Fábri 100Fábri Zoltán (1917–1994)Egy modern klasszikusGelencsér Gábor
A
száz éve született rendező klasszikus beállítottsága ellenére mindig igyekezett
lépést tartani a korstílussal.
Ha a jelentős,
stílusteremtő szerzőkhöz egy-egy emblematikus filmet kell társítanunk,
legtöbbször könnyű a dolgunk. Jancsó – Szegénylegények,
Jeles – A kis Valentinó, Tarr – Sátántangó. Ám mi a helyzet Fábrival? Körhinta? Igen, legtöbbünknek talán ez a
film jut elsőként eszébe róla, de aztán rögtön, akár egyenrangúként a Húsz óra, az Isten hozta, őrnagy úr!, Az
ötödik pecsét vagy akár A Pál utcai
fiúk. Fábri Zoltán stílusa nem írható le egyetlen filmjének címével, s ez
lehet pályafutásának akár sajátossága is. Ugyanakkor ez a körülmény fosztja őt
meg attól, hogy a fenti, kanonikus névsorba magától értetődően bekerüljön – noha
egyik vagy másik filmje alapján ott volna a helye, csupán az életmű egésze nem
rendeződik egyetlen szerzői ívbe, legalábbis stilisztikai szempontból. Gondolatiság
tekintetében azonban annál inkább. Ahogy erről valamennyi munkája és számos
interjúja tanúskodik, Fábrit a történelem által tragikus helyzetbe sodort
kisember küzdelme érdekli a mindenkori önkénnyel szemben.
A
stílus változatossága következhetne a rendező nevével összeforrott adaptációs
gyakorlatból: a 21 mozifilmet számláló életműben mindössze három film születik
eredeti forgatókönyvből, s ezek közül csak a Két félidő a pokolban (1961) jelentős, az első két opus, a Vihar (1952) és az Életjel (1954) még a szocialista realizmus béklyóját viseli magán
(a Vízivárosi nyár című 1965-ös
tévéfilm szintén eredeti forgatókönyv nyomán készül). Ráadásul Fábri igen
változatos stílusú és világú írókat, sokféle műfajt adaptál: klasszikusok, mint
Kosztolányi, Móra, Kaffka vagy Molnár Ferenc és kortársak, mint Déry, Örkény,
Sarkadi, Sánta, Palotai vagy Karinthy Ferenc műveit a néhány oldalas novellától
a többkötetes regényig. Szerzővé azonban, mint tudjuk, nem az eredeti
forgatókönyv avatja a rendezőt; a változatos alapanyagok ellenére létrejöhet egy-egy
szerzői életmű, amilyen Fábrié is, aki gyakran az irodalmi művet saját látásmódjához
igazítja.
A
rendező stílusának változatossága jóval inkább korstílust követő igyekezetéből
fakad. A legendás főiskolai tanár egyúttal eminens diák: gyorsan elsajátítja a
modern film stíluseszközeit, mindenekelőtt az időrendfelbontó elbeszélésmódot
és a szubjektív tudati folyamatokat ábrázoló formát. Fábri korai korszakára
jellemző stílusa, a szocialista realizmus sematizmusát leváltó Körhintától (1955) e stílus
kifáradásának jeleit mutató, s ekként már a maga idejében korszerűtlennek ható Dúvadig (a film 1959-ben készült, de
csak 1961-ben mutatták be) inkább klasszikus, a drámai hatást fokozó, nagy
kifejezőerejű, expresszív formaeszközöket alkalmaz. A Két félidő a pokolban groteszk történelemképe után – amely majd az Isten hozta, őrnagy úr!-ban (1969) nyer
stilisztikailag radikális formát – következik modernista korszaka,
mindenekelőtt az időrendfelbontó elbeszélésmódjával trilógiát alkotó Nappali sötétség (1963), Húsz óra (1965) és Utószezon (1966) című filmekkel, amelyeket szintén e forma további,
a tudatfilm felé elmozduló „fokozása” követ: a 141 perc A befejezetlen mondatból (1974), Az ötödik pecsét (1976) és (ismét némi megkésettséggel) a Requiem (1981). Fábri utolsó jelentős
vállalkozása, a szorosan összetartozó Magyarok
(1977) és Fábián Bálint találkozása
Istennel (1980) című filmpár a korai művek drámai–expresszív stílusához tér
vissza. Az életmű közepe táján pedig azok a darabok találhatók, amelyek
stilisztikailag kevéssé illeszkednek egyik vagy másik folyamatba (A Pál utcai fiúk, 1968; Hangyaboly, 1971; Plusz-mínusz egy nap, 1972), illetve ilyen még a Hannibál tanár úr (1956) és az Édes Anna (1958) között 1957-ben
forgatott, de csak 1959-ben bemutatott Bolond
április, valamint az utolsó film, a Gyertek
el a névnapomra (1983) is.
