Film / RegényAustin Wright: Tony and SusanRejtélyes bosszúVarró Attila
Az irodalomtörténész író
szívesen kísérletezett rendhagyó formákkal.
Az angol nyelvű
irodalomban minimum a reneszánsz drámák óta népszerű truvájnak számít a
fikcióba ágyazott fiktív történet, de a posztmodern ezredforduló kellett hozzá,
hogy ezer verzióban elszaporodjon, legyen szó magasirodalomról (A 49-es tétel kiáltása, A vak bérgyilkos), a könyvformátum
fizikai határainak játékos átlépéséről (House
of Leaves, S.) vagy akár
képregény-klasszikusokról (Az őrzők, Sandman). Az viszont már jóval ritkább
eset, sőt talán egyedi eset, amikor a külső szöveg jóformán másról sem szól,
mindössze a beágyazott szöveg olvasásáról: az 1993-ban megjelent Tony and Susan pontosan erre tesz
ellentmondásos kísérletet, ráadásul oly módon, hogy a két történet közötti
metafikciós kapcsolatot sem teszi különösebben megalapozottá. Austin Wright,
tizenhárom éve elhunyt cincinnati irodalomprofesszor nagyjából fél tucatnyi
regényében előszeretettel kísérletezett rendhagyó elbeszélő formákkal, az
életpálya derekán megjelent Tony and
Susannal azonban még elszánt híveit is zavarba hozta: míg a párhuzamos
cselekmény egyik szálán egy viszonylag mezítlábas bosszú-noir zajlik, amelynek
irodalmi értékei jobbára kimerülnek a szűkszavú, mégis igen expresszív,
helyenként kifejezetten költői stílusban (valahol Cormac McCarthy és a Winter’s Bone-nal elhíresült Daniel
Woodrell határvidékén), a másik szál története a bűnügyi sztorit olvasó
kertvárosi feleség kertvárosi hétvégéjéről, az olvasás közben felrémlett reflexióiról
és a szerzővel kapcsolatos emlékeiből áll össze.
A címbeli Susan egy nap
rejtélyes kéziratot kap volt férjétől, Edwardtól, akivel az elmúlt tizenöt évben
még felületesnek is alig mondható kapcsolatot ápolt: az Éjszakai ragadozók címet viselő regény egy matematikaprofesszor,
Tony kálváriáját követi nyomon, akinek egy családi nyaralás alkalmával
leszorítja a kocsiját három hegyvidéki redneck
az éjszakai országúton, elrabolják a tehetetlen férfitől feleségét és
kamaszlányát, majd egy lakókocsiban halálra erőszakolják őket. Susan egyre
kényelmetlenebb érzésekkel követi nyomon Tony történetét, amely a hullák
megtalálásától az egy éves eredménytelen lábadozáson át (mialatt sikertelen
kísérletet tesz egy új kapcsolatra egyik tanítványával) egészen a helyi seriff
megszállott magánhadjáratának eszközeként végrehajtott bosszúig tart, és közben
az olvasóval együtt megpróbál rátalálni az összekötő szálakra Edwarddal
folytatott fiatalkori kapcsolatával, amely során nem csupán megcsalta az
életképtelennek tartott férfit egy szomszédban lakó sikeres orvossal, de írói ambícióit
sem igazán támogatta. Wright egyáltalán nem könnyíti meg a befogadó oldal
dolgát: noha mélyen lemerül mindkét főhőse belső világába és egyre-másra hozza
fel az értékes észrevételeket, a két sztorit mintha végig teljesen különálló
egységként kezelné. Akárcsak a hasonló felállást használó Margaret Atwood-regény
(A vak bérgyilkosnő) és az idén
magyarul megjelent Reneé Knight domestic
noir (Cáfolat), a regény itt is valamiféle
bosszú eszközeként jelenik meg, de hogy pontosan miért és milyen módon áll
bosszút Edward Susan-on, azt az író gyakorlatilag az olvasói képzeletére bízza,
vagy épp olyan nyomozói képességet követel meg tőlük, amelyet hősnőjétől megtagad.
Érthető, hogy az idei
hollywoodi filmverzió szerzője, Tom Ford éppen ezeket a lyukakat igyekszik
befoltozni saját olvasatával az éjszakai ragadozóvá formált Susanról, akit több
módon összeköt a regény gyilkosaival, ráadásul már a színészválasztással is
jelzi Tony és Edward azonosságát. A Wright-regény nem kínál ilyesféle mankókat,
egyformán távol tartja magától a szépirodalmi kuriózumokra vágyó értelmiségi
olvasókat (akik ezúttal nem kapják meg a szerzőtől várt kísérleti próza
izgalmait) és a hagyományos thriller-örömökre vadászó lektűr-ragadozókat
(akiknek nem nagyon jut sem az aktív főhőssel való azonosulás, sem a pozitív
végkifejlet ajándékaiból). Míg későbbi regényeiben, a Disciple szekta-krimijéban vagy az After Gregory „menekülő férfi”-modellre felhúzott thrillerében a
bűnügyi történet szoros egységet alkot a főhős(ök) személyes drámájával, a Tony and Susan esetében ezt csupán az Éjszakai ragadozók férfitörténete kapja
meg – Susan inkább női tükörkép marad a tanácstalan olvasó számára, aki nem
csupán frusztrációjában osztozik, de bizonyos fokig maga is a szerzői bosszú értetlen
áldozatának érzi magát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 4.57 |
|
|