter Ingeri a Szűzforrásban
(Ingmar Bergman, 1960). Ingeri egy fiatal cselédlány, aki elkíséri vagyonos gazdája
lányát, a naiv és elkényeztetett Karint az erdőn keresztül a templomba.
Útközben haramiákba botlanak, aki megerőszakolják, majd agyonverik Karint.
Ingeri végignézi a brutális gyilkosságot a rejtekhelyéről. Később, visszatérve
a házba, elmeséli Törének, Karin apjának, mit látott. Ez a vallomás arra
készteti Törét, hogy bosszút álljon a gyilkosokon, akik menedéket kérnek a
férfitől, nem tudva, hogy a lányát gyilkolták meg.
Ingeri nem szereti
Karint, de megölni nem akarja. Sokkolja a gyilkosság, amikor váratlanul
megtörténik. Ingeri véletlen
szemtanú. A véletlen szemtanú olyan személy, aki rosszkor van rossz helyen, aki
akarata ellenére válik egy bűncselekmény tanújává. Ilyen személy Lize is, a Gyilkossághoz öltözve hősnője is. Lize véletlenül
abba a liftbe akar beszállni, ahol a skizofrén, nőnek öltözött pszichiáter, Dr.
Elliott halálra vagdossa a saját páciensét – a házasságtörést elkövető Kate-et,
aki a Psychóban agyonszurkált
Marionhoz hasonlóan eleinte a történet főhősének tűnik. Lize látja az agonizáló
Kate-et a liftben és a tettest is egy pillanatra. Ettől kezdve Lize kerül a
középpontba, akinek le kell lepleznie a gyilkost, még azelőtt, hogy ő is
áldozattá válna. (Varga Zoltán: Család és
ámítás. Brian De Palma szerzőisége thrillereinek tükrében. Metropolis,
2007/3.)
*
A véletlen szemtanú
ellentéte: a voyeur. A voyeur élvezetet
talál a leskelődésben, tudatosan és tervezetten vesz részt egy a tekintetének
kiszolgáltatott ember megfigyelésében. Hitchcock Psychójában (1960) a skizofrén Norman Bates női vendégek után leselkedik
a moteljében, majd az egyiket halálra szurkálja. Amíg Norman egy kép mögé
rejtett lyukon át leskelődik, addig Mark a kamera keresőjét használja ugyanerre
a célra a Kameralesben. Mark a kamerával,
tehát a leselkedés esszenciális eszközével gyilkol, úgy, hogy a kamera lábának
végére kést szerel. Tükröt is rögzít a kamerára, hogy maximalizálja áldozatai
rettegését és iszonyatát. Áldozatai az elkerülhetetlen vég pillanatában
eltorzult arcukkal szembesülnek a tükörben: saját haláluk szemtanújává válnak.
A legtöbb szemtanúfilmben
tehát a szenvedő szemtanú, a véletlen szemtanú és az aktív szemtanú kombinációjával
találkozunk. Ezt a kombinált karaktertípust, mivel a zsánerhez tartozó filmek
cselekményszerkezetében irányadó
szerepet tölt be, kompetens szemtanúnak
hívhatjuk. Kompetens szemtanú áll a Hátsó
ablak, a Nővérek, a Laura Mars szemei, a Gyilkossághoz öltözve, a Halál a hídon, a 8 milliméter, de a Nagyítás és
A londoni férfi cselekményszerkezetének
középpontjában is.
A Farkasok órája
A tanú „szerző”, aki „tanúságtételt”
tesz arról, amit látott vagy hallott. A művészet, azon belül a filmművészet
fogalma is levezethető a tanúság fogalmából. Eszerint a művészet tanúságtétel
az emberi lényegről, mindarról, ami
az ember társadalmi helyzetét, morális állapotát meghatározza: tanúságtétel a
legtágabb értelemben vett életről.
