KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
   2016/december
NŐI SZEREPEK
• Baski Sándor: Az üvegplafon alatt Nők a Fehér Házban
• Schubert Gusztáv: „Amerika királynője” Pablo Larraín: Jackie
• Barkóczi Janka: A harmadik hullám Asghar Farhadi hősnői
• Varró Attila: A hiány iszonyata Val Lewton és a női horror
• Vincze Teréz: Egy szexi koreai feminista A szobalány
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Védtelen ártatlanság (Bara Margit 1928-2016)
• Schubert Gusztáv: Csoóri Sándor, a filmes Parázson lépkedő
• Morsányi Bernadett: Makacs fiúk Beszélgetés Szomjas Györggyel
LENGYEL MÉRCE
• Báron György: A nemzet filmművésze Andrzej Wajda (1926-2016)
• Pörös Géza: Nincs alku Andrzej Wajda: Emlékképek
• Zalán Márk: Bedobozolt történelem Lengyel hadiállapot 1981
• Morsányi Bernadett: Bármi megtörténhet Marcel Łoziński dokumentumfilmjei
FRANCE NOIR
• Ádám Péter: Gengszterből filmrendező José Giovanni
FESZTIVÁL
• Szabó Ádám: Undorból születnek Sitges
• Bartal Dóra: A hátunkon cipelt múlt Jihlava
• Csiger Ádám: Fiatalos kezdés Primanima
• Barkóczi Janka: Aki sosem látta Párizst Window Horses
KÖNYV
• Nagy V. Gergő: A nemzetközi Férfi Tarr 60
TELEVÍZÓ
• Várkonyi Benedek: A pokol másnapján Beszélgetés Olivier Wieviorkával
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rejtélyes bosszú Austin Wright: Tony and Susan
• Alföldi Nóra: Kárhozottak királya Tom Ford: Éjszakai ragadozók
KRITIKA
• Varga Zoltán: X elvtárs A martfűi rém
• Barkóczi Janka: Belső száműzetés Bereczki Csaba: Soul Exodus
• Andorka György: Bölcselmük álmodni képes Doctor Strange
MOZI
• Baski Sándor: Teljesen idegenek
• Gelencsér Gábor: Olli Mäki legboldogabb napja
• Pápai Zsolt: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal
• Forgács Nóra Kinga: Az állam Fritz Bauer ellen
• Kovács Kata: A mélység kalandora
• Vajda Judit: A könyvelő
• Barkóczi Janka: Hideg hegyek
• Huber Zoltán: Mentőakció
• Kránicz Bence: Creative Control
• Roboz Gábor: Az utolsó emberig
• Csiger Ádám: Jack Reacher: Nincs visszaút
• Sepsi László: Bezárva
• Varró Attila: Életem Cukkiniként
• Andorka György: Legendás állatok és megfigyelésük
DVD
• Barkóczi Janka: Magyar Filmhíradó Évfolyam 1956
• Kránicz Bence: Szerelem
• Gelencsér Gábor: Angi Vera
• Benke Attila: Menny és pokol
• Pápai Zsolt: Tripla kilences

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szerelem

Kránicz Bence

Magyar, 1970. Rendezte: Makk Károly. Szereplők: Törőcsik Mari, Darvas Lili, Darvas Iván. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 90 perc.

 

Ritka a csillagok olyan tökéletes együttállása a magyar filmtörténetben, mint amely a Szerelem elkészültéhez vezetett. Makk Károly korszakos jelentőségű filmjében tehetségének, képességeinek legjavát adta néhány kivételes művész, akik közül Déry Tibor vagy Darvas Iván személyes élettényeiket, Kádár börtönében átélt szenvedésüket is beleírták, beleforgatták a Szerelembe. A rendező bölcsen, érzékenyen engedte érvényesülni és hozta közös nevezőre munkatársai egyéni művészi törekvéseit: Déry ambícióját, hogy megragadjon valamit a Monarchia letűnt, elpusztított világából és két-három ember minden történelmi viszontagságot lebíró szenvedélyéről meséljen; a nemzetközi karriert befutott Darvas Lili utolsó, nagy alakítását; Tóth János operatőr kísérleteit.

Már csak a Tóth által kidolgozott vizuális stílus újrafelfedezése miatt is érdemes beszerezni a film felújított változatát tartalmazó DVD-t. A fiát éveken át hazaváró matróna szobájának gazdag, szinte másvilági tárgyornamentikája, a tükröződő, torzuló felületek, belső keretek játéka végre a lehető legjobb minőségben látható, még plasztikusabbá téve például a múlttal és a szeretettel összekapcsolódó tárgyak faanyaga és a börtönt, fogságot jelképező hideg fémek képi feszültségét.

Az emlékezés természetét letapogató, lírai, asszociatív filmstílusról éppen úgy rengeteg tanulmány született az elmúlt évtizedekben, mint a Szerelem politikai bátorságáról – hiszen nem egyértelmű, hogy Darvas Iván karakterét Rákosi vagy Kádár rendszerében ítélték el. A rendező és Gelencsér Gábor filmtörténész közös audiokommentárjában Makk Károly talán emiatt is tartózkodik attól, hogy mélyebben elemezze a filmjét. Többnyire röviden, enigmatikusan fogalmaz, miközben Gelencsér alaposan, több szempontból járja körbe a film művészi eredményeit, mindig kiemelve azt is, rá melyik jelenet gyakorolja a legnagyobb hatást.

A lemez másik legérdekesebb extrája egy 1985-ös televíziós portréfilm Makkról, amely elsősorban privát filmként, (fél)amatőr videóként izgalmas: a rendező paloznaki nyaralójában rendezett vendégségről tudósít. Törőcsik Mari reklámszatyorral a kezében érkezik, Jeles András játékosan megpróbál elgáncsolni valakit, Psota Irén segít gyufát gyújtani Makk kétéves kisfiának, a kisfilm elején pedig a rendező jóízűen, négy snitten keresztül fogyaszt el egy almát. Ezek az intim, emberi momentumok épp olyan szépek és sokatmondóak, mint ahogy Darvas Iván és Szabó István beszél a riporternek Makk Károlyról, Psota a fantasztikus szexuális életükről, vagy Jeles a Liliomfi varázslatáról.

Extrák: Audiokommentár, portréfilm (Makk Károly és vendégei), előzetes, híradófelvétel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/12 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12994