Női szerepekNők a Fehér HázbanAz üvegplafon alattBaski Sándor
A női elnökök egyelőre
nem csak a Fehér Házat, de még a mozgóképet sem hódították meg.
Ami a fikció világában
elképzelhető, az a valóságban is elfogadhatóvá válik – előbb vagy utóbb. Nincs
rá ugyan egzakt bizonyíték, hogy Barack Obama elnökké választásában a filmek és
a sorozatok is kulcsszerepet játszottak volna, de tény, hogy mielőtt a szavazók
az első afro-amerikait bejutatták a Fehér Házba, a nagy- és a kisképernyőkön
már megbarátkozhattak a fekete elnök gondolatával és látványával.
Utólag természetesen
könnyű bölcsnek lenni, de ha figyelembe vesszük a mozgóképes és irodalmi
előképeket – illetve a hiányukat –, nem is annyira meglepő, hogy Hillary
Clintonból nem lett az USA történetének első női elnöke. Minden jel arra mutat,
hogy a fikciós univerzumokban (is) könnyebb egy színes bőrű férfit elképzelni a
világ leghatalmasabb embereként, mint egy nőt. Számszerűleg talán nincs
kevesebb női elnök, közülük azonban csak elvétve akadnak olyanok, akiket példaképként
lehetne felmutatni.
A filmvásznon ugyan
megelőzték az afro-amerikai kollégákat (The
Man, 1972), de sok köszönet nem volt benne. A beszédes című Kisses for my President (1964)
címszereplője rendhagyó módon választással kerül be a Fehér Házba, Curtis
Bernhardt író-rendezőt mégsem az ő története és perspektívája érdekelte, hanem
a First Gentleman hányattatásai, aki nehezen barátkozik meg a passzív
oldalborda-szerepkörrel. Bár az elnökasszony derekasan helytáll egy
külpolitikai krízis során, amikor állapotos lesz, azonnal lemond – a
végkicsengés egyértelmű: a Nő számára a család az elsődleges hivatás, minden
más csak pótcselekvés. Az első, hasonló témájú – és a gyenge nézettség miatt
hét epizód után elkaszált sitcom, a Hail
to the Chief (1985) sem éppen a hagyományos női szerep és a legfelső
hivatal összeegyeztethetőségét hirdeti: Julia Mansfield elnök idejének nagy
részét nem az ország ügyeinek intézése, hanem a családi konfliktusok megoldása
emészti fel.
A retrográd komédiák
mellett a tudományos fantasztikum világában tűnik még a leginkább
elképzelhetőnek a női elnök ideája – első képviselőjük rögtön egy sci-fiben bukkant
fel (Project Moonbase, 1953) –, de
ott is inkább csak akkor, amikor a hagyományos hatalmi rendszerek már
felbomlottak, és helyettük kontinentális (Arthur C. Clarke, Stephen Baxter: Napvihar, 2003), világ- (A kétszáz éves ember) vagy galaktikus
szövetséget (Battlestar Galactica, 2004)
kell irányítaniuk. Az utópiákban pedig többnyire akkor kerül rájuk sor, ha a
kabinetből egyedül ők élik túl a világégést (Alas, Babylon; Támad a Mars!), vagy ha eltűnik a Földről az összes
férfi (Y, az utolsó férfi).
LEHET MÁS A FEHÉR HÁZ
A realisztikusabb,
jelenben játszódó filmekben és sorozatokban is általában akkor foglalhatja el
az Ovális Irodát a női alelnök, ha főnöke lemond (Az alelnök), merénylet áldozata lesz (Botrány, 2012) vagy agyvérzést kap (Az elnöknő, 2005). Utóbbi sorozat már csak azért is említésre méltó,
mert az alkotókat deklaráltan emancipációs célok vezérelték: Mackenzie Allen (Geena
Davis) a történet szerint is az USA első női elnöke, és ennek a felelősségnek a
tudatában tölti be hivatalát. Az előítéletekkel már azelőtt szembesül, hogy
felesküdne: az elnök emberei megpróbálják rávenni, hogy ne vállalja el a
feladatot, azzal érvelve, hogy túl zűrös a külpolitikai helyzet Szíriában és
Nigériában, és az iszlám vezetők nem vennének komolyan egy női elnököt. A
republikánus házelnök nyíltan a szemébe is mondja, hogy „nem ez a megfelelő
pillanat arra, hogy csak az elvek kedvéért tegyünk egy társadalmi előrelépést.”
A Donald Sutherland által alakított cinikus manipulátor teljesen értetlenül áll
az előtt, hogy az egyetemi rektorságot politikai pályára cserélő nő miért akar
elnök lenni, ha teljesen hiányzik belőle a hatalomvágy. Allen sorra hozza a
karrierpolitikusoktól szokatlan döntéseket: a megbékélés jegyében felkéri az
időközben elhunyt elnök kabinetfőnökét, hogy folytassa munkáját az új
adminisztrációban is, férjét ugyanakkor nem veszi be a kormányba, elkerülendő a
nepotizmus vádját.
