Új rajRuben ÖstlundMegfontolt felforgatóÁrva Márton
A svéd rendező a celluloid utáni mozikultúra
öntudatos nyelvújítója, hősei is a digitális forradalom nyomán átalakult köztereket
járják be.
Ruben Östlund az első cannes-i
Arany Pálmás, aki bevallottan az interneten megosztott videók alapján építi fel
alkotói koncepcióját. Filmjei tükröt tartanak az ezredforduló óta megváltozott
társadalmi érzékenységnek és mozgóképfogyasztási szokásoknak.
*
A negyvenes évei elején
járó svéd rendező munkássága ékes bizonyítéka annak, hogy a mozgóképkultúra
digitális forradalma messze túlmutat a fantáziavilágokba kalauzoló
pixelfestmények uralmán. Östlund ahelyett, hogy a hétköznapi valóságot
feledtető látványvilágokat hozna létre, épphogy azt kutatja az átalakuló
technológia segítségével, miként válik közvetlen környezetünk egyre többféle
képen megfigyelhetővé, illetve milyen viselkedésformáló hatásai lehetnek az
újfajta digitális eszközöknek. Pályája kitüntetett pillanatban, a DV-kamerákkal
felvértezve demokratikusabb filmkészítést ígérő Dogma-mozgalom kifulladása és a
házilag készített videók terjesztését új dimenziókba repítő YouTube indulása közti
átmenetben vett rajtot. Ez a köztes pozíció szerzőiségének meghatározásakor is
kulcsfontosságú: miközben egyedi stílusú filmjeiben kirívó formanyelvi megkötésekkel
kísérletezik, inspirációit a legtöbbször videómegosztó honlapokon találja meg,
és szemrebbenés nélkül parafrazeálja vagy akár ki is sajátítja a felhasználók
feltöltéseit. Megnyerően öntörvényű munkáival kitartóan ügyködik azon, hogy
felszámolja a mozgóképtípusok közötti hagyományos megkülönböztetéseket. Témáit is
hasonló szellemben választja: a nyugati kapitalista demokráciákban adottnak
hitt elvek, értékrendek és identitásformák viszonylagossága mellett érvel, és
leleplező szándékkal teszi láthatóvá társadalmi szerepek és kapcsolatok ellentmondásos
jellegét. Östlund a celluloid utáni mozikultúra öntudatos nyelvújítója, képein az
ábrázolási és történetmesélési konvenciók felforgatása szorosan
összekapcsolódik a szociális környezet szabályainak megkérdőjelezésével.
Mindörökké suhancok
Östlund punkos lendületű
debütálásának (Gitarrmongot, 2004)
nyitányában adáshibát sejtető képzajok tolakodnak egy svéd tévécsatorna
műsorába, majd a házak tetején – mintegy szerzői alteregóként – feltűnik egy kockáspulcsis
kisfiú, aki szándékosan rongálja meg a parabolaantennákat. A forgatókönyv
nélkül, egyetlen A4-es lapnyi ötletből készített film szereplői a fentihez
hasonló, megejtően értelmetlen akciókkal próbálnak egy kis izgalmat csempészni
a túlszabályozott nagyvárosi rutinba. És bár a saját fejükhöz sörösüveget vágó,
héliumos lufit szívó vagy tűzoltókészülékkel randalírozó kamaszok jelenetei inkább
emlékeztetnek egy Jackass-válogatásra, mint egy programadó művészi
bemutatkozásra, az abszurdba hajló, gyerekes felelőtlenség és a normák
kereteinek feszegetése iránti vonzalom a rendező jobban fésült munkáinak is
lényeges motívuma marad.