Mint Ricoeur írja: „A tanúság nem maga az
észlelés, hanem a beszámoló, azaz az esemény elmondása, elbeszélése.” Ez „kettős
kapcsolatot” jelent a kommunikáció szintjén: „valaki tanúságot tesz és valaki
hallgatja. A tanú látott, de aki hallgatja a tanúságtételt, az nem látott, csak
hall. Ő csak a tanúságtételt hallgatva hisz vagy nem hisz a tanú által
elmondott tények valóságában.” Ha a tanú szerző, akkor a kettős szerkezet másik
alanya „értelmező”, vagy, mint Ricoeur írja, „bíró”. (Ricoeur tanulmánya A hermeneutika elmélete I-II.
gyűjteményben – Szeged, 1987. – olvasható.)Ez a személy a szemtanúfilmekben
lehet egy rendőr (Laura Mars szemei, Gyilkossághoz öltözve, A kis szemtanú, A londoni férfi), egy
bizalmas barát (Kamerales, Halál a hídon), vagy egyszerre mindkettő
(Hátsó ablak).
De lehet a néző is, mint
a Farkasok órájában (1968), ahol a
film rendezője, Ingmar Bergman a nézőt helyezi az ítélkező „bíró” szerepébe a
történet elején. A nézőnek kell megfontolnia, igazat állít-e a szemtanú, Alma,
amikor azt hangoztatja, hogy a férjét, Johannt, démonok ölték meg Baltrum szigetén.
Hogy fokozza Alma vallomásának hitelességét, Bergman azt a látszatot kelti a
film elején, hogy egy megtörtént esemény
áll a démonokról szóló történet hátterében. A film egy felirattal indul, amely
közli: a rendező, azaz maga Bergman, egy napló
alapján forgatta le a filmet, magának az eltűnt festőnek a naplója alapján,
amelyet annak felesége megtalált és Bergmannak átadott. De a stáblista alatt
hallható zörejek is a film dokumentarista jellegét, s így végső soron Alma
vallomásának hitelességét erősítik: a hangok egy filmfelvételhez készülődő
forgatócsoportra, a naplót megfilmesítő stábra utalnak. A szekvencia végén még a
rendező (maga Bergman?) is megszólal: „Csend. Felvétel. Kamera.” A hitelesnek
mondott naplóban olvasható események rekonstrukciója ráadásul egy riportszituáció
imitálásával kezdődik: az eltűnt festő feleségét játszó, életre keltő Liv
Ullmann leül a kamera elé és beszélni kezd: közvetlenül, a kamera lencséjén
keresztül, a nézőhöz. Ez a megoldás szintén azt az illúziót kelti, hogy tényeken
alapuló filmet lát a néző, nem pedig tiszta fikciót.
Habár a felirat arra
utal, hogy Johann naplója és „a benne lévő történetek” képezik a film alapját, ennek
ellentmond, hogy a rendező olyan eseményekről is beszámol a napló alapján,
amelyeket Johann, a szemtanú, nem láthatott, s ezért nem is dokumentálhatott –
mindenekelőtt arra a jelenetre gondolok, ahol Alma, Johann tudta nélkül, sőt a
férje távollétében, Johann titkos (elrejtett, de megtalált) naplóját olvassa – milyen
következtetést vonhatunk le ebből? Az, hogy a film két szemtanú vallomása alapján rekonstruálja az eseményeket.
Egyrészt Johann naplója alapján, másrészt Alma, naplótól független,
visszaemlékezései alapján – ez azért zavarba ejtő, mert a film elején látható
felirat nem utal másik naplóra, amelyet, esetleg, Alma írt. Viszont a film egy
riporttal kezdődik, ami célzás lehet arra, hogy Alma kiegészítette Johann naplóját – írásban vagy szóban – a saját
tanúvallomásával.
