KritikaLogan Lucky – A tuti balhéBúcsúfilmezésPápai Zsolt
Soderbergh filmje
szellemes caper-variáns.
Steven Soderbergh néhány
éve visszavonult a filmezéstől, aztán kiderült, hogy igazából mégsem, csak a
rendezéstől, sőt valójában attól sem, hiszen azért tévéfilmet levezényel
egyet-egyet, sőt ha a szükség úgy hozza, komplett televíziós sorozatot is
leforgat. A kortárs amerikai film nagy vesztesége lett volna, ha a
játékfilm-rendezéstől valóban távol tartja magát, és mint kijelentette
néhányszor, inkább festegetésbe fog, de szerencsére nem így történt, ugyanis
idén visszatért a moziprodukciókhoz. Első búcsúfilmje, a 2013-as Mellékhatások után most leforgatta a másodikat,
sőt úgy hírlik, már készül a továbbiakra.
A comeback diszkrét siker lett, ugyan nem durran hatalmasat, de a füstje
mellett lángja is van. Soderbergh a legnagyobb anyagi sikerei között számon
tartott Ocean-trilógiát idézi meg
vele, de annál sokkal intelligensebb alkotó, hogy egyszerűen reciklálja a régi
munkáit, ráadásul ez kaméleontermészetével, örök megújulásra kész attitűdjével sem
vágna egybe. Az új opus is egyetlen akció levezénylésére verbuválódott gengsztercsapat
kalandjait meséli el (pár kókler és egy profi nekivág a lehetetlennek,
megpróbálja kifosztani a bombabiztos széfet), viszont az Ocean-opusokkal ellentétben sokkal inkább a humorra, mint a
feszültségre épít. A Logan Lucky nem heist tehát, hanem caper, nem a gengszterműfajnak az Aszfaltdzsungellel, Armored
Car Robberyvel vagy Rififivel
fémjelzett mellékágához kapcsolódik, hanem a zsánernek a Topkapival, a klasszikus és a Coen-féle Ladykillersszel, az Egymillió
karátos ötlettel illusztrálható vonulatához áll közel. A Coenek emlegetése
nem véletlen, Soderbergh ugyanis több ponton kikacsint rájuk, egyrészt a – néhol
jobban, néhol kevésbé sikerült – poénokkal, továbbá a figurák fazonírozásával.
Igazi bravúr, hogy sikerül a coeni figurák két táborát egyszerre megidéznie: a
bicebóca győztesekét (ők az erényesebb, illetve tisztább lelkek, akik cseles
vagy naiv módon, de helytállnak a rájuk zúduló slamasztikacunamiban), és a
balfék vesztesekét is (akiknek valamely „nagy dobásra” tett kísérlete durván
melléfölé megy).
A Coen-filmek világa és
a klasszikus caperek mellett Soderbergh harmadik igazodási pontja éppenséggel
egy heist – tehát nem caper – lehetett, mégpedig a műfaj ékköve, Kubrick Gyilkossága, melynek a kortárs bűnfilmre
gyakorolt hatása felmérhetetlen (a Ponyvaregény
sem készült volna el nélküle). A Gyilkosságot
a rablás helyszíne (egy versenypálya: Kubricknál ló-, itt autóverseny zajlik),
valamint egy markáns motívum citálja. Nevezetesen a levegőben repdeső bankóké, de
ami a Gyilkosság végén a vanitatum vanitas mozgóképi kifejezése
volt, az itt a poéndramaturgia része.
A film formája első
pillantásra ultrakonzervatívnak tűnik. Számos statikus snitt akad, és amikor
Soderbergh – aki Peter Andrews néven operatőrként is jegyzi a mozit: ez a
tizennyolcadik játékfilmje, amit ő fényképezett – mégis csak megmozdítja a
kamerát, inkább kötött gépmozgásokkal operál, kézikamerát nemigen használ, még
a feszültebb szekvenciákban sem. A Logan
Lucky mindazonáltal nem nélkülözi a finoman innovatív vizuálstílust,
ugyanis végigkíséri a teleoptikával folytatott játék: nem egyszer a jelenet
elején csak a fókuszálatlan(nak tetsző) képet látni, hogy aztán a háttérből
előrelépő személy vigyen jelentést – és éles kontúrokat – a kompozícióba,
máskor a főesemény az életlen háttérben játszódik. Ezt a kortársfilmes mércével
bízvást minimalistának nevezhető stílust – ráadásul egy akciógazdag filmben! –
nem lehet eléggé értékelni.
Soderbergh ízléses
kivitelezésben, minőségi mintákból építkezve, és remek tempóérzékkel dolgozta
fel a titokzatos Rebecca Blunt (ki lehet ő? – egyes források szerint maga a
rendező) eredeti forgatókönyvét. Kifejezetten szórakozató filmet produkált, amely
azonban mégis csöpp hiányérzetet kelt. Hiszen maga Soderbergh idézi meg a nagy
kortársakat rendre – Tarantinót vagy a Coeneket –, márpedig ezen alkotók munkái
mellett a Logan Lucky csak moderáltabban
meglepő. Ragyogóan demonstrálja Soderbergh mimikrijét, de minél jobban ismerjük
az ihletadó példáit, annál kevésbé tűnik izgalmasnak ez a film.
LOGAN LUCKY – A TUTI BALHÉ
(Logan Lucky) – amerikai, 2017. Rendezte: Steven Soderbergh. Írta: Rebecca
Blunt. Kép: Peter Andrews. Zene: David Holmes. Szereplők: Channing Tatum
(Jimmy), adam Driver (Clyde), Daniel Craig (Joe Bang), Riley Keough (Mellie),
Katie Holmes (Bobbie), Seth MacFarlane (Chilblain). Gyártó: Trans.Radical
Pictures / Free Association. Forgalmazó: Vertigo Media Kft. Szinkronizált. 118 perc
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7 |
|
|