Magyar MűhelyÚjváry László (1945–2017)A király meséiVarga Zoltán
Újváry László, a
kecskeméti animáció jelentős alkotójának neve elválaszthatatlan a Mátyás király-sorozattól.
Végigtekintve a magyar
animációs sorozatokon, azt tapasztaljuk, hogy meglehetősen kevés az olyan
rajzfilmsorozat, amelyet rendezőként egyetlen alkotó jegyez – és még kevesebb
az ilyen széria, ha a forgatókönyvírás és részben a mozdulattervezés
szerepkörét is ugyanazon személyhez társítjuk. Az idén elhunyt Újváry László
egyike azoknak, akiknek a neve a hazai animáció történetében egy bizonyos
sorozattal forrt össze: az Újváry-életmű középpontjában a Mesék Mátyás királyról-széria (1981–83) és a belőle szerkesztett
egészestés moziverzió, a Mátyás, az
igazságos (1985) áll.
Újváry László 1945-ben
született az ausztriai Klagenfurtban; Óbudán nőtt fel, gimnáziumba viszont
Kecskeméten járt – nem meglepő tehát, hogy a Pannónia Filmstúdió 1971-ben
alapított kecskeméti műhelyéhez Mikulás Ferenc invitálására az elsők között
csatlakozott, miután korábban többek között technikusként, műszaki rajzolóként,
autó- és repülőgép-szerelőként kereste kenyerét. Animátorként, tervezőként a
70-es években olyan alkotók keze alatt dolgozott, mint Nepp József, Jankovics
Marcell, Gémes József vagy Ternovszky Béla – társrendezőként is jegyzett
szériaepizódokat, például a Gusztáv
közlekediket és a Vakáción a Mézga
családból az Egy rossz húzást.
Újváry egyedi filmes bemutatkozását, az 1979-es Nagyvárosi szerelem című „krúdys-szecessziós nosztalgiafilmjét”
(Székely András, Filmvilág 1980/5) a
Neoton zenéje, valamint az urbánus közeg és a városlakók iránti érdeklődés
ihlette. A leggyakrabban azonban továbbra is sorozatok főcímén lehetett
találkozni Újváry nevével – a Mátyás-szérián
kívül különösen a Magyar népmesékben,
de említést érdemel, hogy a későbbiekben animátorként hazai részvétellel
készült egészestés rajzfilmekben (A
majmok kastélya, 1999) és külföldi produkciókban (Békavári uraság és barátai, 1995) is közreműködött. Mindazonáltal
Újváry a nyolcvanas éveket követően rendezőként már nem jegyzett animációkat.
A többek nevéhez fűződő
(jóllehet indulásakor Jankovics által vezetett) Magyar népmesék-epizódokhoz kötődő szerepvállalása sok tekintetben
megelőlegezte Újváry saját Mátyás király-szériáját.
Túl azon, hogy a folklór képzeletvilága értelemszerű kapocs a két sorozat
között, az Eb, aki a kanalát meg nem eszi
(melynek Újváry László a tervezője volt) és A
bíró okos lánya (amelyet Újváry már társrendezőként készített) az álruhába bújó
és országáról inkognitóban tájékozódó uralkodó motívumát nyomatékosítja, s
kirajzolja a tréfákat kiötlő, szellemességeiről ismeretes Mátyás király alakját
is – e két mesemotívumra épülnek a Mátyás-széria
részei is. Ám, ha lehet, talán még érdekesebbek a Magyar népmesék más témakörben született Újváry-epizódjai: A székely asszony meg az ördög és A talléros kalap furfangos történeteit
remek humoruk, míg A pulikutyát
bizarr fordulatokban gazdag bűnhődési és kiengesztelődési históriája teszi
emlékezetessé.
A mesét és a történelmet
vegyítő – eseményeiben az előbbihez, közegábrázolásában viszont az utóbbihoz
közelítő – Mátyás király-sorozat egy
évadot (tizenhárom epizódot) élt meg; a kecskeméti animáció harmadik nagy
sorozata (a Vízipók-csodapók és a Népmesék után) több szempontból is
újdonságot hozott a stúdió szériatermésében. Újváry sorozata első ízben
választott főhőseinek kizárólag emberfigurákat, kivonva szervezőelveiből a
varázs- és az állatmesei elemeket is. Helyette, bár megtartotta a néphagyomány
idealizált „igazságos Mátyás királyát”, olyan módon idézte meg a XV. századi
Magyarországot, amely nemcsak a kecskeméti, de a hazai sorozatanimáció
egészében különlegesnek mondható. A reneszánsz művészet vizuális hagyományaival
– kivált a festészet perspektivikus ábrázolásmódjával – állítható párhuzamba a
mélységi kompozíciók rendszeres jelenléte, valamint a szintén a térélményt
kihangsúlyozó átélezések használata. A Mesék
Mátyás királyról ilyen értelemben az ún. full animation velejáróit kínálja a sorozatanimációs keretek között
– s ez már önmagában is figyelemre méltóvá tenné. A nagyközönség persze –
különösen a gyerekpublikum – nem efféle technikai-stiláris törekvései miatt
zárta a szívébe, sokkal inkább a széria derűt és bölcsességet ötvöző
eleganciája és könnyedsége miatt. A Mátyás,
az igazságos közel félmilliós nézőszáma is erről árulkodik. A magyar
animáció történetében Újváry László és Mátyás király neve mindig is
elválaszthatatlanul össze fog tartozni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|