Lengyel mérceLengyel hadiállapot 1981Bedobozolt történelemZalán Márk
Az 1981 decemberében
bevezetett hadiállapotot a lengyel filmművészet is súlyosan megsínylette: több
alkotást évekre betiltottak.
Harmincöt évvel ezelőtt,
1981. december 13-ának hideg vasárnap reggelén a lengyel lakosság harckocsik
rettentő dübörgésére és katonai őrjáratok masírozására ébredt. Az akkori
miniszterelnök és egyben a párt főtitkára, Wojciech Jaruzelski a társadalom legnagyobb
megdöbbenésére kihirdette a hadiállapotot, melynek célja az addigra már több
mint tízmillió főt számláló, Lech Wałęsa vezette, hónapról hónapra erősödő, a
fennálló politikai rendet alapjaiban megváltoztató Szolidaritás Független
Szakszervezet mozgalmának elnyomása volt. A pártvezetés igyekezett mindent
(gyárak, bányák, kikötők) katonai irányítás alatt tartani, az országhatárt és
reptereket lezárta, elrendelte a kijárási tilalmat, valamint több ezer
Szolidaritás tagot, köztük Wałęsát, internált. Sokakat arra kényszerítettek,
hogy tagadják meg a mozgalmat, különben szabadságukat és megélhetésüket teszik
kockára. A hadiállapot a kultúrával, így a filmművészettel szemben sem ismert
kegyelmet: Andrzej Wajda X stúdióját felfüggesztették, többen emigrálni
kényszerültek, a következő négy évben jelentősen korlátozták a filmforgalmazást,
és számos alkotást betiltottak, melyeket Lengyelországban manapság „polcos
filmeknek” hívnak. Olyan alkotások, mint a Kihallgatás
(Przesluchanie, 1982), a Hideglelés (Dreszcze, 1981), A királyok anyja (Matka Królów, 1982), a Magányos nő (Kobieta samotna, 1981) és
a Véletlen (Przypadek, 1981) nemcsak a hatalom mindenre kiterjedő
revíziója miatt kerültek dobozba, hanem mert őszinte hangnemben foglalkoztak
aktuális társadalmi problémákkal. Emellett nyíltan szembenéztek a meghamisított
és elhallgatott múlttal, konkrétan a huszadik századi lengyel történelem egyik
legsötétebb, sztálinista korszakával.
A betiltott filmek
múlttal és jelennel szembeni kritikus hangvétele nem meglepő, ha figyelembe
vesszük, hogy valamennyi alkotás a hetvenes évek második felében létrejött
morális nyugtalanság periódusának szerves és fontos műve. A dokumentumfilmes
gyökerekkel rendelkező irányzat egyik sajátsága, hogy filmjeinek zöme szakít az
irodalmi művek adaptálásával, helyette személyes tapasztalatokból merít, és a
mindennapi társadalmi problémákra összpontosít. Zanussi Illumináció (Iluminacja,
1973), Védőszínek (Barwy ochronne, 1977), vagy Kie¶lowski Amatőr (Amator, 1979) című filmjei mind olyan hétköznapi hősöket
ábrázolnak, akik rendre a hatalom cinizmusával szembesülnek, fontos magánéleti
vagy munkahelyi döntések előtt állnak és szereznek keserű társadalmi
tapasztalatokat. A morális nyugtalanság művei azonban nemcsak a jelen
valóságának kendőzetlen ábrázolását, hanem a múlt tisztázását és a bűnösök leleplezését
is céljául tűzték ki. Andrzej Wajda remekműve, A márványember (Człowiek z
marmuru, 1977) az első olyan lengyel alkotás, mely valódi képet rajzolt a
sztálinista idők terrorjáról, a hatalom manipulációjáról, és annak hétköznapi
emberre gyakorolt hatásáról. Wajda céltudatos, határozott hősnője, Agnieszka
vizsgafilmje témájául Mateusz Birkut, az ötvenes évek sztahanovista élmunkás
történetének feldolgozását választja. Interjúi során apránként feltárul a néző
előtt Birkut sorsa, miképpen vált a Krakkó melletti kis faluból származó
egyszerű, őszinte és becsületes emberből a pártvezetés kedvence, akit
óriásplakátokon és propagandafilmekben mutogathatnak, és azt is, hogyan
csalódik abban a hatalomban, mely kihasználta őt. Wajda, mint oly sokszor nagyszerű
életműve során, szinte kézzelfoghatóan kifejezte a lengyel társadalom aktuális lelkiállapotát,
politikai-történelmi közérzetét. Nem túlzás azt állítani, hogy A márványember sokban hozzájárult 1980
nyarának eseményeihez, már-már a Szolidaritás előképének tekinthető, amit a
film befejezése is sugall, melyben a munkásfiú (Birkut fia) és az értelmiségi
lány (Agnieszka) magabiztos léptekkel haladnak előre a televízió
szerkesztőségének folyosóján. Három évvel később, mikor Wajda elkészítette a
folytatást (A vasember) a fokozatosan
lazuló cenzúra a Szolidaritás idejére szinte semmivé foszlott, így ebben az
időszakban, a hadiállapot bevezetéséig, sokkal szabadabban lehetett korábban
tiltott témákat feldolgozni. Jóformán ennek volt köszönhető, hogy Ryszard
Bugajski, aki Wajda stúdiójában kezdett dolgozni és mindvégig ellenállt a tőle jelentéseket
kicsikarni szándékozó belügyesekkel szemben, elkészíthette Kihallgatás című filmjét, mely az egyik legkegyetlenebb és legnaturálisabb
film a sztálinista terrorról.
