FesztiválSzemrevaló/SehenswertKrízis és terápiaBuglya Zsófia
A mai német nyelvű
filmek egyik legizgalmasabb témája az integráció.
A hivatalos statisztikák
szerint Németországban 2016-ban 256, Ausztriában 46, Svájcban pedig 88
egészestés játék- és dokumentumfilm készült. Noha az adatok a koprodukciókat is
tartalmazzák, ami a három ország filmipari kapcsolatait ismerve számos átfedést
sejtet, kétségtelen, hogy ez a filmfelhozatal az összeurópai filmtermés tükrében
is jelentős. Egy ilyen komoly korpuszról néhány vetítésben átfogó képet adni
lehetetlen, ilyesfajta reprezentativitás egy filmhéttől nem is várható. A reális
cél sokkal inkább a kultúraközvetítés lehet: a mozgókép segítségével megmutatni
valamit a német nyelvterület országainak kultúrájából, közös vagy eltérő
hagyományaiból, az alkotókat (támogatókat) foglalkoztató kérdésekről, a közönség
érzékenységéből. Annál is inkább így van ez, mivel a magyar mozikba néhány
jelentős mozisikeren (például Fák jú,
Tanár úr!) és nemzetközi fesztiválslágeren (Toni Erdmann) kívül kevés cím jut el az érintett országokból –
szemben az egész évben jelen lévő, szélesebb skálán mozogó francia és francia
nyelvű produkciókkal. Valószínűleg éppen ezzel magyarázható, hogy míg a
Frankofón Filmnapok a művészfilmek irányába mozdul el, a német nyelvterület új
filmjeit bemutató Szemrevaló „mindenevő”:
a gyerekfilmektől az ismeretterjesztő filmekig vetít mindent, amit érdekesnek,
hiánypótlónak gondol.
A filmhetet, melynek
alcíme Új filmek Ausztriából,
Németországból és Svájcból, 2012 óta rendezi meg közösen az Osztrák
Kulturális Fórum, a Goethe Intézet és a Svájci Nagykövetség. A vetítések zömmel
Budapesten zajlanak, de 2014 óta néhány egyetemi városban, Debrecenben, Pécsett
és Szegeden is bemutatnak néhány filmet. Idén tizennyolc alkotás került a
programba, többségük tavalyi-idei bemutató, de külön szekció foglalkozik Fritz
Lang életművével, és ennek keretében két klasszikus mű, az M – Egy város keresi a gyilkost, valamint a 1934-es Liliom is vászonra kerül.
*
Az alábbiakban három
címet emelek ki a tizennyolcból, amelyeket a kortárs téma rokonít. Érvényes és
kevésbé érvényes, de mindenképp érdekes reflexiók a menekültválság és a
lehetséges integráció témájára. Ha a filmkultúrának van ma feladata, akkor az
éppen az, hogy hiteles és lehetőleg sokak számára hozzáférhető válaszokat adjon,
vagy legalább kérdéseket fogalmazzon meg e tárgyban, ahogy teszik ezt megannyian,
Vranik Rolandtól Aki Kaurismäkin át Ai Weiwei-ig. A kínai művész új
dokumentumfilmje, a Velencében bemutatott Human
Flow egyfajta végpontnak tekinthető, hiszen szinte minden artisztikumról
lemond, és teljes mértékben a felvilágosítás szolgálatába állítja a film
médiumát. Bejárja kamerájával a krízisövezeteket, és szembesít a számokkal: 65
millióra becsülik a menekültek számát világszerte, 34.000 ember veszíti el az
otthonát naponta. Fontos pillanatfelvétel, globális leltár ez, amely azonban
nehezen befogadható. Az érzelmi bevonódáshoz egyéni, átélhető történetek, hiteles
miliők és karakterek kellenek. Találunk-e ilyeneket a Szemrevaló vonatkozó filmjeiben?
A svájci-német
koprodukcióban készült Marija (rendezte
Michael Koch) a locarnói fesztiválon debütált 2016-ban. A film egy fiatal ukrán
nő történetét beszéli el, aki Dortmundban próbál megkapaszkodni, először
szállodai takarítónőként, majd – miután lopáson kapják, és nem tudja fizetni a
lakbért – a testét is cserealappá téve. Az alaphelyzet idáig teljesen sablonos,
a kelet-európaiság egy prostituálódó nő személyében ölt testet. Csakhogy Marija
nem egydimenziós személyiség. Öntörvényű és céltudatos (az álma egy
fodrászüzlet), aki kiszolgáltatottságában sem csak áldozat, hiszen mérlegeli az
áldozatokat, amelyeket meghoz – éppen ettől válik érdekessé, sőt olykor zavarba
ejtővé. Akiktől segítségre számít, az Cem, a török főbérlő, és Georg, a helyi vállalkozó,
akik a maguk módján mindketten a népvándorlásból élnek. Cem lakásaiban
menekültek zsúfolódnak, akiket könyörtelenül kitesz az utcára, ha nem fizetnek,
mert mint mondja: „ha te nem veszed le őket, ők vesznek le téged.” Georg orosz
befektetőknek dolgozik feketén, és természetesen nem jelenti be az építkezésen
dolgozó menekülteket. Az elsőfilmes svájci rendező rengeteget bíz a színészekre
– Margarita Breitkreiz, Sahin Eryilmaz és Georg Friedrich is tökéletes
választás –, a kamera rájuk tapad, ott ül Marija tarkójában, követi őt a szűk
terekbe, majd vissza az utcára. A pontos párbeszédek és a hangkulissza – a
fényes nappal a szomszédos lakásokból átszűrődő hangzavar (mindenki otthon van,
hisz nincs munka, nincs iskola) – a közeg jó ismeretéről árulkodik. A román új
hullám alkotásainak feszült atmoszféráját idéző film egy olyan világról mesél,
amelyben a totális bizalmatlanság az úr, mindenki csak magára számíthat, az
érzelmek pedig csak hátráltatják az embert.