Az Akaratlanul (De ofrivilliga,
2008) sosem találkozó párhuzamos cselekményszálaiban különböző figurák hoznak a
korukat meghazudtolóan éretlen döntéseket. Meglett férfiak változnak vissza
kábultan viháncoló sihederekké, és csak akkor vetnek véget kompromittáló
mutatványaiknak, amikor valaki meg akarja örökíteni a kivetkőzésüket. A házassági
évfordulóját ünneplő hatvanas családapa annak ellenére sem hajlandó orvoshoz
menni, hogy fejen találta egy elkallódó tűzijáték-rakéta. A távolsági busz függönyét
véletlenül leszaggató színésznő tétlenül nézi végig, hogy helyette egy ártatlan
kissrác viszi el a balhét. A megszégyenüléstől rettegő felnőttek magatartása
még a lerészegedő platinaszőke tinilányokénál is gyerekesebb, hiszen ők – még
ha dacosan is – legalább szembenéznek a szülői dorgálással. A Lavina (Force majeure, 2014) kényelmetlen kérdésfelvetését is a hárítás
infantilis reflexe élezi ki igazán. Tomas azzal mélyíti el a családi válságot,
hogy szégyenszemre eliszkol a gyerekei és a felesége mellől, miután
veszélyesnek ítéli a feléjük közelítő hócsuszamlást. Mindezt azzal tetézi, hogy
a sokkot feldolgozó beszélgetésekben konokul tagad, és így egymás után
szalasztja el az alkalmakat, hogy visszanyerje tekintélyét önmaga és a
környezete előtt. A férfiként és apaként is összeomló Tomas kisfia vállán talál
menedéket, és a megtisztulást is az önsajnáló bömbölésben keresi, mintegy
beismerve, hogy maguk alá temették a családban betöltött szerepéhez kapcsolódó
feladatok. Hozzá hasonlóan A négyzet (The Square, 2017) múzeumigazgatója sem
képes felnőtthöz méltó módon belátni a hibáját, és őt is egy gyerek emlékezteti
a felelősségére. Christiannak a GPS-koordináták segítségével sikerül
lokalizálnia ellopott telefonját, de nem tudja pontosan, melyik lakásban
találja meg. Ezért a beazonosított lakótelep minden postaládájába bedobja a tulajdonát
visszakövetelő üzenetet, így rengeteg lakót önkényesen vádol meg. Amikor
viszont az alaptalan gyanúsítás egyik áldozata, egy videojáték-megvonással büntetett,
karakán kisiskolás számonkéri, a sarokba szorított értelmiségi inkább kihátrál
a helyzetből.
Östlund felnőtt hőseit
is gyakran ábrázolja gyermeteg, a magukra vállalt szerepek felelősségével küzdő
figuraként, ezáltal a társas közegben megjelenő kötelességek, célok és
elvárások rendszere sajátos játékokra kezd hasonlítani filmjeiben. Ezeknek a
hétköznapi konfliktusokból kiinduló játszmáknak pedig éppen olyan nehezen
megfoghatók a szabályai, mint az emberi közösségek civilizált együttélésének.
Furcsa játékok
Östlund életművében egyetlen
olyan tételt találunk, amelyben valóban gyerekek keverednek rendhagyó játékba.
A Play – Gyerekjáték? (Play, 2011) jómódú kamasztriója azért
válik kiszolgáltatottá a másodgenerációs bevándorlók összeszokott csapatával
szemben, mert azok hasraütésszerűen hozzák és változtatják meg a „közös játék”
szabályait. A sztereotípiákat tudatosan használó, cinkelt kártyákat keverő
banda úgy alázza meg és fosztja ki a középosztálybeli srácokat, hogy azok előtt
végig ott lebeg a menekülés hamis illúziója. A Haneke klasszikusára rímelő
cselekményvezetés szűkmarkúan bánik az információkkal, és a fordulatok is
megjósolhatatlanná válnak a visszaeső portyázók improvizációi miatt. Tétnélküli
játék és vérkomoly erőszak pólusai kerülnek vészes közelségbe egy olyan
társadalmi térben, melyben a külvilág (vagyis a felnőttek, illetve az állampolgárok)
feladata lenne különbséget tenni a két szélsőérték között, vagyis lefektetni a
konfliktusmentes és biztonságos közösségi lét működőképes elveit. Ennek
kudarcára utalnak az egész életműben szép számmal sorakozó érzéketlen vagy
tanácstalan szemtanúk. Ahogy a Playben
segítségül hívott pincérnők, úgy az Akaratlanul
férfimolesztálása közben néhány méterrel odébb nevetgélő haverok, a Gitarrmongot oroszrulett-epizódjának közönyös
szemlélői vagy az Incidens egy banknál
(Händelse vid bank, 2009) Berlinben díjazott
rövidfilmjének járókelői egytől egyig alkalmatlanok a konstruktív reakcióra.
Ezek a szolidaritás és a
társadalmi felelősségvállalás lehetőségeit kutató filmek arra hívják fel a
figyelmet, hogy ha a többség nem hajlandó részt venni az együttélés szabályainak
tevékeny alakításában, azzal utat nyit az önbíráskodás és az erőszak előtt. A tömegközlekedési
járműveken zajló atrocitások elől láthatatlanságba húzódó utazóközönség (Akaratlanul; Play) és a provokációra süket sétálgatók (Gitarrmongot) állnak valójában Östlund nyugati urbánus társadalomkritikájának
célkeresztjében, ami persze a székében kényelmesen hátradőlő néző megszólításaként
is érthető.