Fábri
leginkább sajátjának tekinthető stílusa tehát a modernista korszakot megelőző
filmtörténeti paradigmába illeszkedik, annak nemzetközi szinten is jelentős
képviselője (gondoljunk a Körhinta
cannes-i sajtóvisszhangjára, köztük Truffaut lelkes szavaira), ugyanakkor
modern szerzőként inkább csak alkalmaz bizonyos formákat, ám ezt is, kiváltképp
a Húsz órában, nagy kifejezőerővel
teszi. A filmeken jól látható, hogy a rendező számára az expresszív–drámai
forma áll igazán kézre; ez a modernista stílusú filmjeiben is helyet kap (így a
Húsz órában; talán emiatt a szintézis
miatt is ez Fábri modern korszakának – és a magyar új hullámnak – az egyik
legjobb alkotása); s végül utolsó jelentős filmjeiben ehhez tér vissza. Fábri
tehát a modernizmust megelőző korszak meghatározó alakja – ezért is szorulhat
ki a modern szerzők panteonjából.
Az
életmű gondolati ívét evidenciának tekintve az alábbiakban a rendező két nagy,
klasszikus és modern stíluskorszakát tekintem át, s végül kitérek egy olyan, Fábri
művészetével kapcsolatosan kevéssé hangsúlyozott mozzanatra, amely
búvópatakként vonul végig az életművön, változatos stílusú filmekben bukkan
elő, s ekként akár a rendező titkos – avagy elfojtott – szerzői kézjegyének is
tekinthető.
A klasszikus rendező
A
szocialista realizmust követő megújulás hosszú, a modernista új hullámhoz
vezető korszakának Fehér Imre, Makk Károly, Máriássy Félix, Ranódy László,
Várkonyi Zoltán nevével fémjelzett korszakában – Máriássy neorealista ciklusa
mellett – Fábri hoz létre több filmből álló, egységes stílusú sorozatot. A Körhinta és a Hannibál tanár úr, majd a közbe ékelődő vígjáték, a Bolond április után az Édes Anna és a Dúvad filmtörténeti szempontból és az életmű tekintetében egyaránt fontos
korszakot fed le. Filmtörténetileg a szocreál ideologikus
forgatókönyvcentrikussága után visszahozza a rendezői stílus, a sajátos filmnyelvi
megoldások, vagy ahogy a korban nevezték, a filmszerűség létjogosultságát a
mozik vásznára. A drámai konfliktusok kiélezésére fogékony életmű pedig –
amelyre már a Vihar címadó
nyitójelenetének párhuzamos montázsa és az Életjel
feszes határidődramaturgiája a sematikus szüzsék ellenére is egyértelműen utal
– e konfliktusok vizuális megfogalmazásának gazdag tárházát alakítja ki. Ezeket
a filmeket ugyanakkor egyértelműen klasszikus stíluselemek uralják. Máriássy
éppen csak ütemnyi késéssel készíti neorealista filmjeit, Makk a hatvanas évek
elején már modernista műveket forgat, Fábri viszont egy korábbi, Magyarországon
csak elvétve megjelenő, addig csupán Fejős Pál és Szőts István, valamint Bán
Frigyes Talpalatnyi földje által
képviselt klasszikus stíluseszmény hagyományát teljesíti ki az 1955 és 1959
közötti fél évtized alatt keletkezett négy filmjében.
