KritikaT2 TrainspottingNosztalgiajáratBaski Sándor
Danny Boyle hagyományos
folytatás helyett lábjegyzetet forgatott saját kultuszfilmjéhez, főszerepben az
eltűnt idővel.
A kultuszfilm arról
ismerszik meg, hogy megismételhetetlen és folytathatatlan. Ha öt, tíz vagy akár
húsz év után ugyanott lehetne felvenni a fonalat, az azt jelentené, hogy a
kultsikernek van megtanulható, lemásolható receptje. Ilyen titkos formula
azonban nem létezik, a bevételi adatokat meg lehet nagyjából becsülni, a nézők
érzelmi reakcióit aligha – ezért szoktak maguk az alkotók is meglepődni a
rajongás mértékén. A kultusz képletében a legnagyobb ismeretlen a Zeitgeist-együttható
– sok esetben ez csak a szerencsés időzítést jelöli –, ettől függ, mennyire
sikerül megragadni a korszellemet, vagy legalább egy nemzedék közérzetét.
Az 1996-os Trainspottingnak sikerült, többszörösen
is. Danny Boyle filmje egyrészt hibátlan ütemérzékkel folytatta azt a
posztmodern popvonalat, amelyet Tarantino elindított, másrészt olyan generációs
félelmeket és hangulatokat artikulált, amelyek a drogos szubkultúrán – és
Skócia határain – túl is rezonáltak (például: a fogyasztói társadalomba való
betagozódás elutasítása), harmadrészt a skót nemzeti identitásnak is tükröt
tartott. Az újító szellem sem hiányzott belőle: ahogy a Kutyaszorítóban vagy a Ponyvaregény
megsértette az erőszakábrázolással kapcsolatos konvenciókat, úgy zárójelezte a Trainspotting a drogfogyasztás
mozgóképes megjelenítésének tabuit; nem véletlenül vádolták sokan Tarantinót és
Boyle-t is az erőszak, illetve a kábítószerek propagálásával.
Renton horrorfilmbe illő
lázálmait vagy az AIDS-es Tommy széthullását látva persze aligha kapott bárki
is kedvet a rozsdás herointűkhöz, de tény, hogy amíg korábban az elrettentés
szándékával készített drogfilmek arra törekedtek, hogy a nézőt semmilyen
kellemes audiovizuális élmény ne érje a főszereplők szenvedését látva – ezzel
is illusztrálva a függőség poklát –, addig a Trainspottingot határozottan jó
nézni. A szürreális képi gegekben tobzódó delíriumjelenetek, a
technohimnuszokkal és altslágerekkel összekötött klipszerű montázsok a frappáns
dialógokkal együtt veszettül kúlnak hatottak a bemutató idején – és most, húsz
évvel később is működnek. (Csejdy András: Renton
rave-be ér – Filmvilág 1996/9.)
A Trainspottingnak a punkos lendület mellett pont a popság a legnagyobb vonzereje – a
regényeredeti szerzőjének, Irvine Welshnek sem volt ellenére ez a stílus, sőt
eleve kikötötte, hogy Boylék nem követhetik az angol film szocreál vonulatát –,
ugyanakkor az ellentmondásosságát is ez adja. Bármennyire is komoly a téma, a
fekete humor, a klipesztétika vagy a sodró tempó még a legmegrázóbb
pillanatokban is tompítja a drámát – mint amikor Tommy temetésén a gyász képeit
ellenpontozza a fiú halálának morbid anekdotája –, és ettől a film történései,
paradox módon, súlytalannak hatnak. A fináléban sincs katarzis, csak a kitörés
reménye a főhős, Renton számára, ami egyben a kudarc beismerése. Jobb híján azt
a konform életet, a nagyképernyős tévét, a jelzálogot és a kilenctől ötig létet
választja, ami elől a heroinba menekült.
Ezt a lezárást már
elsőre is csak erős jóindulattal lehetett happy endként értékelni, és a 20
évvel később játszódó folytatás nyitó képsorai egyértelművé is teszik, hogy a
fiatal Renton félelmei beigazolódtak. A futószalaglétet egykor annyira megvető exjunkie
egy amszterdami edzőterem futószalagján fut, amíg össze nem esik. Huszonéves
énje a betagozódás réme elől menekült, most negyven felett attól szenved, hogy
nem tudott betagozódni. Felesége elhagyta, gyereke, karrierje, pénze nincs, a
kudarc elől jobb híján hazatér Edinburgh-be. Még kevésbé meglepő, hogy az
egykori barátok sem tudtak kitörni a lelki és fizikai nyomorból, a heroint
kokainra cserélő Sick Boy (most már csak Simon) striciskedésből és zsarolásból
tartja fent magát, a családja által kitaszított, még mindig anyagozó Spud
öngyilkosságra készül, Begbie pedig az elmúlt évtizedeket börtönben töltötte a
bosszúra várva.
A rossz döntések már az
első részben is megbosszulták magukat, de az események súlyát a pop-reál stílus miatt kevésbé lehetett
átérezni. Az epizodikus-ciklikus szerkezetet a T2 Trainspottingban egy hagyományosabb dramaturgia váltja – az
öregedő, megfáradt szereplőkhöz konzervatívabb filmnyelv dukál –, nem Renton a
főszereplő (narráció sincs), mindenki nagyjából ugyanannyi játékidőt kap. Van
idő és tér a múlton való rágódásra, az egyéni és a közös felelősségek
felvetésére. Boyle és az első részt is adaptáló John Hodge forgatókönyvíró sikeresen
mélyítik el az ikonikus karaktereket, az első részben csak komikus karikatúraként
használt Spud tragédiájának kibontása kiváltképp látványos, de még a
pszichopata Begbie iránt is képesek szánalmat gerjeszteni.
