DVDRace – A legendák idejePápai Zsolt
Race – amerikai, 2016.
Rendezte: Stephen Hopkins. Szereplők: Stephan James, Jason Sudeikis, Jeremy
Irons. Forgalmazó: Focus Features. 135 perc.
Négy aranyat nyerni
egyetlen olimpián kivételes sportemberi teljesítmény, de Jesse Owens nem azért
minden idők legnagyobb atlétája, mert 1936-ban Berlinben megcselekedte ezt. Más
atléták őelőtte is nyertek négy, sőt – mint Paavo Nurmi 1924-ben – öt aranyat
egy olimpián, Owens tette mégis meghaladhatatlan, egyedülálló, ugyanis azokat a
körülményeket, amelyek között medáljait megszerezte, a történelem vélhetően –
vagy legalábbis remélhetően – soha nem fogja reprodukálni. Owens esetében a
versenyszituáció által szükségszerűen generált stresszt felfoghatatlanul
megemelte a politikai közeg, ami behozhatatlannak tetsző hendikepet
eredményezett az atléta számára. Egy hazájában megbélyegzett népcsoport – a
feketék – tagjaként kellett helyt állnia a náci Németországban, és a sikerei
nyomán nem csak Hitler Adolf kapott hisztérikus rohamot (még ott, a berlini
stadionban), hanem az Egyesült Államokban is gyakran elutasítás volt az
osztályrésze. A világszenzációt jelentő győzelmei ellenére – a fehér
sportolókkal ellentétben – Jesse Owenst soha nem fogadta az elnök és még a
tiszteletére szervezett civil rendezvényekre is gyakran csak a feketéknek
fenntartott hátsó bejáraton mehetett be.
Owens überemberi
produkciója annyira kivételes, hogy nagyon nehéz belőle tisztán klisészerű
filmet forgatni, a Race – A legendák
ideje alkotóinak azonban csaknem sikerült. Művük a Hollywoodban újabban
népszerű sportolói biopicek sorába
illeszkedik (Csapatjáték, A szív bajnokai, A 42-es, Foxcatcher, A remény bajnoka, Rush), de kevésbé az eredetibb, mint inkább a tucatfilmes ághoz
sorol. Jesse felemelkedésének és korai győzelmeinek krónikája például
banálisabb már nem is lehetne: nemcsak a szegénységgel, de a pályán vele edző, egyenarcú
és szekrény méretű, ifjú fehér focisták szigorú tekintetével és rosszindulatú
beszólásaival, továbbá saját kishitűségével is meg kell küzdenie. Utóbbi, azaz a
tépelődés motívuma ráadásul többször előkerül a filmben, a televíziós
produkciók és a hollywoodi mainstream világában egyaránt otthonosan mozgó
direktor, Stephen Hopkins jótanuló módjára mondja fel mindazt, amit a „vonakodó
hős” hollywoodi filmben masszívan élő mítoszáról megtanult.
A rendezőt dicséri
ugyanakkor, hogy finomkodóan ugyan, de kényesebb témákat is érint. Óhatatlanul
felvetődik például a náci és az amerikai intézményesített fajgyűlölet összehasonlítása,
illetve utóbbi hipokrízise („Nincs különbség köztük!” – jegyzi meg Jesse a film
végéhez közeledve), mindazonáltal a téma kifejtetlen marad, jelentőségéhez
mérten kevesebbet foglalkozik vele Hopkins. Pedig ha van film, amiben ki
lehetne vesézni ezt a problémát, akkor az Jesse Owens élettörténete, és –
mindenekelőtt – berlini jelenléte.
A közegábrázolás remek,
a digitálisan megteremtett náci díszletek tökéletesek, semmi nem látszik abból,
hogy a Race a hollywoodi megapicek
normál költségvetésének töredékéből, alig 25 millióból készült. Szerencsére a
rendező a klasszicizáló stílt preferálja, inkább kötött gépmozgásokkal beszél,
a kézikamerát hanyagolja, továbbá a kortársi szcénában divatos fortélyos – és
jobbára irritáló – montázst sem kedveli, akciózáskor is csak mértékkel él vele.
Még néhány invenciózusan összerakott és mívesen kivitelezett jelenetre is telik
tőle, például Owens egysnittes antréja a berlini stadionba, illetve az ezen
egyetlen snittben látható panorámaképek és közelik ritmusa igazán emlékezetes. Ez
sem aboriginális persze, láttunk már hasonlót néhányszor, mégis a kompozíciósor
méltó mozgóképi monumentuma az atlétazseni párját ritkító berlini tettének.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 5.25 |
|
|