Kíméletlen drámájának
hősnője a szenvedélyes, életvidám és bohém táncosnő, Antonia Dziwisz, aki egy
átmulatott éjszaka után börtönben találja magát. Nem érti, miért került oda,
válaszokat nem kap, kihallgatása viszont azonnal elkezdődik. Könyörtelen
vallatói először lelkileg, a magánéletében vájkálva próbálják meggyengíteni,
majd fizikailag (szűk, koszos, vizes lyukba zárva) arra kényszeríteni, hogy
olyan bűnöket valljon be, melyeket nem követett el. Minden múltbeli futó kapcsolatát,
jelentéktelen csínytevését felhasználják ellene, de a megaláztatások ellenére
Antonia nem törik meg. Sziklaszilárd élet- és lelkiereje dacol a vele szemben
tanúsított brutalitással. Erős jelleme nemcsak cellatársnőit, hanem egyik vallatóját,
Morawskit is megdöbbenti, aki nem érti, Antonia hogyan képes ellenállni és
emberként viselkedni. Milyen magasztos eszme nevében tűri a megaláztatásokat?
Morawski erős hite saját rendszerében Antonia hatására meggyengül, és idővel
elkezdi tisztelni őt, sőt vonzódni iránta. Bugajski filmje nem csupán egy
élettel teli, szabadgondolkodású nő pszichológiai megtörési kísérletének
brutális folyamatát mutatja be, hanem az emberi méltóság győzelmét a
kegyetlenség felett. Félreérthetetlen üzenetet a lengyel társadalomnak és a
Szolidaritásnak, ugyanakkor erőteljes kritika az államvédelmi hatóság
működéséről, a sztálinizmusról, melyben a hatalom mindent ellenőrizni kíván. Bárkit
bármilyen okból elítélhetnek, és ha az egyén hite csak egy kicsit meginog a
rendszerben, netán másképpen gondolkodik róla, vagy szabálytalanul, spontán éli
életét, mint ahogy Antonia tette bebörtönzése előtt, minden ok nélkül
letartóztathatják azzal a váddal, hogy az ellenséget segíti, és a rendszert gyengíti.
Az egyén nem csupán
fizikálisan, hanem ideológiai szempontból is ki van szolgáltatva a politikai
elnyomás mechanizmusainak. A demagógia, mint egy vírus, megfertőzi az embert,
főleg, ha még gyermek. Wojciech Marczewski Hideglelése
azt mutatja be, hogy egy szótlan, naiv tizenkét éves fiú, kinek apját
egyébiránt a belügyesek minden ok nélkül börtönbe zárják, pár hónap alatt
miképpen válik hithű kommunistává az ötvenes évek Lengyelországában. Apja
távollétében Tomaszt jó tanulmányi eredményei miatt úttörőtáborba küldik, ahol
az oktatók nem tűrik az őszinteséget, a párt propagandaszövegeit a fiatalok
szájába adják, és többek között arra kényszerítik őket, hogy írjanak
szüleikről, osztálytársaikról, valamint megtalálják a rendszert szétverni
kívánó ún. provokátorokat. A kezdetben bizonytalan Tomasz egyre fogékonyabbá
válik az ideológiára, ugyanis beleszeret tanárnőjébe, akit úgy igyekszik
elkápráztatni, hogy elárulja a titokban Szabad Európa Rádiót hallgató és
másokkal hallgattató társait. Tomasz átváltozását azonban nemcsak a tanárnő
iránti érzelmei és erotikus vágyálmai okozzák, hanem mert a táborban
elfeledheti otthoni üres, ingerszegény életét, az iskola unalmas óráit a
fűtetlen termekben. Része lesz egy közösségnek ahol – árulását követően – kivívja
a tanárok és a diákok tiszteletét. Tomasz, mint a morális nyugtalanság hőseinek
többsége, állandóan kétségek között őrlődik. Árulóvá váljon, vagy ne beszéljen?
