KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Valaki figyel

Buzsik Krisztina

Watcher – amerikai-román, 2022. Rendezte és írta: Chloe Okuno. Kép: Benjamin Kirk Nielsen. Zene: Nathan Halperin. Szereplők: Maika Monroe (Julia), Karl Glusman (Francis), Madalina Anea (Irina), Burn Gorman (Weber). Gyártó: Sppoky Pictures / Lost City. Forgalmazó: TVGo. Feliratos. 96 perc.

Chloe Okuno rendezőnő első, önálló nagyjátékfilmes debütálása, a Valaki figyel a tavalyi Sundance Filmfesztiválon szerepelt, a pszichológiai thriller pedig minimalista eszközeinek, a magabiztos rendezésnek és a főszereplő, Maika Monroe erőteljes alakításának köszönhetően ki is vívta magának a közönség elismerését.

Julia és párja, Francis visszaköltözik a férfi szülőhazájába, Romániába egy munkalehetőség miatt, a nő azonban arra lesz figyelmes, hogy valaki töretlenül őt bámulja a szemben lévő ablakból. Aggodalmán nem segít, hogy a környékükön „A Pók” néven elhíresült sorozatgyilkos szedi áldozatait – ez az esemény radikalizálja a nőben az ember alapvető összefüggés- és értelemkereső mechanizmusát, majd ettől egyre paranoiásabbá válik. A hősnő és a titokzatos szemben lakó között zajló folytonos szerepcsere a megfigyelő státuszáért felidézi a reality-műsorok világát, és hozzájárul a film remek dinamikájához, csakúgy mint a női intuíció és a patriarchális hatalmi struktúrák ütköztetése. Julia mentális hanyatlását és házasságának egyre súlyosbodó válságát olyan intelligens, nüansznyi megoldások mutatják, mint az öltözködés megváltozása vagy a nyelvi korlátokból fakadó elszeparálódás. Meglehet, a voyeur-filmek szubzsánerén belül nem mesél újat az Amerikából Bukarestbe költöző pár története (legnagyobb előnyére nem is akar), a hosszú beállításokkal, félhomályba burkolózó képeivel és a klausztrofób közelikkel mégis képes folyamatosan fenntartani a már-már hitchcocki suspense-t. Megkérdőjelezhető momentumai ellenére a Valaki figyel kiválóan ábrázolja az arrogancia veszélyeit, az érzelmi manipuláció, pontosabban a gaslighting jelenségét, a nők komolytalanná tételét, és általánosságban a megannyi embert kínzó szorongás állandóságát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15698