Saját,
szerzőinek mondható, ám paradox módon a klasszikushoz vonzódó stíluseszményét pontosan
jelzi adaptációs stratégiája. Az eredeti művek ugyanis egytől-egyik lehetőséget
kínálnának a modernista megoldásokra, ám a rendező (ekkor még) ellenáll ezeknek,
legföljebb jelzésszerűen él modern eszközökkel, meghatározó formaszervező
elvként azonban ragaszkodik a klasszikus stílusmegoldásokhoz (ez a belső arány
aztán a hatvanas évektől megfordul).
A Körhinta történetének két Sarkadi-elbeszélés
a forrása. Közülük a Kútban
kifejezetten egzisztencialista színezetű írás, amelyben a címben jelzett
reménytelen élethelyzet készteti hosszas lamentálásra és emlékezésre a főhőst. Ebből
a befelé figyelő tudatáramlásból Mari alakja őriz meg valamit a filmben, amikor
anyja szomorú életét saját jövőjeként vizionálja. A pergő kukoricaszemek, a
csöpögő csap képe és a felhangosított óraketyegés azonban meglehetősen
konvencionális motívumokkal jeleníti meg a szereplő tudatállapotát, igaz, ezt
legalább tisztán audiovizuális eszközökkel teszi. Fábri nem a tudat belső,
hanem jóval inkább a drámai konfliktus külső, látványos helyzeteit
hangsúlyozza, méghozzá – szemben a tudati folyamatokkal – magával ragadó
kifejezőerővel és igen összetett módon. Természetesen a film emblematikus
nyitányáról és drámai csúcspontjáról, a körhinta- és a lakodalmi táncjelenetről
van szó. A jól ismert képsorok elemzése helyett ezúttal csak az és-t hangsúlyozzuk, azaz a két jelenet formai alapon szerveződő rímeltetését,
amely már a modernizmus felé mutató megoldás lehetne, ha a rendező klasszikus
ízlése nem lépne közbe, s a többször megjelenő hangi és képi áthúzásokkal nem
hívná fel külön a figyelmet az amúgy is meglévő kapcsolatra. Hasonló mondható
el a film különleges és egyszeri, a modernista lelki tájat előlegező
beállításáról, amely felső gépállású totálban mutatja egy sártenger közepén a
reménytelen helyzetben vergődő szerelmespárt – hogy aztán néhány pillanat múlva
Máté szóban is kifejtse a hasonlatot. Mindezek a példák azonban nem csökkentik a
film értékét, sőt, Fábri korszerűbb formák iránti vonzalmáról, nyitottságáról
vallanak, amely majd a hatvanas évektől teljesedik ki.
Hasonló
mondható el a további három film viszonyáról az eredeti irodalmi műhöz, illetve
azok egyes stílusmegoldásairól. Móra Hannibál
feltámasztása című kisregényének fiatalember főhőse egyes szám első
személyben, cinikus hangon mesél 1920-as évekbeli politikai hányattatásáról, ám
keserű sorsa mégis elkerüli a tragédiát. Fábri könnyed irónia helyett tragikus
groteszkben ábrázolja középkorú, ügyefogyottan esendő, mártírrá váló
tanárhősét, a húszas éveket pedig a jóval kiélezettebb harmincas évekre cseréli
(s ezzel parabolikus kapcsolatot teremt az ötvenes évek más színezetű politikai
hisztériájával). Az író szubjektív látásmódját a víziók és az álmok megint csak
igen konvencionális, trükkel kivitelezett tudatképei igyekeznek kifejezni, már
a maga korában is meglehetősen régimódi stílusban, ezzel szemben az
amfiteátrum-jelenet itt is rendkívül nagy kifejezőerejű képi megoldásokat
alkalmaz, különösképpen a gépállások és a plánok tekintetében.
Kosztolányi
Édes Annájának egzisztenciális
mélységét nem kell bizonygatni: az író miközben felveti a történet szociológiai
és politikai értelmezésének lehetőségét, nem áll meg itt, hanem a lélek
kiismerhetetlen és megfejthetetlen szakadékába tekint. Fábri tekintete nem ér
el idáig, de ez igazságtalan elvárás egy világirodalmi színvonalú mű
adaptálásakor, amelyre talán csak Bresson lett volna képes. Amit lélektani
drámaként kapunk, az sem kevés, sőt igen gazdag és árnyalt anyag, ismételten
hangsúlyosabb klasszikus, s kevésbé hangsúlyos, ám annál figyelemre méltóbb
modern formamegoldásokkal. Előbbire Anna lázálmának képi megfogalmazása lehet
példa, utóbbira Vizyék lakásának az ott élők társadalmi-lélektani helyzetét
pontosan visszaadó tagolása a mélységbeli kompozíciók segítségével.
