KritikaA martfűi rémX elvtársVarga Zoltán
Sopsits Árpád valós
alapokon nyugvó thrillere a privát pszichózist a politikai rothadás
rendszerével keresztezi.
Valóban megtörtént hazai
sorozatgyilkosság históriáját eleveníti fel Sopsits Árpád új filmje, A martfűi rém. A magyar bűnügyi krónikák
egyik leghátborzongatóbb eseteként híresült el „a martfűi rém”, a
teherautósofőrként dolgozó Kovács Péter ámokfutása, aki 1957 és 1967 között
mintegy féltucat nőt támadott meg a Szolnok megyei kisvárosban: áldozatai közül
ketten túlélték az atrocitásokat, négyen azonban a kéjgyilkos kezei között
végezték. A „martfűi rém” legendáriumához hozzátartozik a magyar igazságszolgáltatás
egyik nagy melléfogásaként számon tartott tévedés is: Kovács első áldozatának feltételezett
gyilkosát hamar börtönbe – előtte kis híján a vesztőhelyre – juttatta az
ügyészség, Kirják János azonban ártatlanul ült a rém helyett – 11 évet.
A rendező nem először indul
ki megtörtént bűnügyből (Céllövölde),
s ugyancsak foglalkoztatták már a kora Kádár-korszak (illetve a diktatórikus
államberendezkedés) és az emberi személyiség torzulásainak összefüggései (Torzók). Sopsits műve arra vállalkozik,
hogy több nézőpont váltogatásával, avagy ütköztetésével és tükröztetésével
közelítse meg a „martfűi rém” szövevényes történetét. Nem csupán a
kéjgyilkosság-sorozat krónikájára fókuszál A
martfűi rém, hanem az azt körbeölelő társadalmi közeg – mindenek előtt a
hatóságok, a szocialista államapparátus – működését is vizsgálja. A privát
pszichózist a politikai rothadás-rothadtság rendszerével keresztező szemlélet
rávilágít arra, hogy ha nem is közvetlen módon felelős az elnyomó rezsim a rém
feltűnéséért, annak őrjöngését mégis elősegíti – az emberi életnél fontosabbnak
tartva a pártérdekeket, a bürokráciát és a tagadást („Ebben az országban
nincsenek sorozatgyilkosok! Világos?” – szögezi le egy elöljáró). Sopsits
filmje ugyan nem az 1956-os eseményeket feldolgozó filmeket gyarapítja (már
csak azért sem, mert nagyrészt a 60-as évek középső harmadában játszódik),
mégsem hagyja, nem is hagyhatja reflektálatlanul az elbukott forradalmat. Az „októberi
balhé” (így emlegeti az egyik nyomozó) és a nagyhatalmi megtorlás árnyéka
rávetül a karakterekre, befolyásolja és manipulálja döntéseiket, szűkíti
mozgásterüket. A kényszervallatás késleltetve felfedett mozzanata is súlyosabbá
válik ebben az összefüggésben.
Az államszocializmusban
tomboló sorozatgyilkos és a hatalmi intrikák és érdekek által is nehezített
nyomozásfolyamat kettőse óhatatlanul emlékeztet az ugyancsak megtörtént esetet
feldolgozó X polgártárs című filmre, amely
Andrij Csikatilo, a „rosztovi rém” kézre kerítését mutatja be. Az egyébiránt
részben magyarországi helyszíneken forgatott X polgártársban a leírhatatlan szörnyűségeket elkövető Csikatilo
családi életébe, otthoni közegébe is bepillantást nyerünk, hasonlóképpen ahhoz,
ahogyan Sopsits is bevezeti a nézőt a bestia privátszférájába – fölerősítve az
ártalmatlan külső, a kedves ismerős (a martfűi rémet a filmben több áldozata is
ismeri, megbíznak benne) és a mögötte rejlő rettenetes titok kontrasztját. Még
abba a mozgóképbe is bepillanthatunk, ami „beindította” a gyilkos fantáziáját:
míg az igazi rémet moziban hozta lázba egy argentin film, A martfűi rémben tévéképernyőn látjuk az obskúrus mű erőszakos
részletének rekonstrukcióját (mivel az alkotók nem tudták megszerezni az
eredeti filmet, a képsorok saját verzióját készítették el). A rém magánéletének
feltérképezésébe illik az a remek – és dermesztő – csavar is, hogy az egyik életben
maradt áldozat nem más, mint a gyilkos felesége, akire a rém a tudtán kívül
csapott le, mert másnak hitte a vörös paróka miatt: az alteregók és a szexuális
vágyat provokáló praktikák kedvelt pszichothriller-motívumai így kapnak sajátos
helyiértéket Sopsits filmjében.