Az alkotók, feltehetően Az elnök emberei által inspirálva,
mintha az ideális női vezető figuráját akarták volna megteremteni, aki figyelmes,
empatikus, de ha szükséges, képes kellő szigorral fellépni. Személye nem csak a
feministáknak, de a politikától megcsömörlötteknek is imponálhat, mivel független
kívülállóként kerül be a washingtoni világba, és nem akar részt venni a piszkos
hatalmi játszmákban. Amikor birtokába kerül egy kompromittáló felvétel
legnagyobb ellenfeléről, morális okokból nem hajlandó felhasználni, ami
dicséretes, de az ilyen és a hasonló döntések teljesen elemelik az általunk
ismert politikai valóságtól a figurát. Az
elnöknő ennél fogva vágybeteljesítő fantáziaként vagy naiv utópiaként
funkcionálhatott csak – és talán ezért sem élt meg többet egy évadnál.
Akadt még néhány
azonosulásra méltó, erős női elnökfigura az elmúlt húsz évben: Glenn Close
beugró elnöke Az elnök különgépében
(1997), a tévétörténelem első afro-amerikai elnöknője egy kémsorozatban (Az elnök árnyékában, 2014), és az állítólag
Hillary Clintonról mintázott Allison Taylor a 24-ben. Egyik sem főszerep, ugyanakkor mindhárom karakter
férfiasnak tartott erényeket csillogtat krízishelyzetekben, cáfolva ezzel a
közkeletű előítéleteket. Néhány teoretikus szerint a 24 népszerű afro-amerikai elnöke, a Dennis Haysbert által alakított
David Palmer jelentős szerepet játszott abban, hogy a választók elhitték
Obamáról, képes lenne ő is helytállni hasonló szituációkban. Nem kizárt, hogy
ugyanez a hatás érvényesült Clinton esetében is – a Taylor elnökasszonyt
alakító Cherry Jones célja, saját bevallása szerint is az volt, hogy meggyőzze
az amerikai közvéleményt: egy nőből is lehet jó elnök – csak a jelek szerint ez
nem sikerült eléggé.
ASSZIMILÁCIÓ
Nem kizárt ugyanakkor az
sem, hogy a 2010-es évekre gyökeresen megváltozott politikai klímában nincs már
igény az idealista politikusábrázolásra. Kapitóliumi bennfentesek szerint a washingtoni
viszonyokat legjobban Armando Iannucci sitcomja, Az alelnök ragadja meg, amely ugyan papíron szatírának számít, a
gyakorlatban viszont semmivel sem tűnik nagyobb képtelenségnek, mint a most
véget ért választási médiacirkusz emlékezetes epizódjai.
Az utolsó két évadban a
címszereplő Selina Meyer már nem az alelnöki iroda purgatóriumában vesztegel,
hanem a hőn áhított Ovális Irodában trónol. Fikciós elődeihez hasonlóan ő sem
választás útján, hanem az elnök lemondása következtében lett az USA első
embere. Elsődleges célja így aztán nem az, hogy nemzetjobbító intézkedésekkel
maradandót alkosson, hanem, hogy megnyerje a választást – majd a döntetlent
hozó végeredményt győzelemmé fordítsa az 5. évadban. Kétségbeesett igyekezete
arra is rávilágít, hogy a fikciós sorstársak – a vis major révén elnökké
választott nők – papírvékony legitimációval bírnak, nem választotta meg őket
senki, és ezt riválisaik, rosszakaróik folyamatosan az orruk alá is dörgölik. A
célszalag átszakítása után ezért nincs idő ünneplésre vagy pihenésre, minden
energiájukat a permanens kampányra kell fordítaniuk.
Selina hiúsága,
felszínessége és kicsinyessége elnökként is megmarad, csak a bel- és
külpolitikai játszmák tétjei emelkedtek, az eszközök ugyanazok maradtak. Női
elnökként több figyelmet kell a külsejére fordítania, de az ebből fakadó
kényelmetlenségeket – és a komikus szituációkat – leszámítva nincs különösebb
jelentősége annak, hogy az USA vezetője nadrág helyett szoknyát hord. Meyer a
szabadszájúságot és a gátlástalanságot illetően is tartja a tempót a sokszor
szexista férfikollégákkal, sőt, ha az első évadban alelnöki működése anomáliának
is tűnhetett, itt már sem ő, sem inkompetens stábja nem tűnik ki a rendszerből
– ez egyben azt is illusztrálja, miként vált a sorozat indulása, 2012 óta egyre
abszurdabbá az amerikai közélet.
Némi absztrakcióval
Selinában is fel lehet fedezni valamit Hillary Clintonból – mindketten annak a
férfinek a kabinetjében vállaltak másodhegedűsi szerepet, akivel szemben az
előválasztáson elbuktak, és egyikük sem elégedett meg a felkínált pozícióval.