Szolgáljon-e egy gyanúra és fenyegetésre épülő rendszert? A szorongó fiú
lelkében zajló komplex folyamatokat és bizonytalanságot – melyben összemosódik
félelem és szexualitás, álom és valóság – kifejezően illusztrálja a „könnyező”
Marx-portré, melyhez a vallásos neveltetésű Tomasz a film végén imádkozik. A
benne kialakult torz istenkép jól érzékelteti az egymással szöges ideológiai
ellentétben álló (katolicizmus kontra kommunizmus) neveltetésének hatásait és a
lelkében dúló zűrzavart.
A Kihallgatás és a Hideglelés
pár hónap eseményeit ábrázolja, A királyok
anyja azonban nem kisebb feladatot vállal, mint hogy egy özvegyasszony,
Lucja Król és négy fia szemszögéből mutassa meg a huszadik századi
Lengyelország talán legzivatarosabb huszonhárom évét. Zaorski filmje ugyanakkor
– a több lengyel történelmi alakról és eseményről készült archív felvételek
ellenére – nem történelmi tabló, hanem neorealista stílusjegyekkel operáló film,
egy hétköznapi asszony nyomorúsággal és tragédiákkal terhelt életének
története, aki igyekszik fiait tisztességesen felnevelni. Alig két évtized
alatt (1933-tól 1956-ig) Lengyelország számtalan súlyos történelmi-politikai
változáson és nemzeti tragédián esik át, ám Lucja Królt ez érdekli a legkevésbé.
Jól mutatja ezt az a jelenet, melyben egyik fia hazaérkezve lelkesen jelenti be
a második világháború kitörését, mire anyja lehordja, nehezen megkeresett
pénzét gyermekei ellopták tőle és nem fogja tudni kifizetni a lakbért. Lucja
végső elkeseredésében mindig levelet ír az aktuális hatalom vezetőjének,
folyton az államtól várja a segítséget – hiába. Üzenetei el sem jutnak a címzettekhez.
Próbálkozásai ellenére képtelen fiai sorsát irányítani: a legidősebb
karrieristává vált, a másik alkoholista, a harmadik, koncentrációs tábort
túlélő fiút párthűsége ellenére a belügyesek koholt vádak alapján börtönbe
zárják (ahol, mint később kiderül, halálra verik), a negyedik lopás gyanúja
miatt szintén rács mögé kerül. Lucja nem kap segítséget sem az egyháztól, sem a
fiát elítélő bírótól, vagy a háború után KGB-ügynökké vált, de a rendszer
működésében elbizonytalanodó baráttól. A totális reménytelenség és tragédiák
közepette mégsem tör meg, sikerül felülkerekednie a tragédiákon. Antoniát
életereje, Lucját végtelen optimizmusa és hite táplálja, ahogy a film utolsó
jelentében meg is fogalmazza: „másoknak nehezebb élet jutott.”
