Test és lélekGyászfeldolgozás és a kamaszokMögöttünk az életRudas Dóra
A hallállal foglalkozó felnövés-filmek egyre erősödő hulláma olyan mintát tár elénk, amely segítségünkre lehet környezetünk és saját magunk megértésében is. A születésre és halálra a nyugati civilizációban
hajlamosak vagyunk ellentétekként gondolni, és bár tény, hogy egyazon
eseménynek a két végéről van szó, ha hajlandóak vagyunk ezt keletibb, vagy akár
csak tágabb értelemben lineáris helyett ciklikus körként vizsgálni, látható,
hogy a két vég közvetlen szomszédjává válik egymásnak. Így nézve pedig az
ezekről alkotott elképzeléseink is felülvizsgálatot igényelnek. A halál, mint
minden rossz és negatív megtestesítője, míg az élet, mint abszolút pozitivitás,
nem maradhatnak ennyire árnyalatlanul szélsőségesek, már csak azért sem, mert
ezek a hibásan fixálódott asszociációk modern életünk megrontói is lehetnek.
Amennyiben sikerül szoros, ok-okozati kapcsolatban gondolnunk a létezés ezen
két végpontjára, az számos értelmetlennek tűnő gyötrelemhez megértést nyújthat.
Természetesen a halálhoz társítjuk a
szenvedést, többé-kevésbé el is fogadjuk, de az elmúlás egy átlagos életciklus
során ennél jóval többször beköszönt, gyakran szinte teljesen észrevétlenül.
Gondoljunk csak a változókorba lépő nőkre, akik termékenységük elvesztése során
érzékennyé, érzelmileg labilissá válhatnak, melankóliával és szorongással
küzdenek, mert testük – és ezzel lelkük is – kéretlen átváltozásra kényszerül.
Míg ennek normalizálására még nem áll teljesen készen a közgondolkodás, sokkal
megértőbbek vagyunk a jelenség maszkulin verziójával, az abszurd döntéseket,
akár családbontást is igazoló kapuzárási pánikkal, ami szintén egy korszak elmúlásával
való megküzdés szövődménye lehet. Sokkalta kevésbé elfogadó azonban a
társadalom a tömeges figyelmet csupán nemrég szerző szülés utáni depresszióval,
ahol egyenesen megvetéssel kell szembenéznie az érintettnek, mert úgy tartják,
ahol egy élet kezdődik, ott nincs helye szomorúságnak. Márpedig a nő, az általa
addig ismert formában meghal, hogy a gyerekkel együtt egy anyának is életet
adhasson.
Ám, ha alaposan megvizsgáljuk ennél még
szokatlanabb helyen is találkozhatunk indokolatlannak tűnő érzelmi mélypontokkal.
Amikor az érintetten először csak szokatlan reakciók, enyhébb irritáltság
mutatkozik, majd egyre irracionálisabb viselkedést mutat, szinte rá sem lehet
ismerni, agresszívvé, lemondóvá válik, elfordul a szeretteitől, megtagadja a
segítséget, és egyfajta mélypontot keresve, se veled se nélküled kapcsolatba
kerül az élettel, amit egyszerre mintha habzsolna és el is dobna magától.
Aki erről a leírásról a gyászra asszociált,
annak igaza volt, aki pedig a tinédzserkorra, annak is. És ez lehet az egyik
legkevésbé megértett időszak fel nem ismert igazsága: a felnőttéválás nem
(csak) érés, az élet bimbózásának szakasza. A felnövés halál.
Erre a tézisre szemléletes példaként
szolgálnak az egyre szaporodó alkotások, amelyek a kamaszkorról szóló mozikat a
gyászfolyamattal vegyítik, és láss csodát, sem a felnövéstörténet, sem a
gyászfilm struktúrája, illetve hitelessége nem sérül. A Semmi, A stand up királynője,
Szólít a szörny, Amíg tart a nyár, Ufóvadászok,
Most jó mind arról árulkodik, a halál
és a felnövés ellentétesnek hitt eseményei valójában rokonjelenségek, így az
sem csoda, hogy feldolgozásuk közel azonos gyászfolyamatot igényel.
Tagadás
Mivel az elmúlás élménye konfrontálhatatlanul
fájdalmas, a személy mindenáron szabadulni szeretne tőle, melynek kissé gyerekes,
de legösztönösebb metódusa – ami nincs, az nem is fájhat alapon – a tagadás.
Ezt a filmekben furcsamód épp feelgood jelenetekben ábrázolják, de van,
hogy szinte a teljes alkotás a betegség ellenére élő, élményeket gyűjtő
szekvenciákra hagyatkozik.
