KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

JUNG_E

Teszár Dávid

Jeongi – dél-koreai, 2023. Rendezte és írta: Yeon Sang-ho. Kép: Yoo Ji-sun. Zene: Kim Dong-wook. Szereplők: Kang Soo-yeon (Yun), Kim Hyun-joo (Jung_E), Ryu Kyung-soo (Kim). Gyártó: Climax Studio / Dexter Studio. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 99 perc.

A dél-koreai Yeon Sang-ho olyan magasra tette a mércét az első élőszereplős filmjével (Vonat Busanba, 2016) hogy azóta sem tudja azt megközelíteni sem a nézettségi mutatók, sem pedig a kritikai visszhang tekintetében. Sőt, a rákövetkező rendezéseit elnézve (Psychokinesis, Peninsula: Holtak szigete, Út a pokol felé) inkább olybá tűnik, hogy a Vonat a Busanba képviselte a ritka kivételt a sorban. A vadonatúj JUNG_E fárasztó bornírtsága ráerősít erre a hipotézisre: a posztapokaliptikus XXII. században egy tömegtermelésre szánt, elit harci androidon múlik az emberiség sorsa, az android klónozott agya és teste pedig nem mástól származik, mint a fejlesztőcsapat csoportvezető tudósnőjének édesanyjától.

Yeon sci-fi köntösbe öltöztet egy tőről metszett melodrámát halálos betegséggel, mindent lebíró, önfeláldozó anyai szeretettel és egy felnőtt testbe zárt, de a múltban megrekedt, bűntudatvezérelt gyermeklélekkel, amely a metaverzumban nap mint nap kénytelen szembesülni az édesanyja replikájának szenvedésével és halálával. A terhelt anya-lánya kapcsolat érzelmi intenzitása mögött természetesen minden más eltörpül: a bevezető és a záró akciójelenet, az önnön android létükön meghökkenő androidok, a halhatatlanság árának vagy épp a termékesített emberi lény problematikája. A JUNG_E bornírtsága akkor kapcsol át totális zűrzavarba, amikor a rendező azt vizsgálja, hogy vajon az érzelemvezérelt, szoros családi kapcsolatok növelik vagy pedig csökkentik a harci android hatékonyságát. Szomorú tény, hogy a tudósnőt alakító, legendás koreai színésznő, Kang Soo-yeon váratlanul elhunyt a forgatást követően: a pótanya szerepében befutó Kang (The Surrogate Mother, 1987; legjobb színésznőnek járó díj Velencében) az android pótanya karjaiban búcsúzik el a gyöngyvászontól.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15697