Ez a bírálat A négyzet nagyjelenetének sokkoló
majom-performansza mellett a már említett rövidfilmben jelentkezik a
legtömörebben. Az Incidens egy banknál
tíz percét egyetlen snittben, több mint 90 szereplő mozgásának aprólékos
koreográfiába rendezésével vették fel, és a film egy valós bankrablási
kísérletet dolgoz fel. A kisfilmet keretbe záró párbeszédekben a távolból
felvételt készítő férfiak kommentálják az esetet, akik a rendőrség értesítése
helyett inkább a kamerájuk teljesítményével foglalkoznak. A lassan mozgó
totálképen az éles lőfegyverrel hadonászó rablók közvetlen közelében
zavartalanul gyalogló aktatáskásokat, tétován nézelődő deszkásokat és bulizó
egyetemistákat is látunk, miközben az egyetlen, aki megpróbál közbeavatkozni,
egy sántító ősz bácsi. Az ingerküszöb megemelkedése, a digitális képfolyam terebélyesedése
és a társadalmi felelősségvállalás csökkenése közötti összefüggésekből indul ki
A négyzet szatírája is. A filmben
sorakozó gegek – a YouTube-ra feltöltött botrányvideótól a koldus
szendvicsrendeléséig – a virtuális vagy valós közösségi tereken kialakítható
szolidaritás és az egymás iránti figyelem szokatlan próbatételei. De legújabb
munkájában a rendező már nem csomagolja a kérdésfelvetéseit furfangosan
kiagyalt játszmákba és a kifejezésmódot árnyaló képkompozíciókba. Egyszerűen
nekünk szegezi: „Mennyi kegyetlenség kell ahhoz, hogy felébredjen bennünk az
emberség?”
Magánügyek köztereken
Östlund olyan társadalmi
játszótereket hoz létre filmjeiben, melyekben az egyéni döntésekkel közösségi
felelősség is jár, és ettől a jelenetek többségében megkérdőjeleződik a privát
és a nyilvános szféra közti határvonal. Már a köztéri események
dokumentációjának álcázott (lásd a képen utómunkával kitakart arcok poénját) Gitarrmongotban is feltűnik ez a
gondolat. Az Oroszlánkirály
betétdalát óbégató utcazenész kisfiú, vagy a biciklijét kereső, szellemi
fogyatékos nő képsora nemcsak a közeg lesújtó közönyét rögzíti, hanem azt az
agressziót is, amit a segítségkérés a járókelőkben kelt. A rendező legfrissebb
munkája ugyanezekhez a problémákhoz tér vissza. A négyzet címadó installációja közterekből választ le egy szabályos
részt, ahol – a koncepció szerint – feltétlen szolidaritásnak kell
érvényesülnie: aki a négyzeten belül helyezkedik el, azt minden arra járónak
kötelessége lenne segíteni.
Az Östlund-filmekben az
egyén köztérbe lépésének szituációja különféle hangütésekkel tér vissza. Az Akaratlanul buszsofőrje kínosan feszengő
helyzetet teremt, amikor felesége búcsúlevelét a fiatal idegenvezető orra alá
dugja. Néhány perccel később már tizenévesek pózolnak kihívóan a webkamera
előtt, és a színésznő is szembesül az egyre zsugorodó privát tér
kényelmetlenségével, amikor egy gyanútlan buszút közben két lelkes filmszerető
nyugdíjas kezdi őt személyes kérdésekkel ostromolni. Végül a Solomon Asch
nevével fémjelzett csoportpszichológiai kísérlet elevenedik meg: a megszeppent
diák nem meri fenntartani különvéleményét az osztály előtt. A négyzet könnyed hangvételű jelenetében
Christian és Anne a zakatoló gépektől hangos múzeumban szabályosan beleordítják
magánügyeiket a nyilvános térbe. A Lavina
síparadicsomban vakációzó családján belül viszont komoly feszültség harapódzik
el, amikor élményeiket nagyobb nyilvánosság (régi barátok, utazótársak vagy a
szúrós tekintetű takarítószemélyzet) előtt kell formába önteniük. A Playben pedig a kiskamaszok kegyetlen
szigorral büntetik a csoportból kikívánkozó, saját utat választó társaikat,
legyen szó a vegzáló banda játékból kiszálló tagjáról vagy a menekülni próbáló áldozatról.