Ellentétes végkicsengésű
az Isten hozott Németországban! (Willkommen bei den Hartmanns) című német
vígjáték (rendezte Simon Verhoeven), amely az integráció meséje. A filmet több
mint 3,5 millióan tekintették meg hazájában, egyedül Bajorországban több mint
800 ezren látták. A Münchenben játszódó történet azt meséli el, hogyan fogad be
egy felső középosztálybeli család (főorvos apa, nyugdíjazott tanárnő anya,
ügyvéd fiú és egyetemista lány) egy nigériai menekültet. Természetesen
konfliktusok árán, hiszen Diallo más, mint „a németek”, habár az igazság az,
hogy ők is elég sokfélék, és nemhogy egymást, magukat sem ismerik. A papa az
öregségtől retteg, botoxol és ismerkedik. A mama feleslegesnek érzi magát,
ezért jótékonykodik, és habár a neve Angelika, és nem Angela, a névadás nem
lehet véletlen, hiszen ő a befogadás idealista motorja. Philipp, a fiú, munkamániás,
elvált, a fiával nem törődik. A húga, Sofie képtelen elvégezni az egyetemet, és
menekül mindenfajta felelősség elől. Ebbe a kompániába csöppen bele a
traumatizált Diallo, és a találkozásból (a sok rácsodálkozásból) végül mindenki
megerősödve kerül ki. Kiderül, az ellentétek gyakran látszólagosak, és mindenképpen
meghaladhatók. A helyzet ismert, legutóbb a francia-belga Romazuriban, Christian Clavier főszereplésével láthattunk hasonlót.
De ilyesfajta integrációról mesélt már a Fűre
lépni szabad is (Makk Károly rendezése), csak ott, 1960-ban nem
menekülteket, hanem munkásokat fogadtak be a jómódba, és nem a felvilágosult
nyugat, hanem a szocializmus volt az a tető, amely alatt a generációs és
osztályellentétek elsimultak. Az Isten
hozott ezt a bevált sablont tölti meg mai sztereotípiákkal. A siker
meglepő, a sztárszereposztáson túl valószínűleg azzal magyarázható, hogy a film
egy valós krízisérzést artikulál.”Krízis van”, „mindenki össze van zavarodva”,
mondják a szereplők, és e közös tapasztalat kimondása, újrafogalmazása az, ami
akár terápiás hatású is lehet. Nem elhanyagolható az sem, hogy a film abszolút
pozitív, cselekvő hőse végül egy másodgenerációs bevándorló értelmiségi lesz,
ami a társadalom integratív erejének megnyugtató bizonyítékaként értelmezhető,
sok néző számára pedig bátorítás, pozitív példa lehet.
A humor nyelvén, de a
pro vagy kontra migránsok leegyszerűsítő dilemmáján túllépve közelít a migráció
kérdésköréhez a Die Migrantigen című osztrák vígjáték
(rendezte Arman T. Riahi), amely magyarul – az eredetiben rejlő lefordíthatatlan
szójátékot érzékeltetendő – az Ideges
idegenek címet kapta. A felszínen a politikai inkorrektség lehetőségeivel
játszó antiintegrációs komédia főhősei, Benny és Marco átlagos fiatalok, akik
migrációs háttérrel rendelkeznek ugyan, de Bécsben nőttek fel, beilleszkedési
problémáik nincsenek. Csupán azért öltik magukra hirtelen ötletből a deviáns
migráns karakterét, hogy szerepet kapjanak egy doku-soapban, amely a
bevándorlók lakta (fiktív) Rudolfsgrund életét kívánja bemutatni kendőzetlenül.
A hamis szerep természetesen megfelel a sztereotípiákat sulykoló, szenzációéhes
tévécsatorna elvárásainak, amely így maga is karikatúra tárgya lesz. A film az
identitásképzés bonyolultságára, személyiség és szerep különbségére, a médiában
hangoztatott szélsőséges előítéletek fiktív voltára hívja fel a figyelmet. Hiába
karikatúra, amit látunk, a karakterek, a párbeszédek életteliek, ami annak is
köszönhető, hogy egy rendkívül fiatal stáb személyes élményvilága, megélt
tapasztalata, a közösségi alkotás öröme köszön vissza a jelenetekben. A filmet
Ausztriában tavaszi premierje óta több mint 55 ezren látták. Magyarországon a
három film közül jelen állás szerint egyedül az Isten hozott Németországban! kerül moziforgalomba.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|