KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
   2020/március
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: „A forgalmazási felületek kibővültek” Beszélgetés Káel Csabával
• Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” Kerekasztal-beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Győri-Drahos Martin: Szorongó ifjúság PÁRHUZAMOS MONTÁZS: Sodrásban // Macerás ügyek
• Kolozsi László: A húsleves muzsikája Jeney Zoltán filmzenéi
• Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs Richly Zsolt (1941–2020)
MARCO BELLOCCHIO
• Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek Marco Bellocchio
• Kovács Patrik: Éjsötét győzelem Az első áruló
JAN HřEBEJK
• Gerencsér Péter: Befejezetlen múlt idők Jan Hřebejk filmjei
ÁLLATI ELMÉK
• Kovács Gellért: Digitális idomárok CGI-meseállatok Hollywoodban
• Nemes Z. Márió: Majomparádé Mit tett Jack?
• Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt Garfield
MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
• Borbíró András: A tehetség átka A művészportrék közhelyei
• Palotai János: Mű és modelljei A Mű szerző nélkül háttere
FILMEMLÉKEZET
• Gelencsér Gábor: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Pápai Zsolt: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Murai András: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Bakos Gábor: Őskép-kutatás Gaál István: Keralai mozaikok
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Pólik József: Körhinta a viharban Platón barlangmozija
TELEVÍZÓ
• Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron Bátrak földje
• Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen Watchmen
KRITIKA
• Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr
• Teszár Dávid: Ember a gépezetben Sajnáljuk, nem találtuk otthon
• Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében Isten létezik, és Petrunijának hívják
• Tóth Péter Pál: Túlélések A feltaláló
HATÁRSÁV
• Pethő Réka: Obiectiva Theodora A színésznő élete
MOZI
• Gelencsér Gábor: Világpolgárok
• Kovács Kata: A nevek dala
• Baski Sándor: Swallow
• Kránicz Bence: Inkább lennék özvegy
• Rudolf Dániel: Közel a horizonthoz
• Pazár Sarolta: Tess és én – Életem legfurcsább hete
• Vajda Judit: Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása
• Alföldi Nóra: Mint egy főnök
• Kovács Patrik: Úriemberek
• Huber Zoltán: Talpig fegyverben
• Fekete Tamás: Öngyilkos túra
• Lovas Anna: Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása)
DVD
• Benke Attila: Nincs akadály
• Varga Zoltán: Szellemirtók
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Kovács Patrik: Szombat esti láz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Alan Moore tanulóévei

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nincs akadály

Benke Attila

Overcomer – amerikai, 2019. Rendezte: Alex Kendrick. Szereplők: Alex Kendrick, Shari Rigby, Aryn Wright-Thompson. Forgalmazó: Sony. 114 perc.

 

A jó sportfilmekben (Rocky, Tűzszekerek, Millió dolláros bébi, Foxcatcher, Creed) a sport nem pusztán nézőcsalogató látványelem, hanem emberi drámák katalizátora. A keresztény filmekre (Végtelen hit, A bátorság emberei, Védelmező fegyver) specializálódott segédlelkész-rendező, Alex Kendrick és testvére, Stephen Kendrick legújabb művére ez nem igaz, a Nincs akadályban a sport sajnos csak ürügy a hittérítésre. A rendező által játszott lelkes kosárlabdaedző, John középiskolai csapatát egy nap döntő vereség, az intézményt gazdasági válság sújtja, így a kosarasok szétszélednek. Az igazgató nyomására John átáll a terepfutásra, ami eleinte kevés diákot mozgat meg, köztük a kallódó Hannah-t, akivel nagymamája sikeresen elhitette, hogy rossz életű édesapja már régen meghalt. Így edző és tanítványa elindulnak közös útjukon, hogy a sportban, de még inkább a hitben elérjék a lelki békét.

A Kendrick-fivérek le sem tagadhatnák, hogy kedvelik a Millió dolláros bébit vagy a Creedet, ám ezekhez képest a Nincs akadály kifejezetten bátortalan és erőtlen alkotás. A potenciálisan izgalmas drámák kibontakozását gátolják a didaktikusan és túl nagy dózisban adagolt keresztény dogmák. Habár John és Hannah cselekményszálán is előkerül számos „életszagú” probléma, az alkotók mindegyikre már-már nevetségesen gyakran a hitet kínálják megoldásként. Az apahiányával, magányával és asztmájával küzdő, introvertált tinilány megtérése abszolút hiteltelen: szó szerint betör egy drámaszakkör meghallgatására, és edzője, illetve a nézők szemébe mondja karakteridegen gesztusokkal, hogy rátalált Istenre, az „igazi édesapjára”. A kétórás cselekményben jó, ha fél jut a terepfutásra, amit az alkotók minden igyekezete ellenére sem sikerült összekapcsolni a hittel, legfeljebb Hannah drámájával. Bár azt az alapkonfliktust is sokkal jobban ki lehetett volna bontani, hogy a lány asztmásan akar futóbajnok lenni. A Nincs akadály sekélyes kurzusfilm, amelynek csak az amúgy kiszámítható, végső futási nagyjelenete tartogat valóban katartikus pillanatokat ironikus módon azért, mert a versenyen a keresztény propagandát legyőzi a tiszta küzdeni akarás mindent elsöprő ereje a Hannah édesapját játszó Cameron Arnett remekül előadott, inspiráló beszédének köszönhetően.

Extrák: „Így készült a film”, bakiparádé, kimaradt jelenetek, audiokommentár a Kendrick-fivérekkel, kisfilmek: „A Nincs akadály egy percben”, „Az identitás témaköre”, „A megbocsátás ereje”.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/03 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14462