Ismét egy rövidfilmet
érdemes felidézni annak szemléltetésére, hogy az Östlund-filmek gondolati
világában milyen kiemelt helyet foglal el a szociális és egyéni ambíciók
összeegyeztetésének harca. A 6882-es számú
önéletrajzi jelenet (Scen nr: 6882 ur
mitt liv, 2005) korai ujjgyakorlatában egy kisebb baráti társaság sétál át egy
hídon, amikor az egyikük a fejébe veszi, hogy leugrik az alattuk kanyargó
folyóba. A férfi a csapat erősödő veszélyérzete és egy arra járó motoros
intelmei miatt lefújná az akciót, de mikor rádöbben, hogy ezzel osztozna a
társai gyávaságában, hirtelen mégis leveti magát a hídról. A nyolcperces
szösszenet előre jelzi a csoportpszichológiai fókusz felerősödését a rendező
pályáján: az Akaratlanul és A négyzet problémafelvető
összeállításoknak, a Play és a Lavina pedig teljes hosszukban megfilmesített
kísérleteknek is tekinthetők.
Bizonyító erejű felvételek
Östlund filmjei persze
nemcsak a tematikus következetesség, hanem a képi megformálás miatt is tűnhetnek
fikcióba ágyazott viselkedéstani kísérleteknek. A rendező a digitális
korszakban elterjedt amatőrvideók és az automatikusan rögzített mozgóképek
vizuális jellegzetességeiből is kölcsönöz. Így kerülhetnek nála az elbeszélésbe
drónfelvételekre, sisakkamerás snittekre vagy éppen netes videóüzenetre
emlékeztető képsorok, illetve ezért szervesülhet a jelenetekbe egy-egy olyan
beállítás is, amely a mentőautók fedélzeti kameraképeit vagy a térfigyelő
rendszerek által előállított látványt utánozza. Az amatőr véletlenszerűséget illetve
a gépesített rögzítést idéző vizuális világ könnyen felkelti az objektivitás
illúzióját a nézőben, amitől Östlund kísérletei még hatásosabbá válnak. A korai
munkákban rendszeresen jelentkező „képi hibák” ötletesen aknázzák ki ezt a
tárgyilagosság-érzetet. A mozdulatlan keretből kilógó, egymást eltakaró, a
kamerának hátat fordító vagy épphogy a lencsébe néző szereplők, az emberi alak
helyett a környezeti tárgyakat élesen mutató fókusz, az értést zavaró
tükröződések, a részletek felismerését megnehezítő távolság vagy a figurák
haladását pontatlanul követő kameramozgás mind azt a benyomást kelti, mintha nem
is játékfilmre szakosodott operatőrök készítenék a felvételeket, hanem kevésbé
befolyásolható (és nem kifejezetten az emberi alakokra érzékeny) gépek. Ugyanakkor
az üvegajtókon keresztültekintő snittek a már említett nyilvános-privát
ellentétet újrafogalmazó szerzői kommentárokként is érthetők, az arcokat
elrejtő keretezések pedig az emberi viselkedés vizsgálatának személytelen
jellegét hangsúlyozzák.
Mindezt átgondolt
hangkeverés egészíti ki. A (beszéd)hangok forrásának elrejtése, a képen kívüli
tér hangok általi kiemelése, az információk összezavaró, késleltetett vagy
hiányos adagolása a valóságosra hajazó, véletlenszerű és kaotikus hatást kelt,
így a nézőtől fokozott odafigyelést kíván. Az üresjáratokkal tagolt hosszú
snittek pedig a rendezői és a vágói munkát is a kiszámíthatatlanság
illúziójának szolgálatába állítják. A gondosan koreografált jelenetekben az
események olykor hektikus egymásutánban zajlanak le, mint a Play emlékezetes buszozása alatt, amikor
valós időben követhetjük a vörös rasztahajú fiú vegzálását, a hirtelen
megjelenő ismeretlenek agresszív megtorlóakcióját, végül pedig azt, ahogy az
egyik utas felajánlja a tanúvallomását a kavarodás után hátramaradt megszeppent
főhősnek.