Boyle a kulteredeti
nyaktörő lendületét nem próbálja meg reprodukálni, az első részre jellemző
vizuális gegeket – mint a kimerevített képeket vagy az ugróvágást – csak
szórványosan, jelzésértékkel használja. Bölcs mértéktartását akár üdvözölni is
lehetne, kiemelve, hogy a film a szerzői életmű logikus folytatása a rendező
kedvenc témái mentén – többek közt: megváltás és önfeláldozás (Napfény, 127 óra, Gettómilliomos), barátság
és árulás (Sekély sírhant, A part, Trainspotting) – de ezek a
motívumok valójában csak ürügyként szolgálnak. Noha Irvine Welsh a Pornóval (2002) tovább szőtte a
szereplők sorsát, a tökéletesen lezárt Trainspotting
egyáltalán nem kiáltott folytatásért. Boyle és Hodge nem is tudnak meggyőző
dramaturgiai magyarázatot találni arra, hogy a főhős, Renton miért tér vissza Edinburgh-be,
és ezzel mintha akaratlanul is a saját alkotói pozíciójukat kommentálnák.
Renton „turistát játszik a saját fiatalságában”, ahogy azt Simon a szemére
veti, és Boyle, illetve a színészek is ugyanezt teszik.
Ha a kultusz gravitációs
mezőjéből úgysem lehet kiszakadni, akkor kényelmesebb és hálásabb inkább a
nézővel közösen nosztalgiázni, és nem csak az eredeti történéseire, de magára a
filmet övező kultuszra is nyíltan reflektálni. A közelmúlt kultfolytatásai
közül ezt a stratégiát követte a Jurrasic
World, Az ébredő erő vagy a Creed is, és látszólag a T2 sem sokban különbözik tőlük. Renton
afféle skót Szinbádként felkeresi az eredeti ikonikus helyszíneit, a város
utcáit járva Spud szemei előtt szó szerint megelevenednek – a 2016-os valóságra
rávetülve – az első részből kiollózott pillanatképek, és közben az Iggy Pop-féle
Lust for Life is visszatér a Prodigy
remixében. A Trainspotting
nyitójelenetében kimerevített mániákus vigyorát egy hasonló szituációban Renton
itt is megvillantja, később pedig az egyik új szereplő, a fiatal Veronika
kérdésére elmeséli, hogy honnan származik a „Válaszd az életet…” szlogen, sőt
rögtön el is szavalja a felfrissített változatát. Az önreflexió charliekaufmani
betetőzéseként végül közvetlenül az adaptáció forrásából, Welsh regényéből is idéznek
a szereplők.
Boylék nagy trükkje, hogy
mivel eleve az emlékezés, az újraértékelés és az öregedés motívumait
boncolgatják, a nézői nosztalgia gátlástalan kiszolgálása, a fanservice mégsem tűnik öncélnak. Túl az
életük felén, Spudék teljes joggal tartanak számvetést, és az sem meglepő, hogy
romantikusnak kevéssé nevezhető fiatalságukra jóleső érzéssel gondolnak vissza.
Boyle a gyerekkorukból is felvillant néhány szuper8-as inzertet, jelezve, hogy
a barátságuk alapját nem az első rész közös önpusztításai és balhéi jelentik,
hanem az ártatlanságnak az az idilli időszaka, amikor még hírből sem ismerték a
drogokat, és legalább papíron nyitva áll előttük az összes kapu. A folytatás
ugyanakkor egyértelművé teszi, amit már az eredeti sem titkolt: ez a történet
soha nem a drogokról, hanem a kijelölt sors elleni lázadásról, a külön utak
kereséséről, és az ilyen törekvések hiábavalóságának tudatosulásáról szólt.
„Az egyik pillanatban
még ott van, a tiéd, aztán elveszted, és soha nem kapod vissza.” Ez Sick Boy
élettel kapcsolatos univerzális teóriájának lényege, amit még az első részben
fejt ki. Szerinte egy rövid tündöklés után minden és mindenki a hanyatlás felé
halad. „Szóval megöregszünk, és ennyi?”, teszi fel Renton a költői kérdést, ami
egyben a T2 Trainspotting kérdése is.
A választ persze most is sejtik a szereplők, a folytatás így még rezignáltabb
hangvételű, mint az amúgy sem túl szívderítő eredeti. A veszteség
regisztrálásán kívül Spudék legfeljebb annyit tudnak tenni, hogy a régi
függőségek helyett kevésbé káros újakat keresnek.
Linklater Mielőtt-sorozatához hasonlóan Boyle
filmje is az idő múlását rögzíti, de a számvetés kényszere nem csak a szereplőket,
az alkotókat is terhelte. Csúfos kudarc lett volna, ha kiderül, hogy már ők is
elvesztették azt, ami a Trainspotting
zsenialitását életre hívta. Bölcs belátással inkább elébe mentek a bukásnak, és
a filmet abban a biztos tudatban forgatták le, hogy a végeredmény csak
lábjegyzetként fog szolgálni a kultuszhoz. Az őszinte szembenézésnek ez a bátor,
a történetben is visszatükröződő gesztusa, nemcsak megmenti, de hitelesíti is a
folytatást.
T2 TRAINSPOTTING - brit, 2016. Rendezte: Danny Boyle. Írta: Irvine Welsh
művei nyomán John Hodge. Kép: Anthony Dod Mantle. Szereplők: Ewan
McGregor (Renton), Robert Carlyle (Begbie), Ewen Bremner (Spud),
Jonny Lee Miller (Simon), Anjela Nedyalkova (Veronika). Gyártó: TriStar
Pictures / Film4. Forgalmazó: InterCom.
Szinkronizált. 117 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|