A Dúvad esete az előzőekétől bonyolultabb
és ellentmondásosabb, ám ennek nem feltétlenül a film az oka. Sarkadi Tanyasi dúvad című kisregényének befejezésében
a régi világ zárványaként a szocialista viszonyok közé beilleszkedni képtelen
nagygazda gyerekgyilkos szörnyeteggé válik, ezzel szemben a filmben egy
melodrámai konfliktus áldozata lesz. A melodráma egyértelműen a modernizmus
felé mutató műfajválasztás a korszakban, amellyel Fábri csak ebben a filmjében
él (melodrámai konfliktust tartalmaz még a Nappali
sötétség, ám a film elbeszélésmódja már nem követi a műfaji elvárásokat).
Az előző filmekhez hasonlóan a Dúvadban
is találhatunk klasszikus és modern stílusmegoldásokat: az egykori kedves
visszahódításának és a már asszonnyá lett nő érzéki megingásának drámai
jelenetét tikkasztó hőség vezeti be, majd tomboló zivatar és égzengés teljesíti
ki, a szó szoros értelmében igen külsődleges módon; a lány korábbi
kiszolgáltatottságát, kétségbeesését és végül új élethelyzetét viszont jóval
visszafogottabban fogalmazza meg a puszta közepén álló sorompó képe. A motívum
metaforikusságát a tárgyszerű leíróból kilépő, a szereplő belső világát megjelenítő
szerzői beállítások hangsúlyozzák. Mindaz azonban, ami az ötvenes évek második
felében, a szocialista realizmust követő években még korszerű volt, a hatvanas
évek elején (amikorra a film bemutatója Bessenyi Ferenc 1956-os politikai
tevékenysége miatt szerencsétlen módon eltolódott), az új hullám előestéjén már
nem az. A Dúvad olyasféle módon
korszerűtlen, mint a címszereplője – ám ez aligha a rendező szándéka szerint
alakult így.
A modern szerző
A hatvanas évek Fábri-filmjei
két trilógia metszetében helyezhetők el: az egyiket a második világháború
témaköre (Két félidő a pokolban, Nappali sötétség, Utószezon), a másikat az időrendfelbontó forma szervezi meg (Nappali sötétség, Húsz óra, Utószezon). A
rendező stílusának vizsgálatakor az utóbbira érdemes fókuszálni, kitekintéssel
az időrendfelbontást a hetvenes évektől folytató filmekre (141 perc A befejezetlen mondatból, Az ötödik pecsét, Requiem).
A Dúvad korszerűtlenségét érzékelő rendező a nyugat-európai
modernizmushoz, mindenekelőtt Alain Resnais művészetéhez fordul inspirációért.
Ám az időrendfelbontás alkalmazásakor nemcsak figyelmes tanulónak, hanem e forma
filmről-filmre történő fejlesztésével, radikalizálásával lelkes újítónak is
bizonyul. Ennek az útnak a leglátványosabb, a szüzsét is érintő új eleme a
mentális képek megjelenítése. A Nappali
sötétség és a Húsz óra még valós
múltképek mozaikjából rakja ki történetét, az Utószezontól kezdve viszont a valós képek mellett megjelennek az
álmok és víziók, illetve – s ennek a stílusmegoldásnak ez a legfontosabb formai
következménye – átjárhatóvá válik (rém)álom és valóság, eltűnnek a köztük
húzódó határok. Fontos megjegyezni, hogy Fábri ezt az eszközt nem elvont
filozófiai, hanem nagyon is konkrét lélektani és/vagy történelmi síkon
alkalmazza – ebben is eltér a formát előtérbe állító modern szerzőktől.
A Nappali sötétség még konvencionális módon használja a flashbacket;
legfeljebb gyakorisága, az egész elbeszélést átszövő jelenléte hat újszerűnek.