A kisípolt
személyneveket és elhomályosított arcokat is felvonultató Gitarrmongottal Östlund még bevallottan arra törekedett, hogy a
nézője ne tudja eldönteni, fikciót vagy dokumentumot lát. A Play elkészítése óta azonban a rendező határozott
léptekkel halad a szokványosabb filmes fogalmazás felé. A Lavina családi drámája már a szereplőket jellemző közelképekkel,
hangulatfestő zenei montázsokkal és expresszív környezetábrázolással, A négyzet szatírája pedig rövidebb
snittekkel és jóformán minden korábbi formanyelvi különcségtől megfosztott
ábrázolásmóddal dolgozik. Ezek a műfaji és vizuális értelemben is
szabálykövetőbb munkák ismertették meg a svéd rendező nevét a nagyközönséggel.
Előbbiért Cannes-ban az „Un certain regard”-szekció díját és kis híján
Oscar-jelölést, utóbbiért pedig az idei cannes-i fődíjat érdemelte ki.
Ismeretlen mesterek
Östlund már a nagyobb
fesztiváldíjak besöprése előtt gondoskodott arról, hogy szerzőként hivatkozzanak
rá. Vérbeli konceptuális művész, aki nemcsak a formanyelvi és tematikai ötletei
felfrissítésére, hanem a munkája körüli diskurzus generálására is magabiztosan
használja a digitális mozgóképkultúra újításait. Interjúiban előszeretettel
fedi fel inspirációs forrásait, és gyakran magára vállalja az elemző szerepét
is. Olykor szikár és kegyetlen, de a humorra is nyitott hozzáállása miatt
Michael Haneke és Roy Andersson örökösének mondja magát. Előbbi előtt azzal
tisztelgett legnyíltabban, amikor a Lavina
egyik epizódszerepét Brady Corbet-re, az amerikai Funny Games Peterjére bízta, utóbbi pedig tanára volt, hatása
érződik egy sor fanyar humorú, abszurd szituációkat ábrázoló totálképen.
A filmtörténeti
nagyságok mellett azonban Östlund különös hangsúlyt fektet az internet
ismeretlen alkotóinak megidézésére is, és rendre beszámol a videómegosztókon
történt felfedezéseiről, melyeket filmjeibe is beépíti. Ha például valaki
rákeres az Idiot Spanish busdriver almost
kills students keresőszavakra, ma is láthatja a Lavina zárlatának eredetijét, ahonnan a helyzet dramaturgiája és
kis finomítással a képi bemutatása is származik. De ezen kívül is egymást érik
az interjúkban azonosított internetes referenciák (a Play nyitósnittjének kameramozgásától a Lavina aláfestő zenéjéig), melyek egyrészt izgalmas értelmezési
szinteket nyithatnak meg a rajongók előtt, másrészt még szövevényesebben kötik
az életművet a digitális mozgóképek interaktív közegéhez. A köztudottan cinefil
filmrendezők (mint Tarantino vagy Del Toro) által kitaposott úton haladva
Östlund is megidézi kedvenceit. Csakhogy ő filmtörténeti kánonformálás helyett A négyzet Christianjához hasonlóan
afféle kurátori munkát végez, és névtelen kortársak műveit válogatja össze
saját elképzelései alapján.
Az utóbbi években még
szorosabbra fűződtek a szálak a YouTube és az Östlund-jelenség között, amikor a
rendező produkciós cége is feltöltött a videómegosztóra egy hatperces
kisfilmet, amin az Oscar-jelölésről lemaradt Lavina készítőinek (eljátszott vagy valós) hisztérikus kifakadása
látható. A fesztiválokra küldött mozgóképes köszönőbeszédekben és egyéb
sajtómegjelenésekben is rendületlenül építgetett művész-perszóna az idei
Cannes-i Fesztiválon ért a csúcsra. A múzeumi reklámként használt
YouTube-videókat beékelő filmje elkápráztatta a Lumière-terem közönségét, a
rendező pedig sorban adta az interjúkat, melyekben – aktuális forrásai mellett
– arra is kitért, hogy minden eszközt meg kell ragadni a figyelemfelkeltésre. A
megfontolt felforgató a legnagyobb presztízsű filmfesztivál vásznaira is eljuttatta
kedvenc internetes videóit, és annak ellenére kiáltották ki győztesnek a
frakkba öltözött elitpublikum előtt, hogy maró kritikája éppen a frakkba
öltözött elitpublikumot célozza.
A NÉGYZET (The Square) – svéd-német-dán,
2017. Rendezte és írta: Ruben Östlund. Kép: Fredrik Wenzel. Szereplők: Claes
Bang (Christian), Elisabeth Moss (Anne), Dominic West (Julian), Terry Notary
(Oleg). Gyártó: Plattform Produktion / Film i Väst / Minorordningen.
Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
142 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8 |
|
|