KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
   2016/december
NŐI SZEREPEK
• Baski Sándor: Az üvegplafon alatt Nők a Fehér Házban
• Schubert Gusztáv: „Amerika királynője” Pablo Larraín: Jackie
• Barkóczi Janka: A harmadik hullám Asghar Farhadi hősnői
• Varró Attila: A hiány iszonyata Val Lewton és a női horror
• Vincze Teréz: Egy szexi koreai feminista A szobalány
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Védtelen ártatlanság (Bara Margit 1928-2016)
• Schubert Gusztáv: Csoóri Sándor, a filmes Parázson lépkedő
• Morsányi Bernadett: Makacs fiúk Beszélgetés Szomjas Györggyel
LENGYEL MÉRCE
• Báron György: A nemzet filmművésze Andrzej Wajda (1926-2016)
• Pörös Géza: Nincs alku Andrzej Wajda: Emlékképek
• Zalán Márk: Bedobozolt történelem Lengyel hadiállapot 1981
• Morsányi Bernadett: Bármi megtörténhet Marcel Łoziński dokumentumfilmjei
FRANCE NOIR
• Ádám Péter: Gengszterből filmrendező José Giovanni
FESZTIVÁL
• Szabó Ádám: Undorból születnek Sitges
• Bartal Dóra: A hátunkon cipelt múlt Jihlava
• Csiger Ádám: Fiatalos kezdés Primanima
• Barkóczi Janka: Aki sosem látta Párizst Window Horses
KÖNYV
• Nagy V. Gergő: A nemzetközi Férfi Tarr 60
TELEVÍZÓ
• Várkonyi Benedek: A pokol másnapján Beszélgetés Olivier Wieviorkával
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rejtélyes bosszú Austin Wright: Tony and Susan
• Alföldi Nóra: Kárhozottak királya Tom Ford: Éjszakai ragadozók
KRITIKA
• Varga Zoltán: X elvtárs A martfűi rém
• Barkóczi Janka: Belső száműzetés Bereczki Csaba: Soul Exodus
• Andorka György: Bölcselmük álmodni képes Doctor Strange
MOZI
• Baski Sándor: Teljesen idegenek
• Gelencsér Gábor: Olli Mäki legboldogabb napja
• Pápai Zsolt: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal
• Forgács Nóra Kinga: Az állam Fritz Bauer ellen
• Kovács Kata: A mélység kalandora
• Vajda Judit: A könyvelő
• Barkóczi Janka: Hideg hegyek
• Huber Zoltán: Mentőakció
• Kránicz Bence: Creative Control
• Roboz Gábor: Az utolsó emberig
• Csiger Ádám: Jack Reacher: Nincs visszaút
• Sepsi László: Bezárva
• Varró Attila: Életem Cukkiniként
• Andorka György: Legendás állatok és megfigyelésük
DVD
• Barkóczi Janka: Magyar Filmhíradó Évfolyam 1956
• Kránicz Bence: Szerelem
• Gelencsér Gábor: Angi Vera
• Benke Attila: Menny és pokol
• Pápai Zsolt: Tripla kilences

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Olli Mäki legboldogabb napja

Gelencsér Gábor

Hymyilevä mies finn-svéd-német, 2016. Rendezte: Juho Kuosmanen. Írta: Mikko Myllylahti. Kép: Jani-Petteri Passi. Zene: Laura Airola. Szereplők: Jarkko Lahti (Olli), Eero Milonoff (Elis), Oona Airola (Raija), Joonas Saartamo (Bokszoló). Gyártó: Aamu Filmcompany / ONE TWO Films. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 92 perc.

 

Az idei cannes-i filmfesztivál Un Certain Regard szekciójának fődíjas alkotása egyszerre szól a szerelemről, a bokszról és a showbusinessről, miközben nem tekinthető sem románcnak, sem sportfilmek, sem társadalmi drámának. Mindegyik és egyik sem – s épp ez a lebegő köztesség adja Juho Kousmanen filmjének sajátos karakterét, lírai báját.

A címszereplő Olli Mäki élete első profi ökölvívómérkőzésére készül rámenős menedzsere irányításával. Mindeközben váratlan, jobban mondva rosszul „formaidőzített” esemény történik vele: megismerkedik a bájos Raijával. Ettől kezdve Olli figyelme megoszlik az edzés és a lány között, mígnem a drámai fordulóponton szerelmet vall – a menedzserének. No nem neki, csak előtte, a lányról. Noha Raija tapintatosan visszavonul, Olliban a lelki küzdelem már nem leendő ellenfele ellen, hanem a lányért zajlik. A végeredmény nem lehet kétséges: a legboldogabb nap – ha nem sporttörténeti értelemben is – megvalósul.

Mindez az 1960-es évek elejének Finnországában történik, olyasfajta kispályás közegben, mintha egy szocialista országban volnánk. A menedzser hite nagy, anyagi lehetősége viszont korlátozott: bokszolóját – s annak nem várt kedvesét – saját szűkös lakása gyerekszobájában szállásolja el (a lányé a felsőágy), mindaddig, amíg felesége a gyerekekkel együtt ki nem teszi a szűrét. Az edzéseket szabad téren tartják – zuhogó esőben is. A körülményeknél már csak a támogatóknak tett kényszerű reprezentációs gesztusok (sajtótájékoztatók, fogadások, fényképezkedések az obligát „bokszoló” beállásban) megalázóbbak. Olli egyre elveszettebben bolyong ebben a számára idegen közegben – miközben a rendező mind magabiztosabban uralja a hatvanas évek új hullámát is megidéző, dokumentarista stílusú fekete-fehér képekben elmesélt hétköznapi történetet. Egy biztos: tovább bírja, mint főhőse a ringben.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/12 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12998