Az X polgártársban két rendőrtiszt megy el a végsőkig a perverz
gyilkos megfékezésében, A martfűi rémben
is elsősorban két figura vállát nyomja a teher: az Anger Zsolt megformálásában
látható tapasztalt nyomozót és újsütetű társát, a Bárnai Péter által alakított
ifjú ügyészt. Mindezek alapján A martfűi
rémet akár az X polgártárs ikerdarabjaként
is pozícionálhatjuk; a hazai filmtörténetben lazábbak a kapcsolódási pontok, de
többet is találhatunk. Dobray György Az
áldozatában is kéjgyilkos – igaz, fiktív rém – élte ki aberrációit, ő
azonban mellékalak maradt, a film a viktimológia elméletét felhasználó nyomozó belső
vívódásaira és magánéleti krízisére helyezte át a hangsúlyt. Fazekas Lajos évekig
visszatartott, végül 1984-ben bemutatott tévéfilmje, a Defekt hírhedett végkifejletében a pincemélyi kútból kihalászott
holttestek, a szétfoszlott koponyák és málló mellek horrorisztikus képsorai
vezettek be addig alighanem ismeretlen hatáselemeket a magyar tömegfilmbe. A martfűi rém naturalisztikus részletei
továbbviszik ezt a vonulatot, de nemcsak az „eredmények”, hanem a konkrét
gyilkossági aktusok bemutatásában is, és ez akkor is méltányolandó merészség az
alkotóktól, ha a kortárs amerikai bűnügyi sorozatokon és filmeken edzett nézőt az
ilyen képsorok már kevésbé rázzák meg – Sopsits filmjében ezek a jelenetek
bármily felkavaróak is (különösen amikor a gyermekkorú áldozat agóniáját
vagyunk kénytelenek végignézni), nem válnak öncélúvá. A Mielőtt befejezi röptét a denevér is a távoli előképek között
említhető: Tímár Péter pszichothrillerében (amely a legihletettebben nyúlt
ehhez a műfajhoz a Sopsits-filmet megelőzően) sokatmondó mozzanat, hogy a
fenyegető figura – rendőr. Tímárnál ebből ugyan legfeljebb bújtatott vagy
áttételes rendszerkritika következik, Sopsitsnál viszont nemcsak direktté
válik, de az egyik főtémaként tételeződik az államapparátus embertelenségének
és életellenességének láttatása.
A szórványos magyar
előzményekhez képest A martfűi rém nem
él művészfilmes módszerekkel és manírokkal, s a műfajfilmes dramaturgiát sem építi
le, ellenkezőleg: a feszültségépítésben és atmoszférateremtésben sikeresen
követi a sorozatgyilkos figuratípusára építő pszichothrillerek hagyományait, s veszi
át a kötelező és a fakultatív zsánerkellékeket. Kiváltképp látványosan érhetők
tetten ezek a jegyek a baljós és végzetes éjszakai jelenetek fényképezésében,
az expresszív nézőpontok alkalmazásában, a fenyegetettség vizuális sejtetésében
vagy néhány sokkeffektusban – míg dramaturgiailag a rém többszörös
lelepleződése (privátközegében és a hatóságok előtt egyaránt) lehet emlékezetes:
a széttört kocsiablakból származó üvegszemcsék nyomravezető szerepe a
valóságból vétetett, a különböző nyomok és jelek felismerésének átfedésbe
hozása, torlódása azonban a tényanyag írói-drámai átlényegítését dicséri.
Amivel A martfűi rém meghaladja a megidézett és
felhasznált konvenciókat, az a gyilkos és a nyomozók cselekményszála mellett
érvényesülő harmadik cselekményív, vagy sokkal inkább nézőpont: az ártatlanul
elítélt emberé. Bár a szálaknak ez a megtöbbszörözése – óhatatlanul – eredményez
némi egyenetlenséget az elbeszélő-szerkezetben, azaz nem sikerül végig
egyensúlyban tartani a három nézőpontot, más vonások azonban kárpótolnak ezért
a hibáért. Az elítéltet középpontba helyező réteg ugyanis a rém és a rendőrök konfrontációjához
az emberi szenvedés és megalázottság valóságos tablóját adja háttérként (a börtönerőszaktól
kezdve az öngyilkossági kísérleten át a perújrafelvételi kérelmek kudarcáig),
valamint a rab és a nővére közötti kötődés megjelenítése lehetőséget ad a
testvéri hűség és szeretet kihangsúlyozására is.
Sokáig rejtély marad, hogy
a férfi miért vállalja a bűnhődést egy el nem követett tettért. A magyarázat
akár dosztojevszkiji párhuzamokat is felvethet; fontosabb viszont, hogy Sopsitsnak
ez a karakter lehetőséget ad arra, hogy az ártatlanul megvádolt figura műfaji
toposzát is játékba hozza. Mivel pedig a tévesen elítélt férfi és a valódi
gyilkos kapcsolódását több mozzanat is aláhúzza – így az első áldozat személye,
vagy a jelenet, amely valóban szinte tükrözteti is a két férfit –, A martfűi rém a pszichothriller szívesen
variált motívumát, az alakmás-, azaz a doppelgänger-problematikát
is megpendíti: ebben az értelmezésben a gyilkos az ártatlanul elítélt figura
sötét oldala, aki végigviszi mindazt, amit az utóbbi csak elgondolni mert. A
három szál igazán torokszorító módon mégis az epilógusban ér össze; a
párhuzamos montázsban láttatott főszereplők sorsa nyomatékosítja, hogy nemcsak
a kéjgyilkos szedte gátlástalanul az áldozatait – de a rendszer is. A martfűi rém ettől a tapasztalattól,
nem pusztán a nálunk lejátszódott rémtörténet megidézésétől válik valódi magyar thrillerré.
A MARTFŰI RÉM – magyar, 2016.
Rendezte és írta: Sopsits Árpád. Kép: Szabó Gábor. Zene: Moldvai Márk. Vágó:
Kovács Zoltán. Hang: Tőzsér Attila. Producer: Ferenczy Gábor. Szereplők: Hajduk
Károly, Balsai Mónika, Anger Zsolt, Bárnai Péter, Szamosi Zsófia, Jászberényi
Gábor, Csépai Eszter. Gyártó: FocusFox Stúdió. Forgalmazó: Big Bang Média. 100
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 7.5 |
|
|