Milyen körülmények közt
találja meg Alma Johann elrejtett naplóját? A napló létezésére egy kalapos nő
hívta fel Alma figyelmét a filmben. Egyike azon démonoknak, amelyek üldözik Johannt
– a nő több mint kétszáz éves, és le tudja venni, le is tépi az egyik
jelenetben az arcát, amely maszknak bizonyul. Ha elfogadjuk a Bergman által
felállított (felirattal rögzített) játékszabályt,
tehát azt, hogy a rendező egy vagy több szemtanú hiteles vallomása alapján meséli el a történetet, akkor a kalapos
nővel való találkozás Alma vallomásán alapuló ábrázolása kérdést indukál: nem
lehetséges-e, hogy a film hamis tanúságtételen
(Alma és Johann hazugságain, képzelődésein) alapszik? Hiszen kísértetek, szellemek,
démonok létezésében hinni, ilyen lények létezését állítani: babonaság. Vagy ami
rosszabb: valamilyen trauma okozta lelki zavarra, betegségre utaló jel. De hát
épp erről van szó: a Farkasok órája válságfilm,
egy művész lelki/szellemi összeomlásának,
esetleges (holttest hiányában nem bizonyított) öngyilkosságának története – a
kérdés csak az, hogy miért kever Bergman egy ilyen történetbe démonokat?
Nem annyira a démonok
érdekesek itt, hanem az, hogy mindkét szemtanú, tehát Alma is látja őket – egy
olyan személy, aki józan, kiegyensúlyozott ember benyomását kelti. Mire utal
ez? Vagy másképp fogalmazva: mit akart ezzel Bergman mondani? Alma Johann vázlatfüzetében
látja először a démonokat, még azelőtt, hogy tudomást szerezne a napló
létezéséről. Bár megtehetné, Bergman nem mutatja meg a rajzokat a nézőnek:
Johann egyetlen művét sem látjuk a filmben. Azt, hogy milyen démonokról, s hogy
egyáltalán démonokról van szó, Johann elbeszéléséből tudjuk meg. Johann így
fogalmaz: „Ez itt közülük a legszokványosabb külsejű ember. Szinte ártalmatlan.
Azt hiszem, homoszexuális. Aztán itt van ez az öreg hölgy, aki azzal fenyegetőzik,
hogy leveszi a kalapját. Tudod, hogy akkor mi történik? Az arca is lejön a kalappal
együtt. Ez itt a legrosszabb mind közül. Madárembernek neveztem el. Nem tudom,
hogy a csőre igazi-e, vagy valamilyen maszkot visel. Rendkívül gyorsan mozog,
és állítólag rokona Papagenónak a Varázsfuvolából.
A többiek: ragadozók, hártyásszárnyúak, pókemberek. Itt van az iskolamester,
aki a pálcáját a nadrágjában hordja.” A néző nem látja a rajzokat, csak a rajzokat
néző Alma rémült arckifejezését – miért? Bergman itt a suspense lehetőségével él. A démonok megmutatásának késleltetése mint
dramaturgiai megoldás arra utal, hogy a Farkasok
órája olyan művészfilmként értelmezhető, amelyben keverednek egymással a
zárt szituációs dráma, a mentális utazás film, a thriller s nem utolsó sorban a
horror elemei: erre utal, hogy a film cselekménye egy elszigetelt helyen
játszódik, egy lakatlan, kopár sziklákkal borított szigeten, illetve azon belül
egy magányos házban, ahol rémítő, természetfeletti dolgok történnek.