Az eljárás motivációja is egyértelmű: a visszaemlékezés a múlttal leszámolni,
felejteni igyekvő lelkiismeret drámája; a külső késztetésre elinduló, majd
belső igénnyé formálódó visszaemlékezés voltaképpen a főhős pszichodrámája, a
múlt traumájának újraélése: hogyan veszítette el 1944-ben, a vészkorszak
következtében a lányát és vele egyidős kedvesét. A háborús lelkiismeret
traumáját fogalmazza meg az Utószezon
is, ám már a magánéletin túlmutató, össztársadalmi szinten: Fábri
játékfilmesként elsőként tárja fel a magyar társadalom felelősségét a holokausztban,
ami azóta is kibeszéletlen maradt (ezért is olyan fontos és aktuális a téma
legutóbbi exponálása Török Ferenc 1945
című filmjében). Az időrendfelbontóból tudatfilmbe hajló formát ezúttal is a
trauma súlya és a holokauszt képi ábrázolásának esztétikai kihívása motiválja:
a múltidézést a lelkiismeret drámája, a víziókat – a természetükből fakadó
stilizációnak köszönhetően – az ábrázolhatatlan botrány ábrázolásának
lehetősége. Az Utószezon másik
meghatározó stilizációs rétege, a groteszk és szatirikus látásmód kevéssé
harmonizál az időrendfelbontással; elsősorban ebből fakad a film művészi
értékének ellentmondásossága.
A Húsz órában is egymás mellé kerül két stilizációs elv, ám itt szerves
és erős egységet alkot. Talán azért is sikeresebb ez a megoldás, mert ezúttal
Fábri nem két, alapvetően elidegenítő formát kapcsol össze. A rendkívül
radikális, igen bonyolult, több emlékező és több idősík jelöletlen
kapcsolatából építkező – a Sánta-regényből átemelt – narratívában helyet kap
ugyanis egy-egy önálló, hagyományos felépítésű, a rendező korábbi klasszikus
korszakát idéző drámai képsor. Ilyen a részletek után folyamatosan is
bemutatott gyilkosságjelenet, majd Elnök Jóskának a gyilkos Varga Sándorra
zúduló tomboló dühe, s mindenekelőtt ilyen a film nagyjelenete, Jóska és Balogh
Anti keserű, a mérhetetlen indulat kirobbanását és levezetését egyszerre
kifejező verekedése. Az időrendfelbontást ebben a filmben már nem az egyén,
hanem a történelem „lélektana” indokolja: a különböző társadalmi státusú visszaemlékezők,
a múlt különböző narratívái a történelem összetettségét, az igazságok
sokféleségét fejezik ki, méghozzá – s ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni – egy
modernista formaelv segítségével. Mindezzel legfeljebb azt lehet szembe
állítani, hogy a sokféle igazság közül azért kiemelkedik a kádári
konszolidációt képviselő Elnök Jóska igazsága – ám ez nem a Húsz óra rendkívüli stíluserejének a „bűne”,
hanem a korszaké, amelynek támogatása nélkül a film meg sem valósulhatott
volna. (Az ötvenes és a hatvanas években a már nagytekintélyű rendezőnek több filmtervét
is elutasították.)
A 141 perc… epikus nagyrealizmusát – ismét a regényből átemelt
formamegoldással – tudati képek ellenpontozzák, illetve vonnak be ezen a módon
a történetbe újabb és újabb idősíkokat és jeleneteket. Ám ahogy a prousti technika
Dérynél sem jut el az elvont idő ábrázolásáig, úgy Fábri adaptációja sem lesz „mentális”
film: az álmok és víziók kizárólag a főhős, Parcen-Nagy Lőrinc karakterét és
tetteit hivatottak árnyalni, motiválni. Az
ötödik pecsét tudatképei különös módon nem hatják át az (alapvetően Fábri
drámai expresszív stílusában fogant) egész történetet, csupán egyetlen
szereplő, a könyvügynök lelkiismeret-furdalásos lázálmát jelenítik meg az
ismert Bosch-festmény groteszk parafrázisaként. Hasonló, de ennél is rövidebb,
dramaturgiailag ugyanakkor fontos szerepet kapnak a rémálommá fajuló tudati
emlékképek Fábián Bálint életében: a talján katona megölésének traumája végül öngyilkosságba
kergeti a szerencsétlen sorsú címszereplőt. Az időrendfelbontáshoz Fábri a Requiem novellányi történetének
kibontásával tér vissza, némileg szépelgően és – a Dúvadhoz hasonlóan – stílustörténetileg megkésetten. A formát
lezáró kései epilógus azonban – e tekintetben is a Dúvadot idéző módon – mit sem von le modern stílusú filmjeinek
értékéből, amelyekben az időrendfelbontást és a tudati képeket is sikeresen
állította a szerzői gondolat kifejtésének szolgálatába.
