KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kopogás a kunyhóban

Varró Attila

Knock at the Cabin – amerikai, 2023. Rendezte: M. Night Shyamalan. Írta: Paul Tremblay regényéből M. Night Shyamalan. Kép: Jarin Blaschke. Zene: Herdís Stefánsdóttir. Szereplők: Dave Bautista (Leonard), Jonathan Groff (Eric), Ben Aldridge (Andrew), Kristen Cui (Wen). Gyártó: Blinding Edge Pictures / FilmNation. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 100 perc.

Legyen szó egyéni megváltás-történetről vagy kisközösségek túlélő-harcáról, a Shyamalan-életmű legjellegzetesebb tematikai vonása az univerzum által küldött jelek észrevétele és értelmezése: olyan kényszeresen vonul végig az életművön – istenkereső ötödikestől vírusfejtő tanáron át egy ősi legenda alakjait kutató házmesterig –, mintha csak a rendező a való világot is egyetlen óriási narratív rejtvénynek tartaná, amelynek megértéséhez elég egy revelatív erejű felismerés, máris afféle isteni plot twisttel minden világossá válik. Eddigi rejtélymegoldó történeteihez képest azonban a Kopogás a kunyhóban nem csak azért jelöl szemléletváltást, mert az izolált helyszínű MNS-típussztori (háromtagú szivárványcsaládot erdei kunyhójukban túszul ejt négy apokalipszis-látnok, emberáldozatra kényszerítve őket a világ megmentése érdekében) immár a jelek felismerése helyett azok elismeréséről szól – szembeállítva a hit és a racionális világnézet stratégiáit –; de abban is újdonságot jelent, hogy a Váratlan Átértelmező Csavart épp annak kategorikus szabotálása jelenti.

Ám ennek felismerése csupán az alapregény ismeretében lehetséges, ugyanis az adaptáló rendező hiába követi szinte szó szerint Paul Tremblay Cabin at the End of the World-jét, ha azután a történet felénél bekövetkező döbbenetes fordulattól megfosztva úgy átírja és kasztrálja a sztorit, mintha Cameron egyetlen óceánjárót sem süllyesztene el a Titanicban. Míg a Tremblay-regény arról szól, milyen kétségbeesetten ragaszkodunk saját kis buborékunk berögződéseihez, Shyamalan inkább az emberi összetartás és önfeláldozás megváltó erejének szentel egy unalomig ismert melodráma-tanmesét, kigyomlálva a kíméletlen példázatból mindazt, ami aktuálissá teszi a 2020-as években – amelyről egyelőre nem úgy tűnik, hogy az emberiség egyéni áldozatvállalása árán elkerült globális katasztrófa évtizedeként fog bevonulni az antropocén történelmébe. Shyamalan álomgyáriparos társaihoz hasonlóan a könnyes csodát választja, nehogy már szembesülnünk kelljen tetteink véres konzekvenciáival – bár a jelek immár szembeszökőek és tagadhatatlanok, ráérünk szűkre húzni a nadrágszíjat, ha majd bőingek potyognak az égből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15820