Ilyen például a Most jó című dráma, ahol a gyógyíthatatlan Tessa egy, a falára írt
bakancslistát visz végig, melyeknek része többek között az ivás, bulizás,
híressé válás és a szüzessége elvesztése. Egyértelműen látszik, hogy a halál
narratívája nélkül mindez egy szimpla tinédzser-film cselekményeként is
maradéktalanul adaptálható lenne.
De a svéd Ufóvadászok
is szinte végig a tagadás állapotáról mesél. Denise apja UFO-vadászat közben
nyomtalanul eltűnik, árván hagyva a kislányt, aki azonban nem adja fel a keresést,
ha ebben a dimenzióban nem is – azt reméli – egy másikban biztosan megtalálja.
Bár a film sci-fi alapokon nyugszik, az alienek kiléténél sokkal hitelesebb
képet ad a gyász első stádiumáról, a létezésbe vetett hit és a nemlét, a halál tagadása
közé vonva ironikus párhuzamot. A folyton bajba keveredő, rebellis tinilány
kiváló demonstrációja annak, hogy valóság elutasítása a folyamat ezen
szakaszán, túlzás nélkül földöntúli méreteket ölthet.
Harag
Amikor a tagadás láthatóan eredménytelen, ám
a túlélés és akarás még ott dübörög az illetőben, a tehetetlenség halálosan
komoly haragot szül. A Semmi című dán
film például ezen tehetetlenségből fakadó düh épülését mutatja be. Egy csapat
tizenéves azzal szembesül, hogy osztálytársuk egy napon felhagy a tanulással,
egy fára költözik és onnan kürtöli világgá, hogy az életnek és benne semminek,
nincs értelme. Amilyen bugyutának hangozhat ez elsőre, olyan hevesen
felzaklatja a gyerekeket, akik tudat alatt nyilván a saját, ugyanezt hajtogató
démonjaikkal küzdve egészen véres szélsőségekbe hajlanak, hogy bizonyítsák az
ellenkezőjét. Egy halomba szednek mindent, amiért érdemesnek tartják az életet,
ami az egyre elfajuló indulatok miatt egy kedvenc cipő után egy gyerekkoporsót,
egy kutya fejét, egy levágott ujjat követel tőlük, sőt még az egyik lány
szüzességét is. Ilyen az a lázongás, amit az elmúlással való szembenézés
képtelensége szül. Természetesen nem csak a
Semmi beszél erről hitelesen, a harag a tagadás mellett szintén látványos,
érzelmi túlfűtöttsége miatt kiemelten fontos eleme minden ilyen jellegű
filmnek. A Szólít a szörny, anyját
fantáziavilágban gyászoló főszereplője egy szoba teljes berendezését zúzza
porrá módszeresen, illetve a filmekben tendenciaszerűen visszatérő lopás és
rongálás is ennek az állapotnak tudható be. A harag tehát, mint a tinédzserkor jellemző
emóciója nem feltétlen a szülő ellen irányuló nyílt támadás, hanem a
felnőttéválás ambivalenciája felett érzett, nehezen kifejezhető érzelem, ami – igaz,
ami igaz – jellemzően az érintetthez legközelebb állókra projektálódik.
Alkudozás
Míg a két korábbi stádium grandiózus, hatásos
volta által a filmek eladhatóságában is kulcsfontosságú szerepet játszik, addig
az alkudozás, kisszerűsége miatt ritkábban jelenik meg a vásznon. De azért tetten
érhető, mint a cselekmény elnyújtásának, kifejtésének eszköze – miként az
életben is saját történetük meghosszabbítására igyekeznek azt használni a
gyászt megélők. Az Amíg tart a nyár rákkal
küzdő gimnazistalányát például egy igen támogató közeg veszi körül, ami
megalapoz annak a normál helyzetben abszurd kompromisszumnak, hogy a szinte
idegen Moses, a huszonéves rosszéletű hajléktalan beköltözhessen az értelmiségi
család kertvárosi villájába. Ez az alku csak azért jöhet létre az amúgy
konszolidált szülők részéről, mert tudat alatt azt remélik, amíg ők eltűrik
lányuk betolakodó szerelmét a házukban, addig ő nem hal, nem halhat meg. A Szólít a szörny címszereplője pedig
három történetet ígér az anyja haldoklását végigkísérő Connornak, mielőtt az ő
történetét hajtaná be rajta. És azon túl, hogy a históriák a fiú gyászának
sarkalatos pontjait szedik mesébe vígasztalásképpen, kimondatlanul arról is
biztosítják őt (és a nézőt), hogy a három történet végéig nem kell majd
szembenéznie a legnagyobb félelmével. Sőt, ide sorolható a már említett
bakancslista is.
