|
Év
2023/március
|
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
Kolozsi László: Elveszett illúziók
Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
Csomán Sándor: Menekülj!
Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
Kovács Patrik: A gép
Huber Zoltán: Eltűnt
Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
Buzsik Krisztina: Valaki figyel
Teszár Dávid: JUNG_E
Gelencsér Gábor: Muriel
Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi
|
|
|
|
|
|
|
Streamline MoziValaki figyel Buzsik Krisztina
Watcher – amerikai-román, 2022. Rendezte és írta: Chloe Okuno. Kép: Benjamin Kirk Nielsen. Zene: Nathan Halperin. Szereplők: Maika Monroe (Julia), Karl Glusman (Francis), Madalina Anea (Irina), Burn Gorman (Weber). Gyártó: Sppoky Pictures / Lost City. Forgalmazó: TVGo. Feliratos. 96 perc. Chloe Okuno rendezőnő első, önálló nagyjátékfilmes
debütálása, a Valaki figyel a tavalyi Sundance Filmfesztiválon
szerepelt, a pszichológiai thriller pedig minimalista eszközeinek, a magabiztos
rendezésnek és a főszereplő, Maika Monroe erőteljes alakításának köszönhetően
ki is vívta magának a közönség elismerését.
Julia és párja, Francis visszaköltözik
a férfi szülőhazájába, Romániába egy munkalehetőség miatt, a nő azonban arra
lesz figyelmes, hogy valaki töretlenül őt bámulja a szemben lévő ablakból. Aggodalmán
nem segít, hogy a környékükön „A Pók” néven elhíresült sorozatgyilkos szedi
áldozatait – ez az esemény radikalizálja a nőben az ember alapvető összefüggés-
és értelemkereső mechanizmusát, majd ettől egyre paranoiásabbá válik. A hősnő
és a titokzatos szemben lakó között zajló folytonos szerepcsere a megfigyelő
státuszáért felidézi a reality-műsorok világát, és hozzájárul a film remek
dinamikájához, csakúgy mint a női intuíció és a patriarchális hatalmi struktúrák
ütköztetése. Julia mentális hanyatlását és házasságának egyre súlyosbodó válságát
olyan intelligens, nüansznyi megoldások mutatják, mint az öltözködés
megváltozása vagy a nyelvi korlátokból fakadó elszeparálódás. Meglehet, a voyeur-filmek
szubzsánerén belül nem mesél újat az Amerikából Bukarestbe költöző pár
története (legnagyobb előnyére nem is akar), a hosszú beállításokkal, félhomályba
burkolózó képeivel és a klausztrofób közelikkel mégis képes folyamatosan
fenntartani a már-már hitchcocki suspense-t. Megkérdőjelezhető momentumai ellenére
a Valaki figyel kiválóan ábrázolja az arrogancia veszélyeit, az érzelmi manipuláció,
pontosabban a gaslighting jelenségét, a nők komolytalanná tételét, és
általánosságban a megannyi embert kínzó szorongás állandóságát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|