A remény az egyetlen
képzeletbeli mankója a Magányos nő
hősnőjének, Irenának is. A lelkileg és testileg egyaránt kimerült asszony új
lakást szeretne, ugyanis leírhatatlan szegénységben, egy vasúti sínek melletti
apró lakóházban él kisfiával. Nincs meleg víz, áram is alig, nénikéje halálos
beteg, látástól vakulásig dolgozik postásként, fizetése arcpirítóan alacsony,
szomszédja pedig csak arra vár, hogy elvehesse tőle otthonát. A környezetében
élők valamennyien lenézik (a pártfelügyelőnek írt kétségbeesett leveleit
válaszra sem méltatják), kivéve a fogyatékkal élő Jacek, aki emberként bánik
vele. Mindketten a társadalom kivetettjei, napról napra élnek, de nagy vágyaik
vannak (Jacek külföldre kíván menni). A szegénység és kilátástalanság egyre
erősödő feszültséget generál bennük, Irena reménytelenségében olyan tettekre
vetemedik, melyekbe normális esetben sohasem kezdene bele. Munkahelyéről lopni
kényszerül, fiát pedig hátrahagyja, hogy Jacekkel együtt jobb élete legyen
külföldön. Agnieszka Holland műve a lengyel film talán legpesszimistább
alkotása. Megrázó őszinteséggel, mellébeszélés nélkül ábrázolja azt a
megdöbbentő nyomort, melynek láttán, ha nem is teljes, de hatásos képet kaphat
a néző arról, hogy a nyolcvanas évek elején miért lett elege a lengyel
társadalomnak az aktuális rendszerből. Noha Holland elvétve ugyan, de utal
saját korára (az élelmiszerhiány miatt kígyózó sorok látványa a boltok előtt),
Zaorskihoz hasonlóan nem politikus filmet készített. Hőseit ugyanis nem a
politikai terror vagy az ideológia deformálja és készteti felfoghatatlan
tettekre, hanem az elviselhetetlen szegénységből és teljes kilátástalanságból
fakadó feszültség.
Holland alkotásához
képest több ponton kapcsolódik a lengyel történelemhez és politikához
Kie¶lowski rendhagyó narratívájú filmje, a Véletlen,
mely a főhős Witek három lehetséges sorsát mutatja meg, attól függően, hogy
eléri-e a Varsóba induló vonatot vagy sem. Az első történetben sikerül vonatra
szállnia, párttaggá válik, ahol provokátorok felderítésével bízzák meg, de
csalódik a rendszerben, miután arra kérik, árulja el illegális szövegek
nyomtatásával vádolt barátnőjét. A következőben nem éri el a vonatot és az
ellenzék kiemelten fontos szervezője lesz, harmadjára pedig szintén nem éri el
a vonatot, de ezúttal igyekszik kellő távolságot tartani a politikától és családjára,
valamint orvosi karrierjének tudatos építésére összpontosítani. Kie¶lowski műve
a többi betiltott filmhez hasonlóan nagymértékben társadalomkritikus
hangvételű, ám ezt nem kegyetlen realista stílussal – ahogy Bugajski és Holland
tette – éri el, még csak nem is azzal, hogy az első fejezetben Witek kiábrándul
a rendszerből, valamint hogy felettese szájából olyan mondatok hangzanak el,
melyeket korábban a cenzorok ordítva kihúztak volna („Erőtlenek ezek az
emberek, akik kormányoznak. A rendszer össze fog omlani. Csak idő kérdése.”). Kie¶lowski
a pártállam eszméjének egyik kardinális pontját kérdőjelezi meg, nevezetesen,
hogy nincsenek osztálykülönbségek, mindenki egyenlő, és a társadalom egy emberségesebb
jövőkép irányába tart. A Véletlen
éppen ennek ellenkezőjét állítja, nem mindenki egyenlő, a társadalom pedig nem
ugyanabba az irányba halad, és az egyén élete valaminek (legyen az véletlenek
különös egybeesése, politika, pénz) mindig ki lesz szolgáltatva.
Noha a betiltott filmek
évekkel később, a rendszerváltozást megelőző években kerültek nyilvánosság elé
(azelőtt csak titkos vetítéseken, illetve illegálisan terjesztett VHS
kazettákon lehetett őket megtekinteni), a hadiállapot bevezetését a rendezők
többsége igencsak megszenvedte. Bugajski és Holland külföldre emigráltak,
Marczewski egészen a rendszerváltozásig nem hallatott magáról: következő
alkotása, a Menekülés a Szabadság moziból
(Ucieczka z kina ‘Wolnosc’, 1990)
ironikus módon éppen egy cenzorról mesél. A „polcos filmek” tartalmilag és
formanyelvi szempontból meglehetősen sokrétűek, ám nemcsak betiltásuk ténye
kapcsolja össze őket, hanem az, hogy mertek nyíltan beszélni a múltról és a
hétköznapokról egy olyan időszakban, mikor minderről kockázatos volt őszintén
megszólalni. Figyelemre méltó, hogy az alkotók milyen hamar reagáltak a társadalmat
foglalkoztató kérdésekre – a mai lengyel filmben ez szinte evidenciának számít.
Szabadon, kritikus hangnemben világítottak rá egy velejéig romlott rendszer
valódi mechanizmusaira.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|