Depresszió
A tinédzserekről gyakran egy izolált,
érdeklődését vesztett, nehezen motiválható személyre asszociálunk, szokás is felróni
nekik, hogy ugyan mi miatt szomorkodnak, hiszen még előttük az élet. Igen ám,
de mi van mögöttük? Egy gyerekkor gondtalansága, a felelőtlenség szabadsága, a
felbonthatatlannak tűnő barátságok és a nem tudás okozta boldogság. Ezeket
azonban az egyre növekvő értelem, a világra való szélesebb rálátás, és a
rohamosan emelkedő felelősségszint nap mint nap lábbal tiporja. Nem csoda hát,
hogy az átalakulást – nagyjából úgy, ahogy az embert egy vakációról való
hazatérés után – depresszió kíséri. A nagybetűs élet, akárcsak egy hosszú órák
önfeledt játéka után medencéből kivánszorgó gyerekre, sokszoros gravitációval
szakad rá a fiatalra ezekben az időkben, aki érthetően lesújtva érzi magát.
Míg a melankólia az említett filmeket változó
intenzitással végigkíséri, addig A stand
up királynője éppen ellene megy ennek. Sasha nem tudja elfogadni, hogy környezetében
mindenki, különösen édesapja összeomlott anyja öngyilkossága után. Csakis előre
tekint, főcélnak tűzve ki, hogy apatikus apját megnevettesse. Hogy szembeszegüljön
minden öngyilkossághoz vezető döntéssel, neki muszáj vidámnak, életigenlőnek és
erősnek lennie. Miközben ez persze erős tagadás, a svéd dráma arra is
rávilágít, milyen széles skálája fordulhat elő azon tüneteknek, amikről nem is
gondolnánk, hogy depresszió. Modern korunk erősödő tinédzserkori
depresszió-hullámának egyik legveszélyesebb csapdája, hogy a környezet nem
látja a jeleket. Persze Sasha esetében mindenki tudja, mi történik, de egy
szülő elvesztésénél kevésbé egyértelmű, vagy akár nem is meghatározható
élményekkel küzdő fiatalnál a külvilág számára mindebből gyakran csak annyi látszik,
hogy boldog, szórakozni jár, tervei vannak. Ez azonban nem kevésbé depresszió,
mint amit bárki más átél, épp ezért jó, hogy a film nem azt a momentumot teszi meg
kulcsfontosságúnak, amelyet bármely, performanszra kicsúcsosodó felnövéstörténet
tenne, hanem a lány első sírását, amely a tagadás, dühkitörések és alkudozás
után egy hosszú és fájdalmas út első lépése az elfogadás felé.
Elfogadás
Mindennek a hullámvasútszerű, szélsőséges
érzelmekkel és embert próbáló eseményekkel szegélyezett útnak a végén az
elmúlás vár. Az érintett belátni kényszerül, hogy megoldó mechanizmusai
működésképtelenek, miután minden erejét és kifogását kicsavarta a kezéből a
kegyetlen rögvalóság. Nem marad más hátra, mint az elengedés és az átalakulás
megkezdése, amely a gyászfeldolgozó kamaszfilmekben a konkrét halálesetek
mellett a felnövést hozza magával. Connor elfogadva nagymamáját, megkapja
elhunyt anyja régi szobáját, Denise elengedi az apját és megtalálja helyét a
közösségben, a Semmi 8/a osztálya
pedig szétszéled.
Ha feldolgozni nem is sikerül, de túlélhetővé
válik a gyerekkor elmúlása, amelynek a fentiekből láthatóan a halál
szinonímája. Ennek nyomán pedig újragondolandó, hogy nekünk felnőtteknek hol
van a helyünk tizenéves rokonaink, barátaink, diákjaink gyászfeldolgozása
közben. Mellettük, ha szükség van rá, de semmiképp sem velük szemben, olyan
elvárásokat lebegtetve, amiket nem csak bármilyen gyásszal küzdő felnőtt előtt
nem emelnénk, de amelyeknek mi magunk sem feltétlen tudtunk megfelelni. Kevés
olyan halál van, ahol biztosan tudhatjuk, mi vár a túloldalon, de a
felnőttéválás ilyen, érdemes kihasználni az ebben rejlő potenciált.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|