Johann démonrajzainak megtekintése
után Alma látása megváltozik: most már ő is látja a szigeten élő démonokat. Ugyanúgy,
mint Johann. Ez az együttlátás, együttérzékelés a kastélyban tett közös
látogatáskor eszkalálódik. Létezik a kastély? Empirikus értelemben: nem – noha
Johann és Alma is látja. A kastély Johann pszichéjében „áll”, ahogy a démonok
is ott „élnek” valójában. A filmben látott kastély imaginárius jellegére egy
kifejező vágással utal Bergman. A vágás, amiről szó van, két jelenetet,
egyúttal két „teret”, a ház empirikus és a kastély imaginárius „világát”
kapcsolja össze egymással. Először a házat látjuk, ahol Johann és Alma
vacsorázik. Johann hirtelen megszólal: „Meghívtak minket a kastélyba.” „Tudom”
– válaszol Alma. „Honnan?” – kérdezi csodálkozva Johann. Alma nem válaszol Johann
kérdésére: nem mondja el neki, hogy megtalálta és elolvasta a naplóját, s onnan
tud a „meghívásról” – s egyben arról is, hogy Johannt agresszív „démonok”
üldözik. Feláll az asztaltól, majd jobb oldalt kilép a képből. Johann követi
Alma mozgását a tekintetével: a beállítás végén kinéz jobbra, oda, ahol, a
képen kívül, Alma áll. Ezután következik az említett vágás. A következő képen
nem Almát látjuk, hanem az egyik démon, Von Merkels báró arcát közeli beállításban.
Von Merkels nem a kamerába néz, hanem, a beállítás-ellenbeállítás szerkezetnek
megfelelően, Johann szemébe, aki még mindig a házban ül, és Almát nézi, miközben Von Merkelst látja.
Nem látunk totált a
kastélyról, nincs olyan beállítás a filmben, amely a kastélyhoz megérkező
Johannt és Almát mutatná – egyszer csak ott vagyunk, minden átmenet nélkül. Bergman
ráadásul szubjektív beállítást
használ a jelenet elején – azért, hogy belső, mentális térként definiálja a
kastélyt, lakóit pedig úgy, mintha Johann beteges fantáziavilágának kivetülései
lennének. Ezek a kivetülések Alma lelkében is tükröződnek. Alma, aki a napló
révén megismerte Johann titkát, s találkozott a férfi egyik démonjával is, a kastély-jelenetben
hirtelen Johann démonoktól nyüzsgő „lelkében” találja magát – az imbolygó,
személyes jelenlétet imitáló kamera ugyanis Alma szemét helyettesíti a beállításban. Míg Johann és Von Merkels a vágás
révén összenéznek, a harmadik szem, Almáé, mindkettőjüket
látja. Alma szemtanú – de olyan szemtanú, aki külső és belső, realitás és
képzelet határán imbolyog, aki látja
s egyúttal megéli Johann összeomlását.
A törpe a szekrényben
Hogyan lehetséges, hogy
Alma is látja Johann démonjait? A válaszhoz meg kell értenünk (a film játékszabályaihoz
alkalmazkodva el kell fogadnunk), hogy a Johann iránt szenvedélyes szerelmet
tápláló Alma hatás alatt álló, elfogódott, elnyelt
szemtanú. Úgy látja a dolgokat, mint Johann. Nincs saját látása. De a nézőnek sincs, hiszen Bergman tulajdonképpen
mindent Alma szemén keresztül mutat meg neki – ez bizonyítja az a jelenet, ahol
Alma megtalálja és elolvassa Johann naplóját. A napló, elvileg felolvasható,
szövegét nem hallja a néző, ahogy Johann rajzait sem látja. Bergman párhuzamos
vágással jelzi, az egyik beállításban a naplót olvasó Almát, a másik beállításban
a démonokkal találkozó Johannt mutatva (Johann először von Merkels báróval,
majd egy fehér ruhás, szőke nővel, végül Heerbrand-dal, a lélekkifordítóval
