KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Minden, ami lélegzik

Pauló-Varga Ákos

All That Breathes – indiai, 2022. Rendezte és írta: Shaunak Sen. Kép: Ben Bernhard, Riju Das és Saumyanada Sahi. Zene: Roger Goula. Szereplők: Salik Rehman, Mohammad Saud, Nadeem Shehzad. Gyártó: Rise Films / Kiterabbit Films. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 91 perc.

„Delhi egy tátongó sebhely és mi apró ragtapasz vagyunk rajta” – geometriai pontossággal a játékidő közepére illesztve fakad ki Mohammed Saud állatorvos, aki testvérével és mentoráltjával egy civil kezdeményezésként indított madárkórházat üzemeltet India fővárosában. A narrációban elhangzott költői kép a Minden, ami lélegzik tételmondata is lehetne, Shaunak Sen rendező tökéletes helyszínt és témát talált a természetvédelmet, valamint a lokális cselekvés erejét hirdető dokumentumfilmjéhez.

A mű a világ egyik legszennyezettebb városának törékeny ökoszisztémáját mutatja be, a barna kányákat állítva a középpontba. A kányák lakott területen is szívesen fészkelnek, azonban a szennyezett levegő miatt Delhiben tömegesen hullanak a földre városi repüléseik során. A Wildlife Rescue nevű egység begyűjti a sérült egyedeket és megpróbálja rehabilitálni őket. A békés egymás mellett élés elősegítése mellett azért is fontos a három tagú állatmentő-állomás munkája, mert a városban élő ragadozó madarak szerepet vállalnak a szemét eltakarításában is. A Delhi utcáin tornyosuló, kezeletlen kommunális hulladékot találó szimbólummá emeli a rendező. A film rögtön egy bravúros hosszú beállítással indul, a kamera egy hatalmas szeméthalmon pásztázik végig, amin százszámra nyüzsögnek a patkányok, a háttérben pedig a belváros szokványos esti élete zajlik. Máskor egy csigát látunk araszolni egy kidobott rozsdás csövön, vagy épp egy kecske legelészik a hulladékhegy közepén. Ember és állat együttélésének nehézségeit, a szimbiózis illékonyságát hangsúlyozza a film, amely a jól működő szimbolika, valamint a szimpatikus és önazonos főhősök miatt nem válik pátoszossá. Sen fokozatosan, egyre kíméletlenebbül tárja fel a „tátongó sebhelyet”, a Delhin végigsöprő erőszakhullám kapcsán a narratívába épülő politikai él pedig tovább nyomatékosítja az ember felelősségét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15695