Egy másik sorozat, a 2009-ben indult Good
Wife (A férjem védelmében) esetében
még könnyebb párhuzamot vonni Mrs. Clinton életével. A főszereplő, Alicia
Florrick (Julianna Margulies) ugyan nem politikus, hanem ügyvéd, de helyzete
rímel az egykori First Ladyére: kiáll korrupciós és szexbotrányba keveredett
államügyész férje mellett, később pedig ő is megpályázza ugyanazt a hivatalt. A
harmadik évadánál tartó Madam Secretary
(2014) sem titkolja inspirációit, a szőke hajú, nadrágkosztümös külügyminiszterről
a nézők többsége valószínűleg ugyanarra a személyre asszociál.
KETTŐS MÉRCE
Hillary Clinton nyilván
nem bánja, ha összevetik a kifejezetten dörzsölt és okos politikussal (aki a
változatosság kedvéért férfi elődje halála miatt kapja meg a posztot), a Kártyavár áthallásai ellenben kevésbé
hízelgőek. Beau Willimon sorozatának már az első két évadában is fontos szerep
jutott Claire Underwoodnak – míg férje a Demokrata Párt whipje
(frakcióvezetője) volt, ő egy környezetvédelmi alapítvány ügyeit intézte.
Amikor Franknek a második évad elejére sikerült az alelnöki posztig manipulálnia
magát, felesége is szintet lépett. Miközben odaadóan alakította a washingtoni
politikusfeleségektől elvárt támogatószerepet, keresett és talált is magának
egy olyan projektet (a szexuális erőszakkal kapcsolatos törvényreformot),
amellyel megkezdhette önálló politikai imázsának kiépítését. A harmadik évadra
Frank célba ér: elfoglalhatja a lemondott elnök helyét, feleségének viszont a
hagyományos First Lady-szerepkör – társadalmilag fontos kampányok képviselete,
protokolláris megjelenések – már kevés. Megpályázza az USA ENSZ-nagyköveti
posztját, és bár a szenátusi szavazást elbukja, Frank, elnöki jogkörével élve,
mégis kinevezi. Megbízatása nem tart sokáig, egy balsikerű diplomáciai küldetés
után – az elnök „kérésére” – kénytelen lemondani.
Ez az a pillanat, amikor
Claire ráébred, nem akar többé másodhegedűs lenni. Nem érzi fairnek, hogy bár
nélküle soha nem lett volna elnök Frankből, a babérokat mégis egyedül aratja
le. Eldönti: neki is az kell, ami a férjének. Kongresszusi képviselőként akar
indulni, de Frank, akit lefoglalnak az előválasztások, és elvárná, hogy
felesége ott legyen mellette minden kampányeseményen, szabotálja a tervet.
Claire válaszcsapása egyértelművé teszi Frank számára, hogy felesége valóban
felnőtt hozzá – már ami a manipulációs képességet és a könyörtelenséget illeti
–, ezért tűzszünetet kér, és a szövetségük megújítását ajánlja. Egy olyan közös
politikai sakkjátszmába kezdenek, amelynek a végén, ha minden a tervek szerint
alakul, Claire elfoglalhatja az alelnöki posztot.
Noha a magánéletben nem
tudják, és talán már nem is akarják a korábbi harmonikus viszonyt
visszaállítani, házasságuk politikai szövetségként továbbra is tökéletesen
betölti funkcióját – nem a szeretet, hanem az ambíció köti össze őket. A
legnagyobb különbség az első évadhoz képest, hogy amíg a sorozat kezdetén Frank
a felesége hathatós támogatásával, de egyedül próbálta meg leigázni
Washingtont, mostanra egy helyett két egyenrangú, mindenre elszánt szociopata ármánykodik
a hatalom megszerzéséért és megtartásáért.
Látva a nyilvánvaló
párhuzamokat – a tradicionális First Lady-szerep elutasítása, külügyi
érdeklődés, politikai szövetségként használt házasság – érthető, ha Hillary
Clintonban a választók nem a 24
népszerű elnöknőjére, hanem az elitista és törtető Claire Underwoodra ismertek
rá. De ahogy Obamát sem azért jutatták be a szavazók a Fehér Házba, hogy a
politikai korrektség oltárán áldozzanak – legnagyobb vonzereje a fehér szavazók
jelentős részét is megmozgató politikai víziója és elitellenes retorikája volt
–, úgy Clinton hívei sem állíthatják, hogy jelöltjükből kizárólag a neme miatt
nem lehetett elnök. Trump győzelme ugyanakkor világosan mutatja, hogy ami egy
női politikus esetében utálatos jellemhiba – a hatalomvágy és a féktelen
ambíció –, az egy férfitől bocsánatos bűnnek számít.
A Kártyavár világképe ebből a szempontból is maximálisan
demokratikus. Claire Underwoodot ugyan hiba lenne példaként állítani a politika
iránt érdeklődő nők elé, mégis nyugodtan tekinthető feminista (anti)hősnek. Az
évad végére, amikor a széria során először, férjéhez hasonlóan, áttöri a
negyedik falat, és kiszól a közönséghez, bebizonyítja magának és a nézőknek is,
hogy egy nő is lehet ugyanolyan gátlástalan és hataloméhes, mint egy férfi. Mi
ez, ha nem igazi emancipáció?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 6.75 |
|
|