találkozik), hogy a napló szövege, Johann víziója, Alma tudatán átszűrve elevenedik meg: így jut el a nézőhöz
(mintegy a vászonra vetülve). Ugyanez történik akkor is, amikor Johann elmondja
Almának, hogyan gyilkolt meg egy kisfiút – egy gyerekdémont? – a szigeten. „Emlékszel,
hogy egyszer azzal jöttem haza, hogy megmart egy kígyó?” – kérdezi Johann. „Igen”
– válaszol Anna. „Az nem kígyómarás volt” – mondja Johann. Ezután történik meg
a gyilkosság eseményének felidézése: narráció nélkül, pusztán képek
segítségével. Ezek a képek lehetnek Johann emlékképei, de lehetne a Johann
szóbeli vallomását hallgató Alma elképzelései, képzelgései is a gyilkosságról. Bármelyik tudat képeit is látjuk,
egy biztos: egyik sem objektív. Kétséges, hogy mi történt, hogy történt-e
egyáltalán gyilkosság, hiszen a vallomás előtt Johann felidézi egy gyermekkori
traumáját is, amikor az apja szekrénybe zárta, kijelentve, hogy „a szekrényben
lakik egy emberke, valami kis törpe vagy manó, aki leharapja a bűnösök
lábujját.” A gyerekgyilkosság „víziójában” egybemosódik a félelmetes törpe és a
Johann lábába harapó, kővel agyonvert kisfiú alakja: Johann nem a gyereket,
hanem a törpét (az apja által rászabadított szörnyet) veri agyon: így néz
szembe az apjához fűződő traumával. A
gyerekgyilkosság tehát valójában a képzeletben gyermekké zsugorított apa elleni lázadás metaforája.
Azt, hogy nem autonóm
szemtanú, maga Alma is el/felismeri a film végén: ugyanúgy a kamerába nézve,
tehát a néző felé fordulva, mint az első jelenetben. A történetet záró monológ
– amely megengedi, hogy a filmet formailag egy hosszú flash backnek, tartalmilag
pedig egy Alma tudatában és
tudatalattijában tett mentális utazásnak tekintsük – a film intellektuális
csattanója. Alma így fogalmaz: „Van itt valami, amin sokat gondolkodom. Siet?
Csak egy kérdésem volna. Azt szeretném tudni, lehetséges-e, hogy egy nő, aki
sokáig együtt él egy férfival… szóval, lehetséges-e, hogy végül ő is olyan
lesz, mint az a férfi? Úgy értem, szereti a férfit, és igyekszik ugyanúgy
gondolkodni, és ugyanúgy látni a dolgokat, mint ő. Azt szokták mondani, az
ilyesmi megváltoztatja az embert. Vajon azért kezdtem látni én is azokat a többieket?
Léteznek egyáltalán?” Eszerint Alma azért látta/érzékelte a démonokat – Johann
traumatizált fantáziavilágának kóros kivetüléseit – mert annyira szerette Johannt,
hogy mentálisan azonosult, teljesen eggyé-vált vele – de, tehetjük fel a
kérdést, lehetséges ilyen mély és bensőséges azonosulás?
*
Ez az a pont, ahol Platónra
kell utalni, aki szembeállítja egymással Arisztophanész teljesség-elvű és
Szókratész hiány-elvű szerelem-felfogását A
lakomában, előbbit az androgün-mítosz, utóbbit az Alkibiadész-történet
révén tálalva. Bergman filmjében mindkét szerelem-koncepció artikulálódik. Alma
karaktere úgy viselkedik, mint egy androgünosz, aki megtalálta a másik felét
Johannban, és most mentálisan összeolvad vele, abba a hitbe ringatva magát,
hogy Johann is androgünosz, s így az elveszett egység helyreállítható, sőt már
helyre is állt. Az, hogy Alma látja Johann démonjait, az összeolvadás jele,
vagy inkább, tünete. Ha igaz ugyanis, hogy az összeolvadás nem a másik emberrel,
hanem tulajdonképpen az önmagunkkal való összeolvadást jelenti, akkor Alma,
mentálisan, ugyanolyan beteg, mint Johann. Pontosabban: lehet, hogy ő a betegebb kettőjük közül.