A rejtőzködő művész
Fábri komoly művész. A rendező
monográfusa, Marx József a Bolond április
című könnyed szerelmi vígjátékot „botlásnak” tartja, mégpedig joggal.
Ugyanakkor akad az életműben egy harsány szatíra, az Isten hozta, őrnagy úr!, valamint néhány tragikus groteszk, mint a Két félidő a pokolban és a Plusz-mínusz egy nap. Kétségtelenül ezek
is drámai példázatok a történelemnek, az elnyomó hatalomnak kitett kisember
áldozati sorsáról. Sőt, mintha ezek a történetek arról vallanának, mennyire
lehetetlen a történelem könnyedebb, ironikusabb, távolságtartóbb megélése; hogy
az mindig és szükségszerűen visszavezet az elkerülhetetlen tragédiához. Jól
szemlélteti mindezt az Utószezon
lelkiismeret-furdalástól szabadulni képtelen főhősének és környezetének,
mindenekelőtt a múlton könnyedén túllépő, a jelenben kiválóan boldoguló egykorú
felbújtójának szembeállítása. Ugyanez mondható el a Plusz-mínusz egy nap főszereplő párosáról, Baradla Géza, a lelkileg
sérült háborús bűnös és életvidám egykori bűntársa, Obrád Simon alakjának és
gondolatvilágának konfliktusáról. S amíg az Utószezon
egész stílusát áthatja a burleszket idéző groteszk irónia, addig a Plusz-mínusz… hideglelősen kegyetlen
zárlatában, a háborús bűn „újra játszásában” mindez már kérlelhetetlenül szertefoszlik,
s a tragikumot a film (az Utószezonhoz
hasonló) ironikus címe ellenére sem próbálja feloldani. Vagy idézzük fel a
groteszk érzéki víziókkal küszködő, s velük szemben alulmaradó könyvügynök
alakját Az ötödik pecsétből! A nagy
erkölcsi megmérettetést végül ő is kiállja, s drámai hősként végzi. Ahogy halála
groteszk körülményei ellenére Hannibál tanár úr is.
Az örkényi groteszket (illetve
a Két félidő…-ben Bacsó Péter
szatirikus forgatókönyvét) kongeniálisan adaptáló Fábri komoly művészetéből sem
hiányzik tehát az ironikus látásmód, a szatirikus hang. Néha az irodalmi mű
ellenében felerősödik (mint az Utószezon
esetében), néha visszaszorul (mint a Hannibál…-ban),
néha rejtőzködik, néha epizódnyi szerepet kap, s persze, sokszor teljes
mértékben hiányzik. Mégis, a jelenlétére vagy akár a hiányára utaló jelek,
illetve az ironikus, groteszk, szatirikus elemek „alulmaradása” a tragikummal,
a drámai hangoltságú és végkimenetelű konfliktusokkal szemben, árulkodnak
valamiről. Egyrészt arról, hogy Fábri mégsem annyira egyoldalúan „komoly”
művész, mint amilyennek a felületes szemlélő számára látszik (természetesen nem
a téma, hanem a látásmód „komolyságát” értve ez alatt). Másrészt arról, hogy művészetének
kizárólagos tárgya, a 20. század elnyomó rendszereiben vergődő kisember sorsa
nem engedi meg számára a „komolytalanságot”. A 20. század történelme pedig volt
annyira borzasztó, hogy groteszkért, iróniáért, szatíráért, sőt abszurdért kiáltson.
Fábri az Utószezonban a legbotrányosabb
esemény, a holokauszt kapcsán el is mozdul ebbe az irányba, egészen az
abszurdig, az életmű egésze azonban nem azonosul e szemléletmóddal, hanem
klasszikus, expresszív stíluseszközökkel ábrázolja a modern kor drámai
eseményeit.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|