A Platón-szöveg felől parabolaként
értelmezhető a Farkasok órája.
Parabolaként, amely, legalábbis Alma karakterét tekintve, amellett foglal állást,
hogy létezik a teljes, végleges, kizárólagos, abszolút szerelem. Egészen más a
helyzet, ha Johann karakterét vizsgáljuk. Johann karaktere ugyanis Szókratész
hiány-elvű, tragikus szerelem-felfogását reprezentálja. Johann nem szereti
Almát, s éppen ezért nem akar, és nem is tud teljesen összeolvadni vele – az összeolvadás,
ha ennek ellenére mégis megtörténik, Alma kóros elmeállapotának következménye, pontosabban:
illúziója. Johann ugyanis nem Almával, hanem egy másik nővel, Veronikával akar
egyesülni – egy nővel, aki talán már nem is él, akit csak a kastély démonoktól
nyüzsgő alvilágába (Johann tudatalattijába) alászállva lehet megtalálni, mintha
Johann Orfeusz modern alteregója lenne, festő létére.
Alma Johannt szereti,
Johann Veronikát, Veronika pedig, aki kineveti Johannt a találkozás
pillanatában, valószínűleg egy negyedik személy után sóvárog – ez a viszonyrendszer
arra világít rá, hogy a Farkasok órája
végső soron melodráma, amely a szerelmi
kapcsolat beteljesülésének lehetetlenségét nem valamilyen elháríthatatlan külső
akadályra, hanem a két szereplő patologikus
viselkedésére, tehát belső okra
vezeti vissza – úgy, hogy Alma esetében homályban hagyja az okot, Johann
esetben viszont, áttételesen, meghatározza: eszerint Johann az elnyomó apa által
okozott gyermekkori trauma miatt képtelen arra, hogy odaadóan szeresse Almát.
Bergman ugyanazt mondja,
mint Szókratész: a szerelem vágy, a vágy pedig hiány, amelyet nem tud örökre és
maradéktalanul betölteni egy másik ember. Nincs örök találkozás, abszolút
szerelem nő és férfi között. A szerelem – szenvedés. Akkor is, ha boldogtalan,
és akkor is, ha boldog.
Johann a múltjával, az
emlékeivel, a traumáihoz kapcsolódó bűntudattal és szorongással van elfoglalva –
vagyis a „démonjaival”. A lelki problémák, traumák „démonizálása” furcsának
tűnhet, pedig nem rendkívüli a művészetben – ezt bizonyítja Matthias Grünewald
1512-ben keletkezett Szent Antal megkísértése
című festménye is. Ez a festmény azt igazolja, hogy a Bergman-film
horrorisztikus alaphelyzete nem légből kapott. Mint ahogy a Legenda Aureából tudjuk, Remete Szent
Antal a libiai sivatagban kereste a lelki tökéletesedés lehetőségét, megküzdve
az anyagi világ csábító démonjaival: a Vagyonnal, a Hatalommal, az Unalommal,
vagy éppen a Paráznasággal. E démonok közül Bergman az utóbbiról tesz említést
a filmben. Veronika személyében – maszkjában – Johann a Paráznasággal
találkozik a film utolsó előtti jelenetében – ugyanúgy, mint Domenico Morelli
1876-os festményén Szent Antal. Ez a kép megerősíti: Szent Antal Johann előképe a képzőművészetben. A különbség
mégis sokatmondó. A legendát modernizáló Bergman pszichoanalitikus kontextusba
ágyazza a történetet: Johann a saját apjában ismeri fel a kísértetek ősszülőjét:
a démonok Démonját. Éppen ezért vele vívja a legádázabb harcot is. S bár alulmarad,
küzdelme nem hiábavaló: az elkészült rajzok és festmények a diadalmas
pillanatnyi győzelem emlékművei a végső és elkerülhetetlen vereséghez vezető
úton.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 20 átlag: 5.75 |
 |
|